Okamihy všedné i sviatočné

Úzkym chodníkom vyšliapaným v hlbokom snehu sa uberá sprievod dedinčanov.

03.08.2015 07:00
debata

Vedie ho nevesta s kyticou, za ňou ženích s dáždnikom, nasledovaní ďalšími svadobčanmi. Aj táto fotografia Igora Grossmanna je v kolekcii, ktorú vystavuje novozámocká Galéria umenia Ernesta Zmetáka. „Svadobný sprievod súvisí nielen so zachovávaním zvykov, ale zároveň je aj sociologickou sondou na postavenie ženy a muža pred polstoročím,“ povedala kurátorka výstavy Magdaléna Klobučníková. Výstavu nadpísala názvom Okamihy všedné i sviatočné.

„Pre tvorbu Igora Grossmanna bol rozhodujúci okamih. Takmer nerozlišoval medzi všednosťou a sviatočnosťou. Zo všedného okamihu sa mu bežne stával sviatočný a naopak, vzájomne sa ovplyvňovali. Napríklad vidiecke motívy, ktoré fotografoval, vyzerajú aj všedne. Zachytával ľudí pri každodennej tvrdej práci, pri rôznych rituáloch, ale pritom vyzerajú sviatočne, pretože jeho fotografie prinášajú potešenie,“ pokračovala kurátorka.

Igor Grossmann: Paríž Foto: IGOR GROSSMANN
IGOR GROSSMANN Igor Grossmann: Paríž

Výberovou retrospektívou prezentuje všetky odtiene tvorby lekárnika, ktorý v roku 1968 zmenil povolanie a stal sa profesionálnym fotografom. Od dokumentárnej a reportážnej cez portrétnu až po umeleckú fotografiu. Najrozsiahlejší súbor tvoria fotografie s vidieckym motívom.

„Ticho prírody, práca roľníka na poli, šantenie detí, strasť a chudoba a čaro ľudového umenia, ľudových zvykov – všade neomylná proporčnosť. Tento život ma uchvacoval, začal som ho fotografovať a to sa mi stalo na niekoľko rokov zmyslom života,“ zapísal si pred rokmi Igor Grossmann (1924 – 2013).

Rozsiahlejším súborom pripomína výstava aj jeho portrétnu tvorbu, v ktorej sa zameral na osobnosti slovenskej kultúry. Z dlhoročného cyklu vybrala kurátorka portréty výtvarných umelcov. „Po spoznaní duševného zázemia portrétovaného chcem pretlmočiť nájdenú pravdu, osobne videnú a chcem ju dať ďalej vo svojej práci. Úcta k portrétovanému otvára bránu k pochopeniu jeho duše. Hviezdna chvíľa dá vzniknúť dobrému portrétu,“ vyznal sa pred ôsmimi rokmi autor, ktorý za celoživotné dielo získal ocenenie Osobnosť slovenskej fotografie.

Igor Grossmann: Metamorfózy skla Foto: IGOR GROSSMANN
grossmann Igor Grossmann: Metamorfózy skla

Sila inšpirácie, ovládnutie témou, množstvo záberov a nachodených kilometrov charakterizuje podľa kurátorky Grossmannovu tvorbu. Prináša ukážky z jeho cyklu Metamorfózy dreva. Aj z ďalšieho, v ktorom ponúkal svojský pohľad na život Paríža, jeho obyvateľov i návštevníkov. K jej najobľúbenejším patria fotografie z cyklu Metamorfózy skla.

„Mám rada sklo. Párkrát som bola aj v Lednických Rovniach a videla spôsob jeho výroby. Uvedomíte si pri tom, že v prírode sklo neexistuje a pri jeho výrobe pôsobia všetky štyri živly. Grossmannove fotografie zachytávajú jeho úžasnú reflexiu, dynamiku a farebnosť. Nevystavujeme však výrobky zo skla, ale výlučne výtvarné fotografie,“ dodala Magdaléna Klobučníková. Neveľkým súborom predstavuje aj cyklus Tajomná Bratislava, ktorý bol jedným z posledných, na ktorom autom pracoval.

Výstava fotografií Igora Grossmanna Okamihy všedné i sviatočné bude v Galérii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch do 5. septembra.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Igor Grossmann #Galéria umenia Ernesta Zmetáka