Recenzia: Iron Sky - keď úlet, tak až na Mesiac

Na Mesiaci sa vraj skrývajú nacisti. Fínsky režisér Timo Vuorensola usúdil, že by to bola skvelá zápletka poriadne nekorektnej a bláznivej komédie. Hoci by bolo jeho počin ľahké zmiesť zo stola ako pubertiacky nezmysel, Iron Sky má pre skeptikov hneď niekoľko prekvapení. Napokon by iste pokojne ustál aj porovnávanie s najambicióznejším tohtoročným počinom z kategórie úletov, Diktátorom Sachu Barona Cohena.

17.08.2012 12:00
36-ironsky 4x Iron Sky Foto:
Nacisti nepatria len do historických drám. Vďaka snímke Iron Sky si našli cestu aj do bláznivej sci-fi komédie.

Na rozdiel od Cohena, ktorý svoju satiru podáva (možno až príliš) priamo, preniesol svoj komentár Vuorensola do sféry, ktorá je mu najbližšia – do vesmíru. Ostré hrany tak trochu (nie však príliš) zaobľuje do kúzla hravej fikcie. Scenár filmu Iron Sky sa odpichol od konšpiračnej teórie, podľa ktorej za úkazmi známymi ako UFO v skutočnosti stoja nacisti skrytí na odvrátenej strane Mesiaca. No nabalil na ňu aj nespočetné množstvo vtipov, odkazov, narážok či parafráz, vďaka ktorým sa divák nestihne nudiť.

Skrytá hrozba
Američania sa vracajú na Mesiac. Pani prezidentka (nápadne pripomínajúca Sarah Palin) usúdila, že ide o skvelú predvolebnú kampaň. Preskúmať jeho odvrátenú stranu odchádza aj černošský model James Washington – veď poslať konečne na Mesiac aj farebného je tiež dobrý ťah. James sa však ocitá v zajatí nefalšovaných nemeckých nacistov, ktorí tu v čudnej industriálnej kolónii prežívajú už od vojny.

V nacistickej pevnosti sa zastavil čas. Miestni hajlujú, počúvajú Wagnera a čakajú na tú správnu chvíľu pre návrat na modrú planétu. Medzi nimi aj učiteľka Renate, ktorá v rámci prípravy na inváziu učí deti po anglicky. Kým jej otec, šialený vedec, chce čierneho Jamesa vybieliť a jej snúbenec Klaus, ambiciózny veliteľ, by ho najradšej hneď zabil, Renate sa mu rozhodne pomôcť. Spoločne odchádzajú na prieskum Zeme, ktorá sa od vojny posunula celkom – inam? Alebo azda nie? Tak či onak, nacistov tu čaká silný nepriateľ. S ktorým si napokon ani nie sú takí vzdialení, ako by sa mohlo zdať.

Bez nadhľadu to nejde
Iron Sky svojím zadaním pripomína študentský film. Aj keď tento počiatočný dojem zaženú dokonalé vizuálne efekty, výborní herci (medzi nimi napríklad aj Udo Kier) aj veľmi dospelé postrehy, pravidelne sa k tejto úrovni vracia. Raz formou „lacných“ dialógov, inokedy až prílišnou snahou režiséra vzdať poctu všetkým svojim filmovým inšpiráciám (a má ich naozaj dosť). Je potom na uvážení diváka, či tieto chybičky krásy prijme ako sympatický úlet, alebo si nimi nechá celkový dojem dokonale skaziť.

Druhý variant by však bol na škodu predovšetkým samotnému divákovi. Cez zvraštené obočie by si totiž nemusel všimnúť, koľkými z vtipov a narážok triafa Iron Sky do čierneho – a navyše z prekvapujúco originálnych uhlov. Hoci aj humor funguje na úkor akejkoľvek hĺbky postáv či príbehu, šťastím tohto filmu je, že ten humor robí, čo má. Teda zabáva. Napriek tomu však vízia, že režisér plánuje nakrútiť nie jedno, ale hneď dve pokračovania tejto snímky, znie trochu desivo. Unikát by asi predsa len mal ostať unikátom.

Iron Sky / Fínsko, Nemecko, Austrália 2012 / réžia: Timo Vuorensola / scenár: Michael Kalesniko, Timo Vuorensola / hudba: Laibach / hrajú: Julia Dietze, Christopher Kirby, Götz Otto, Peta Sergeant, Udo Kier a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 16. augusta 2012