Recenzia: Muži, ktorí nenávidia ženy - Fincher sa výzvy nezľakol. A neprehral

Muži, ktorí nenávidia ženy sa v slovenských kinách premietali nedávno. Presnejšie, premiéru mali v septembri 2010. Vtedy to však bol film, ktorý podľa knihy Stiega Larssona nakrútil dánsky režisér Niels Arden Oplev. A urobil to dobre.

13.01.2012 13:30
Záber z Fincherovho filmu Muži, ktorí nenávidia... Foto:
Záber z Fincherovho filmu Muži, ktorí nenávidia ženy

Nehľadiac na to, vo štvrtok sa do tunajších kín dostali ďalší Muži, ktorí nenávidia ženy. Tentoraz sa s Larssonovou predlohou pohral Američan David Fincher. Režisér zvučného mena (Sedem, Klub bitkárov, Zodiac), ktorého zaštítila silná produkcia, do hlavnej úlohy obsadil herca zvučného mena – Daniela Craiga, no a pracoval s knižným bestsellerom. Preto by jeho film mohol byť úspešný. Je však aj dobrý.

Mikael a Lisbeth
Fincher nepreniesol príbeh do amerických reálií, takže sa odohráva (prevažne) vo Švédsku a jeho hrdina sa volá Mikael Blomkvist. Je to investigatívny novinár, ktorý práve prehral veľký súdny spor a dosť to s ním zamávalo. Stretne sa však so zámožným starým pánom Henrikom Vangerom, ktorý by mu mohol pomôcť, ak sa Mikael pustí do pátrania po vrahovi Henrikovej netere Harriet, ktorá v roku 1966 zmizla bez stopy. Blomkvist súhlasí a usadí sa v blízkosti rodiny Vangerovcov, ktorú rozhodne necharakterizuje vzájomná láska.

No a potom je tu mladá Lisbeth. Dievča v čiernom, s tetovaniami, piercingom a studeným pohľadom. Je uzavretá, úsečná, tvrdá. Stráni sa spoločnosti, ale ak treba, vie o hocikom čokoľvek zistiť. Dokonale preverila aj Blomkvista, aby sa s ním napokon spojila v pátraní po osude Harriet.

V znamení čiernej
Spoločne začínajú odkrývať poriadne svinstvo a Fincher nás naň upozorňuje už v úvodných titulkoch. V štylizovaných obrazoch, kde sa z lepkavej čiernej hmoty vynárajú ľudské údy a kričiace ústa. Do tej temnoty sa zarezáva úderný rytmus upravenej verzie skladby Immigrant Song od Led Zeppelin. S hudbou pritom Fincher pracuje naozaj obdivuhodne. S hudbou a zvukmi. Takže keď sa odohráva napríklad scéna, v ktorej je Lisbeth nútená k orálnemu sexu, znepokojivý kvílivý hukot podčiarkuje agresívnu povahu udalosti, „obkresľuje“ ďalšiu hnusnú ranu do duše dievčaťa, a napokon sa z toho zvuku vykľuje iba leštič podlahy. Príkladov tohto druhu sa dá nájsť viacero a sú dôkazom režisérskej nápaditosti.

Ani hereckému obsadeniu filmu však nemožno niečo vyčítať. Daniel Craig je v úlohe Blomkvista šviháckejší a energickejší ako Michael Nyqvist vo filme Nielsa Ardena Opleva. Neznamená to však, že vytvoril neohrozeného hrdinu, ktorý len behá v tričku s krátkymi rukávmi, prípadne sa prechádza v drahých oblekoch.

Jeho asistentku Lisbeth hrá Rooney Mara. V jej podaní je to dievča uzavreté za ťažko preniknuteľnou stenou, okolo ktorej niektorí radšej opatrne chodia a iní na ňu pľujú alebo do nej tvrdo udierajú. Lisbeth však nie je človek bez emócií a je dobre, že keď má prejaviť svoju citovú náklonnosť, tak to Mara nepreháňa a robí to v náznakoch. Je to postava, ktorá musela absorbovať množstvo otrasných zážitkov, a v konečnom dôsledku je oveľa silnejšia ako jej mužský kolega. Aj z akcie sa dá vyčítať, že Mikael skôr asistuje jej, nie naopak.

Najväčší problém tohto filmu je jeho dĺžka. Trvá viac ako dve a pol hodiny a miestami stráca na sile, kým v závere diváka zaskočí tým, ako prudko naberie tempo a v rýchlosti vysype z rukáva novú superakciu, do ktorej sa pustila Lisbeth. Muži, ktorí nenávidia ženy napokon nie sú najlepším filmom Davida Finchera, ale aj vďaka nemu zostávajú veľmi slušnou detektívkou.

Muži, ktorí nenávidia ženy, USA, Švédsko, Veľká Británia, Nemecko 2011
scenár: Steven Zaillian
réžia: David Fincher