Recenzia: Dream House - aj tuctová záhada vie pobaviť

Mladá americká rodina najskôr kinosále predvedie svoje nekonečné idylické šťastie. Potom sa začnú diať v ich vysnívanom dome desivé veci, ktoré predchádzajúcu ilúziu nenávratne pochovajú. Nový triler Dream House s Danielom Craigom, Rachel Weiszovou a Naomi Wattsovou v hlavných úlohách pracuje s niekoľkokrát recyklovaným materiálom. Svojím spôsobom by sa naozaj dalo povedať, že nehanebne zliepa dramatické momenty z niekoľkých iných filmov. Keďže však tento kompilát Dream House ponúka v pomerne kvalitnom šate, večer iste nikomu nepokazí.

09.10.2011 11:00
Rodinná idylka Willa (Daniel Craig) a Libby... Foto:
Rodinná idylka Willa (Daniel Craig) a Libby (Rachel Weiszová) sa rozplynie vo chvíli, keď odhalia desivú minulosť svojho nového domu.

Will Atenton sa vzdal vyčerpávajúcej kariéry a spolu s rodinou odišiel z mesta do nového vidieckeho domu. Čoskoro sa však dozvie, že ich vysnívaný domov má poriadne desivú minulosť. Len pred piatimi rokmi v ňom prišla o život takmer celá rodina Wardovcov. Otec, ktorý masaker ako jediný prežil a zároveň bol aj podozrivý z jeho zavinenia, po psychiatrickom liečení kamsi zmizol. Vyrovnať sa s históriou svojho domu je pre Atentonovcov o to ťažšie, že sa im celé mesto tak trochu vyhýba a okolo domu sa očividne ktosi po nociach potuluje. Will ako správna hlava rodiny začne pátrať po nezvestnom vyšinutom vrahovi, keďže automaticky predpokladá, že okolo ich domu obchádza práve on. No na odľahlej psychiatrii narazí na oveľa familiárnejší príbeh, než by si prial.

To, čo sa začne ako rodinná dráma s prísľubom klasickej duchariny, sa v polovici zlomí na temný psychologický triler. V poslednej časti je film Dream House už takmer akčným trhákom. Každej etape počinu režiséra Jima Sheridana, ktorý bol mimochodom už počas svojej kariéry šesťkrát bezvýsledne nominovaný na Oscara, je nepochybne čo vytknúť. Napriek všetkým klišé, nedostatkom, či dokonca náznakom plagiátu však snímke nie je možné uprieť jej zábavnosť. I keď to nie je priamo napätie, niečo skrátka divákovu zvedavosť počas celého filmu stimuluje. Možno je to vďaka kvalitnému hereckému trojlístku Craig, Weiszová a Wattsová, ktorý dáva inak celkom tuctovej záhade pocit výnimočnosti.

Film Dream House určite nie je pre náročných divákov, ktorí majú napozerané stovky titulov a od každého nového očakávajú čosi prekvapivé. Napriek tomu sa dokáže so základným zadaním celkom slušne pohrať. Je to jeden z tých filmov, na ktoré treba ísť bez očakávaní (alebo v ideálnom prípade aj bez informácií). Potom si divák celkom bez podozrení prejde spolu s hlavným hrdinom hneď niekoľkými dramatickými zvratmi, čo odpútajú jeho pozornosť od zbytočných štylizácií, ktorých je vo filme, bohužiaľ, viac než dosť.

Všetky triky, ktoré ponúka Dream House, už síce niekto pred ním predviedol (a neraz lepšie), no na slušnú a nenáročnú zábavu to zatiaľ ešte stále stačí.

Dream House, USA 2011
réžia: Jim Sheridan