Nie každý, kto má fotoaparát, vie fotografovať

Dokumentárna esej o ľuďoch z periférie, každodenný život ženy, trpiacej vzácnym neurologickým ochorením, letný deň desaťročného dievčaťa. Aj fotografie z cyklov Petra Dobiša, Kataríny Bezákovej a Katy Sedlák predstavuje výstava Okamihy/The Moments v Dome fotografie v Liptovskom Mikuláši. Približuje tvorbu desiatich fotografov mladšej generácie, ktorí sa venujú dokumentárnym a reportážnym projektom.

05.01.2015 09:00
Ján Viazanička, fotografia Foto:
Ján Viazanička: z cyklu Romantizmus dneška
debata (2)

„Sledujeme pohyb na scéne slovenského sociálneho dokumentu a vybrali sme desať autorov, ktorí prinášajú v tejto oblasti to najzaujímavejšie,“ povedala kurátorka Lucia Benická. Expozícia zaostrila na „nové mená“ slovenskej fotografie, z ktorých viaceré rozhodne nie sú neznáme. Napríklad Victor Breiner, ktorý pracuje pre zahraničné médiá, získal minulý rok za fotografie vojny v Sýrii ocenenie v súťaži Czech Press Photo. Tento rok tri razy „bodoval“ v súťaži Slovak Press Photo a dostal sa medzi finalistov v súťažiach Foto roka 2014 a Forward Thinking Museum Award. Ocenenie zo súťaže Slovak Press Photo zdobí aj tvorbu Borisa Bunčáka, Leny Jakubčákovej, ktorá spolupracovala na viacerých medzinárodných projektoch, či Natálie Hlavičkovej. Matúš Plecho už vydal knižne ocenený cyklus Genius loci Trnavy, Ján Viazanička dokonca už dve fotografické publikácie. Výstava predstavuje aj výber z tvorby Kataríny Bezákovej, Petra Dobiša, Sone Chovančíkovej a Katy Sedlák.

„Pre súčasnosť je príznačný príval bezduchých obrázkov. Fotografovať vie takmer každý, kto má fotoaparát,“ pripomenuli kurátorky Lucia Benická a Ivana Pásztorová. „Zámerom výstavy je však poukázať na prácu autorov, z ktorých mnohí nemajú fotografické vzdelanie, ale svojím vytrvalým záujmom o fotografiu, vo výbere tém a pod vedením skúsených profesionálnych fotografov sa snažia nadviazať na tradíciu kvalitného slovenského dokumentu,“ priblížili myšlienku výstavy. Fotografie Leny Jakubčákovej, dokumentujúcej cyklom V odlúčení život odsúdených v prešovskej a sabinovskej väznici, sa nesnažia o senzáciu za každú cenu. „Nesúdila ich ani neodsudzovala, ale naopak, prejavovala záujem o ich pocity, stala sa pre nich partnerom, kamarátom. Svedectvo o živote vo väzniciach prinášajú spravidla muži. Len málo žien si trúfne na takúto tému,“ povedal popredný český fotograf Jindřich Štreit o práci čerstvej absolventky Inštitútu tvorivej fotografie na Sliezskej univerzite v Opave.

„Hľadám miesta, o ktorých predpokladám, že tam veľa ľudí nebolo, ktoré zachovávajú určitú autenticitu. Bol som na mnohých vežiach pri rekonštrukcii, na miestach s narušenou statikou… v tom som dobrodružný typ. Sú mnohé miesta, na ktoré som chodil roky, aby sa mi podarilo urobiť konkrétnu fotografiu,“ pripomenul zas Matúš Plecho, ktorý vystavuje práce z cyklu Trnava poetická.

Hrdinkou fotoeseje Come Closer Natálie Hlavičkovej je zas jej priateľka Denisa. Lesbička. „Priala by som si, aby som nemusela zdôrazňovať jej orientáciu, ale je to aj o tom. Vážim si na nej, že sa nenecháva obmedzovať konzervatívnymi názormi, ktoré sa u nás ešte vo veľkej miere vyskytujú. Preto dokumentujem jej bežný život,“ uviedla autorka.

Objavná výstava, ktorá približuje tvorbu desiatich mladých talentov dokumentárnej a reportážnej fotografie Okamihy/The Moments, bude v liptovskomi­kulášskom Dome fotografie do 31. januára.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #výstava #fotografia #Liptovský Mikuláš