Recenzia: Atlas mrakov odmení trpezlivých

Veľký príbeh odohrávajúci sa naprieč časom aj priestorom. Jeho hrdinami sú výnimoční jednotlivci, ktorí našli silu zmeniť vlastný osud aj chod celej spoločnosti. Atlas mrakov, adaptácia bestselleru Davida Mitchella (získal zaň nomináciu na prestížnu Man Booker Prize) je už aj v slovenských kinách. Pri jeho nakrúcaní sa stretli súrodenci Wachowskí (tvorcovia kultového Matrixu), známy nemecký filmár Tom Tykwer (Lola beží o život) a herecké hviezdy ako Halle Berry, Susan Sarandon, Tom Hanks či Hugh Grant. Postáv, o ktorých stvárnenie sa nanajvýš netradičným spôsobom podelili, je v takmer trojhodinovej snímke viac než dosť.

28.11.2012 09:00
CLOUD ATLAS Halle Berry a Tom Hanks. Vo filme... Foto:
Halle Berry a Tom Hanks. Vo filme Atlas Mrakov si zahrali hneď niekoľko postáv.

Proti prúdu
Mladá novinárka sa túži priblížiť sláve svojho otca. Príležitosť jej poskytne odhalenie škandalóznej politiky gigantického priemyselného koncernu, ktoré ju však môže stáť život. V časoch najväčšieho rozkvetu kolonializmu sa vytvára bezprecedentné puto medzi zaťom vplyvného obchodníka a odvážnym Afričanom. Dvaja mladíci – milenci bojujú s predsudkami prudérnej spoločnosti začiatkom 20. storočia. Knižný vydavateľ sa ukrýva v starobinci pred rozzúrenými veriteľmi. No stáva sa nedobrovoľným rukojemníkom sociálneho systému.

Narodiť sa v budúcnosti v koži podčloveka odsúdeného k posluhovaniu ostatným nie je žiadna výhra. Postaviť sa systému je však viac než len bojom jedinca o holé prežitie. Čašníčka odsúdená k záhube prináša posolstvo, ktoré ocenia až ďalšie generácie – azda až v postapokalyp­tickej ére, kde sa civilizácia vráti k svojim primitívnym počiatkom. Odvaha jediného muža postaviť sa konvenciám svojho kmeňa môže zachrániť budúcnosť celého ľudstva. Ako spolu týchto šesť osudov súvisí? Odpoveď je ukrytá medzi riadkami – nie tejto recenzie, ale scenára snímky Atlas mrakov. Za kus trpezlivosti a sústredenia diváka odmení filmovým zážitkom, ku ktorému sa bude rád vracať.

V karmickom kolobehu
Zložitý, ohromujúco ambiciózny, zľahka pritiahnutý za vlasy… taký či onaký, Atlas mrakov patrí k najkomplexnejším filmom posledných rokov. Spája v sebe minulosť, súčasnosť aj budúcnosť, pokrýva najrôznejšie žánre od komédie, cez science fiction až po detektívnu drámu. A ešte sa mu akýmsi zázrakom darí dať celej tej pestrofarebnej koláži hlavu aj pätu. Na prvý pohľad hádam až nepreniknuteľne poprepletaný, odvíja sa pred divákom na plátne večný príbeh sily ľudského ducha. Odhodlania vykročiť proti davu, ktoré sa ako základný predpoklad pokroku prenáša z generácie na generáciu v akomsi karmickom kolobehu života.

Dejové línie snímky sú prepojené naznačeným, ale aj celkom jednoznačným presahom postáv, no najmä ústrednou myšlienkou, ktorej sa uniknúť nedá, hoci sa spočiatku zdá byť až pridobre ukrytá. Útržky sa prelínajú podľa určitého kľúča. Sú to detaily, ktoré nie je ťažké prehliadnuť, no potešia – dávajú filmu punc poctivosti, dôkaz, že si na ňom tvorcovia dali záležať. Rovnako sa divák môže popri sledovaní deja zabávať aj odhaľovaním identity hereckých predstaviteľov. Každý z nich totiž stvárnil vo filme hneď niekoľko postáv a neobmedzuje ich pri tom pohlavie, vek ani farba pleti. Že by ďalší odkaz divákovi..?

**Hodnotenie Pravdy: 4 hviezdičky z 5

Atlas mrakov / Nemecko 2012 / scenár a réžia: Lana Wachowski, Andy Wachowski, Tom Tykwer / kostýmy / hudba / hrajú: Halle Berry, Tom Hanks, Susan Sarandon, Hugh Grant, Jim Broadbent, James D´Arcy, Zhou Xun a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 22. november