Recenzia: Bond je mŕtvy, nech žije Bond!

Na najlepšieho tajného agenta sveta je ľahké mať extrémne nároky. Pod kritickým drobnohľadom by napokon každé gesto Jamesa Bonda v snímke Skyfall iste ani neobstálo. Drobnohľad je však niekedy na ťarchu - najmä pri filmoch, ktoré celkom bez pretvárky predávajú rozprávkovú ilúziu. Skyfall je výborná ilúzia, ktorej nechýba humor, vkus, dôvtip, úcta k tradíciám ani odvaha obrátiť ich celkom naruby. Sam Mendes je skvelý režisér. A čo je hádam pre budúcnosť legendárnej série ešte dôležitejšie, Daniel Craig je vynikajúci Bond.

26.10.2012 12:00
36-bond 5x bond craig Foto:
Jamesa Bonda nezastaví ani vlastná smrť.

Penzia sa odkladá
Nová bondovka na diváka nejde žiadnymi okľukami – začne rovno uprostred zúrivej naháňačky, ktorá však nedopadne práve najlepšie. Na príkaz veliteľky M agentka Moneypenny z diaľky vypáli na muža zápasiaceho s Bondom – no trafí nesprávneho. Bond sa zrúti do hlbín priepasti a zdá sa, že je všetko stratené.

Samozrejme, že tomu neuverí ani malé dieťa. Skyfall sa predsa ešte len začína a na Bonda je i tak smrť prikrátka. Dovolí mu však dať si menšiu prestávku. Oddýchnuť si od nekonečného boja za záchranu sveta a hádam si aj trochu preliečiť zranené ego – dobre totiž vie, že ho „na smrť“ poslala M, ktorej bol bezmedzne oddaný. V náručí krásnych žien s pohárikom pri ústach na bezmennej pláži agent na londýnske povinnosti aj krivdy rýchlo zabúda…

No čuduj sa svete, život ide ďalej aj bez Bonda. V Londýne sa M zoznamuje s novým predsedom výboru pre tajné služby Mallorym, ktorý do MI6 neprišiel náhodou. Z najlepšie stráženej budovy Veľkej Británie totiž ktosi ukradol harddisk s informáciami, ktoré ohrozia životy desiatok agentov v utajení. A M za to nesie nepriamu (alebo hádam priamu?) zodpovednosť. Keď sa Bond dozvie, že neznámy terorista dokonca v sídle tajnej služby demonštratívne odpálil nálož, rozhodne sa penziu ešte na chvíľu odložiť. No bude po mesiacoch flámovania schopný odvrátiť najväčšiu hrozbu, aká kedy MI6 hrozila?

S vkusom aj nadhľadom
James Bond už nie je žiadny mladík. Ak by sme brali do úvahy 50. jubileum, ktoré tento rok filmová sága slávi, je to vlastne riadny veterán. Pri troške nadhľadu teda niektoré z jeho krkolomných kúskov pôsobia nanajvýš úsmevne. Nadhľad, našťastie, s divákom zdieľa aj Sam Mendes, režisér najnovšej bondovky Skyfall. Na predpoklade, že kondička samoľúbeho džentlmena má už najlepšie časy za sebou, stavia celú sériu skvelých fórov.

Práve humor je napokon Bondovou najnovšou zbraňou a mieri presnejšie než špeciálna „devina“ upravená na odtlačky jeho dlane. Kým iný hrdina by iste vyžadoval viac invencie, Bondovi celkom stačí náznak povestného britského zmyslu pre humor. Štipka sarkazmu, ironický tón či letmá narážka na kult vlastnej nesmrteľnosti a z agenta 007 je „vtipná kopa“ – divák sa s ním skrátka vždy rád zasmeje. Mendes to vie, pre tieto nuansy má cit. Zbytočne Bonda do ničoho bombastického netlačí.

Režisér si hravo poradil aj s akciou. Uspokojí milovníkov divokých mestských prestreliek a aj tých, ktorí si radšej vychutnajú efektný zápas „na telo“ v magickej tieňohre preskleného mrakodrapu. Budú pády z výšky, skoky na motorkách, výbuchy aj súboje pod vodou, stále však ostane dosť času na príbeh, psychológiu postáv a ich vzájomných vzťahov.

Snímkou Skyfall sa nesie dobrý vkus, umiernenosť, efekt dosiahnutý s ľahkosťou. Mendes na diváka stále jedným okom žmurká, pozýva ho sledovať hru na zloduchov a neporaziteľného hrdinu a zároveň odkrýva pozadie, ktoré agenta a jeho okolie prekvapivo poľudšťuje. A hoci svojou 23. bondovkou vzdáva všetkým jej predchodcom úctivý hold, na záver dokazuje, že sa nebojí ani veľkých zmien. Bondov príbeh čaká nová éra a o tom, aká bude, rozhodne ten, kto po Mendesovi prevezme štafetu. Na podanie sa sťažovať iste nemôže.

Čo tam po nejakom tom klišé, neuveriteľnej náhode či frázovitej replike. Bond je rozprávka pre tých, ktorí jej sú ochotní uveriť. Lepšiu v súčasných kinách zrejme nenájdete.

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

Skyfall / Veľká Británia 2012 / réžia: Sam Mendes / scenár: John Logan, Neal Purvis, Robert Wade / hudba: Thomas Newman / hrajú: Daniel Craig, Javier Bardem, Judi Dench, Ralph Fiennes, Naomie Harris, Bérénice Malrohe a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 26. október