Filmová recenzia: Malcolm a Marie by sa mali rozísť

Postaviť film na charakterovej štúdii je výzva sama osebe. Výsledok môže byť výborný v prípade, ak sú bytosti, ktoré nesú vnútorné konflikty a vzájomne na seba narážajú túžbami a sklamaniami, výnimočné. Sam Levinson, scenárista a režisér filmu Malcolm a Marie (2021), sa uspokojil s archetypálnymi postavami a malichernou vzťahovou zápletkou.

27.02.2021 10:00
Pozrite si trailer k filmu

Šikovne však zvolil jednotu času a miesta, čím zredukoval príbeh na jeho podstatu. Ten sa celý odvíja v nepretržitom dialógu dvoch postáv. Po niekoľkých výmenách hnevu a smútku páru, ktorý rieši krízu vzťahu, sa však gradácia zasekne. Najväčším sklamaním je zistenie, že banálnym charakterom ide o jediné: prevýšiť svojím zraneným egom hrdosť a pýchu toho druhého.

Partnerská etuda bez pointy

Toto je najvýznamnejší deň v Malcolmovom živote a Marie mu ho chce pokaziť. Tak si on interpretuje jej sklamanie, hnev a výčitky, s ktorými ho po slávnostnej premiére jeho filmu konfrontuje. Čiernobielu konverzačnú drámu o mileneckom vzťahu mladých Afroameričanov pre dvoch hercov napísal a zrežíroval filmár Sam Levinson a momentálne je jednou z noviniek streamovacej platformy Netflix.

Zápletka je jednoduchá a spustia ju udalosti pre oboch významného večera. Sexy pár prichádza z premiéry. On chce oslavovať, jeho film totiž zožal obrovský úspech, no v uzavretom priestore luxusného domu niekde v Malibu sa stávame svedkami vyplavujúcich sa démonov ich spolužitia. Sprchu výčitiek spustí Malcolmovo relevantné zlyhanie. V ďakovnej reči totiž nenašiel miesto, aby sa poďakoval svojej láske, aj napriek tomu, že jej "drogové obdobie“ bolo hlavnou inšpiráciou jeho filmu.

Nepresvedčivý je už tento zásadný iniciačný moment príbehu. Kto, do pekla, by sa zabudol poďakovať? No vo filme je diskutabilných miest niekoľko. Aj napriek tomu, že argumenty postáv sú solídne a v danom momente presvedčivé.

Dialógy sú autentické a ich dynamika vychádza z presných charakterov. Ambivalentný konflikt sa rafinovane otáča, raz sa dá súhlasiť s ním, inokedy s ňou. Ich slovný pingpong je založený na princípe útoku a obrany, no negraduje. Vyumelkované výčitky sa vracajú v elipsách a pozornosť oslabuje jednoducho preto, že sú všedné.

Americký film Malcolm a Marie režisér postavil... Foto: NETFLIX
Malcolm Marie Americký film Malcolm a Marie režisér postavil na štúdii charakterov.
Marie je nahnevaná. Malcolm ju vraj ako umelec vykradol a vyčíta mu aj to, že sama profesijne stagnuje. Žije v jeho tieni. Počas dvoch hodín sa ich štandardné partnerské výčitky zohrievajú a chladnú, deje sa prakticky dookola to isté. Scitlivenie strieda znecitlivenie. Miestami sú kŕčovito hysterické, neoprávnené a hlúpe, no ale nech, sledujeme predsa ich konkrétny vzťah a nikto od nás nečaká, že s jeho fungovaním budeme súhlasiť.

Najväčším problémom filmu, ktorý mieri na city a ráta so stotožnením, je, že divák na základe videného nedospeje ku katarzii, ani k zásadnej polemike o tom, čo, do pekla, láska v tomto poňatí je. Prakticky sa pozeráme na dvojhodinovú hádku, ktorá je kameramansky vynaliezavo natočená. Hudba je však nadužívaná a v momentoch, keď sa na scéne dostáva k slovu, pôsobí trápne alebo pateticky.

Hovor na rovinu, divák je lenivý

Na zlatom podnose dostávame aj problematiku rasizmu, polemiku o genderovej odlišnosti či nerovnosti. Partneri diskutujú o kritickej reflexii, autenticite umeleckého vyjadrenia a tak ďalej, zásadných a dobre zvolených tém stihnú načať mnoho. Dialógy však vedú priemerné, márnomyseľné postavy sú zahľadené do seba. Ich názory sú teda často skôr demonštráciou sily či vyvyšovaním sa nad partnerovu mienku ako konštruktívnym či rozumným zarezaním do jadra veci.

V snímke Malcolm and Marie na zlatom podnose... Foto: NETFLIX
malcolm and marie V snímke Malcolm and Marie na zlatom podnose dostávame aj problematiku rasizmu, polemiku o genderovej odlišnosti či nerovnosti.

Prienik do tém, ktoré sú počas večera načrtnuté, ani snaha demonštrovať lásku ako pokus pochopiť toho druhého sa nekoná. Dvojhodinové bádanie, či zachovať alebo "zabaliť“ vzťah založený na búrlivých emóciách, je v konečnom dôsledku banálne. Malcolm a Marie pritaká téze, že život vo dvojici je plný trpkých urážok, sklamaní a egocentrizmu.

Práve ten nedovoľuje postavám prekročiť prah samých seba a vidieť toho druhého. Čo je škoda, pretože potenciál odhaliť nuansy vzťahu v kríze a na ich pozadí naznačiť krásu uskutočňovania sa cez toho druhého v láske, v dobrom aj v zlom, tu rozhodne bol.

Viac na túto tému: #netflix #filmová recenzia