Nezávislé umenie neumiera

Obrazy plné farieb a písmen, pripomínajúce pop-art, inšpirovaný fotografiou, filmom či reklamou. Slovenský výtvarník Roman Lazar na výstavu svojich diel pozýva názvom jedného zo svojich diel: Slovak independent art is not dead (Slovenské nezávislé umenie nie je mŕtve).

17.08.2014 16:00
fotka 1 Foto:
Fiodor Michajlovič Dostojevskij: Idiot Z výstavy Romana Lazara.
debata (3)

Roman Lazar sa voľnej maľbe venuje krátko, od roku 2013. Nie je prekvapením, že jeho tvorbu ovplyvnila práca v reklame. Desať rokov bol totiž kreatívnym riaditeľom a riaditeľom reklamnej agentúry, ktorú sám založil. V súčasnosti sa venuje televíznej a filmovej produkcii. Výtvarné vzdelanie získal na nitrianskej Pedagogickej fakulte, kde študoval na Katedre výtvarnej výchovy, vedenej Jozefom Trepáčom.

Kolekcia malieb, ktorú prezentuje v bratislavskej galérii Michalský dvor, vznikala počas rokov 2013 a 2014. Vystavené obrazy majú príchuť naivného umenia, vzdialeného od klasického výtvarného podania. Autor rád abstrahuje a jednotlivé prvky štylizuje. Diela dotvára kartónom a dopovedá ich anglickými nápismi a textami. Autorstvo Lazara zdobí aj zveličovanie, irónia či humor, ktorým zároveň odľahčuje a približuje svoje diela divákovi. Experimentuje aj s farebnosťou. Pracuje s výraznými a kontrastnými tónmi, pri vrstvenej maľbe využíva kombináciu akrylových a olejových farieb, nie sú mu cudzie ani fixky a olejový pastel.

Romana Lazara inšpirujú momenty z osobného života. Diela, v ktorých sa premieta skúmanie samého seba a vlastných limitov, sú akousi autobiografickou výpoveďou (I am the lighthouse, I need light, 2013). Jedným z prvých motívov sa stali zážitky a špecifické prostredie farebného Thajska, ktoré v minulosti opakovane navštívil (Hamza, Catching lucky snake, Katoi, Rock City, 2013 a Miracles could happen, 2014). K neprehliadnu­teľným patria diela, ktoré odkazujú na prostredie reklamy a tvorby plagátov (Big slider, Some sex, some drugs, some rock'n'roll, 2013).

Obdiv a úctu k jednému zo svojich vzorov tematizuje v práci s názvom Igor Hrnko stays inside Whistlers peacock room (2013). Roman Lazar svojimi maľbami odráža a komentuje problémy súčasnej spoločnosti – snobizmus, malomeštiactvo, puritánstvo, pseudofeminizmus či medziľudské vzťahy (It's beautiful like diamonds in the sky, 2013, Kill intollerant people, 2013/2014, Not everybody, who wears striped t-shirt, is a sailor, 2014, Superheroes, 2014, If you don't have any human body in your case, your life is boring, 2014).

Najnovšou Lazarovou realizáciou s rovnomenným názvom Slovak independent art is not dead, je veľkorozmerná fotografia od Matta Rybanskeho. V dotvorenej kompozícii je sám autor v spoločnosti obnažených žien – ako parafráza a karikatúra fenoménu známeho amerického podnikateľa Hugha Hefnera, ako satira dvoch svetov – ikonického luxusu a jeho lacného napodobňovania. V bratislavskej galérii Michalský dvor si obrazy Romana Lazara môžete pozrieť do konca augusta.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #výstava #Roman Lazar #Slovak independent art is not dead