Recenzia: Odreté uši Batmana

Tak už to má režisér Christopher Nolan za sebou. Svetu predstavil svoj tretí batmanovský film a vyhlásil, že ďalší už nenakrúti.

29.07.2012 15:00
Christian Bale Foto:
Christian Bale ako Bruce Wayne/Batman narazí v Návrate Temného rytiera na silného protivníka - volá sa Bane a hrá ho Tom Hardy.

S Návratom Temného rytiera to pritom nemal ľahké. Fanúšikovia mu po snímkach Batman začína a Temný rytier slepo dôverovali. Na jednej strane je to výhoda, no veľké očakávania publika môžu byť aj záťažou.

Asi sa nedá pochybovať ani o tom, že Nolan chcel odviesť čo najlepšiu prácu aj kvôli sebe. Aby uzavrel svoju dôležitú tvorivú etapu nielen uspokojivo, ale skôr čímsi mimoriadnym. Uvedomuje si, že Návrat Temného rytiera nemá obstáť len sám osebe, ale aj ako zavŕšenie väčšieho celku. A napokon z toho naozaj nevznikol iba ,,zotrvačný" dojazd trilógie, čo sa dá oceniť. Ambicióznejší projekt však Nolan neudržal plne pod kontrolou, takže jeho posledný Batman chcel byť výnimočnejší, ako je.

Kde mám kostým?

Osem rokov po udalostiach z predchádzajúcej snímky sa Bruce Wayne/Batman neobjavuje na verejnosti. Gotham City si žije pokojným životom, spomína na prokurátora Harveyho Denta a oslavuje jeho prínos. Komisár Gordon vie, že s Dentom to bolo oveľa zložitejšie, ako sa prezentuje, ale pre pokoj mesta radšej zatajuje pravdu.

Wayne na tom nie je dobre po fyzickej ani psychickej stránke. Komorník Alfred sa v ňom síce snaží prebudiť entuziazmus, ale márne. Až keď sa na obzore opätovne objaví zlo, začína Bruce pomaly poškuľovať po batmanovskom kostýme. To sa síce Alfredovi nepáči, ale čoskoro vyplynie, že hrozba je naozaj veľká. Zosobňuje ju tajomný Bane, ktorý chce mesto vnútorne rozložiť, odovzdať ho do rúk ľudu a potrestať tých, ktorí výrazne profitovali na úkor iných.

Už by sa mohlo zdať, že karty sú rozdané a môže sa s nimi hrať. Je to však komplikovanejšie, pretože hráčov je viac, chrbát im kryjú ďalší a každý po niečom chorobne túži, čosi skrýva, s niečím bojuje, alebo sa namáhavo vyrovnáva. Samotný Bruce musí prejsť očistou, aby sa vzchopil, a navyše stráca majetok, vlastné muky prežíva aj Alfred a Gordona ťaží nevypovedaná pravda o Dentovi. Nehovoriac o nových postavách – prispôsobivej zlodejke Seline, ktorá, zdá sa, radostne očakáva ,,búrku", bohatej kráske Mirande, ktorá sa chce silou-mocou dostať do Waynovej blízkosti, mladom policajtovi Blakovi, ktorý verí v Batmana, ale sklame sa v Gordonovi. A to stále nie je všetko. Až je toho priveľa.

Bane nie je slabinou filmu

Samozrejme, ešte je tu aj spomínaný Bane. Nolan to s ústredným protivníkom nemal vôbec ľahké, lebo Joker z Temného rytiera sa stal v podaní Heatha Ledgera pamätným zloduchom. Bane, ktorého stvárňuje Tom Hardy, je však tiež výraznou postavou. Jeho mohutné telo riadi chladnokrvnosť, a predsa to nie je iba bezduchý vraždiaci stroj. Dokáže sa bez mihnutia oka zbaviť nepriateľov aj nepotrebných spolupracovníkov, ale zároveň je prezieravý, vie v Batmanovi čítať, postihnúť jeho slabosti a vymyslieť mu trest tvrdší ako fyzické mučenie. A keďže Bane nosí ,,masku", musel Hardy postaviť svoj prejav najmä na výraze očí a na práci s hlasom. Dopadlo to tak, že Batmanov protivník rozhodne nie je slabinou filmu.

Niektorí za slabinu považujú prvú hodinu snímky a hovoria o ,,dlhom rozbehu". Skôr sa však dá povedať, že ,,rozbeh" je vydarenejší ako tá časť, ktorá štartuje Baneovým ovládnutím mesta. Už v prvej fáze diváka môžu zaskočiť patetické rozhovory a takému Alfredovi vlhnú oči prakticky vždy, keď sa objaví na plátne. Stále je to však správne vybudzujúca príprava na niečo veľké.

Lenže potom Nolan zakopáva pri presunoch medzi motívmi a postavami, ktoré riešia vlastné starosti a zároveň radikálnu zmenu pomerov v celom meste. Rozprávanie začína mať problémy s dynamikou a zoslabuje sa jeho dramatická zovretosť a napätie, čo si režisér výborne ustrážil v predchádzajúcom Temnom rytierovi. Tentoraz je občas príliš názorný, ako sa to ukazuje napríklad počas Waynovho väznenia v diere bez úniku, inokedy zase nevenuje motívu dostatočný priestor a ten stráca na dôraze i presvedčivosti. Takéto výkyvy mrzia trochu viac ako pátos, ktorý je v prípade rozlúčky tolerovateľnejší.

Neznamená to, že sa Nolanov Batman končí neuspokojivo, no nie je to taký mimoriadny film, aký bol asi zamýšľaný. Alebo sú za tým len priveľké očakávania?

tri hviezdičky z piatich

Návrat Temného rytiera / USA, Veľká Británia 2012 / scenár: Christopher a Jonathan Nolanovci, David S. Goyer / réžia: Ch. Nolan / hrajú: Christian Bale, Anne Hathawayová, Tom Hardy, Marion Cotillardová a iní / slovenská kinopremiéra: 26. júla