Svet Jána Mančušku pozná. A my?

Vzduchovkou vystrieľal do steny obrysy stoličky. "Vyslovene nepredajné dielo si v New Yorku našlo nových majiteľov. V Amerike som bol prekvapený, ako ľudia umenie milujú, žijú s ním a z nejakých záhadných dôvodov ho zbierajú," povedal jeho autor Ján Mančuška pre Pravdu. Bolo to pred desiatimi rokmi, keď ako čerstvý držiteľ Ceny Jindřicha Chalupeckého predstavoval svoje projekty v Galérii mesta Bratislavy. Ktovie, či tušil, ako málo času mu ostáva. Keď pred štyrmi rokmi zomrel, mal tridsaťdeväť rokov.

08.12.2015 09:01
ján mancuska rano Foto:
Ján Mančuška: Ráno 2001, 1999
debata

Pokusom oboznámiť verejnosť s jeho dielami, ktoré prezentoval zväčša na medzinárodných výstavách v európskych a amerických galériách, je Prvá retrospektíva. Po minuloročnej premiére v Galérii hlavného mesta Prahy dorazila výstava, približujúca tvorbu jednej z kľúčových osobností porevolučnej vlny súčasného českého výtvarného umenia, do bratislavského Domu umenia/Kunsthalle.

„Hovorieval, že najlepšie je, ak sa umelecké dielo rozpadne – aby v múzeu neodumrelo. Neskôr začal toto pravidlo sám porušovať a robil diela, ktoré môžu pokojne ,zmŕtvieť'. To je prosto riziko umenia,“ povedal kurátor výstavy Vít Havránek.

Mal talent aj šťastie

„Ján Mančuška bol umelec, ktorému stačil blok a ceruzka. Zaznamenával si nápady, skice, kresby. Aj ateliér mal maličký. Jeho diela hneď mizli a vlastne ho ani veľmi nezaujímalo kam,“ pokračoval kurátor.

Čas, pohyb, priestor, príbeh. To boli momenty, ktoré umelecky provokovali bratislavského rodáka, ktorý od šiestich rokov žil v Prahe. Keď roku 1998 absolvoval pražskú Akadémiu výtvarných umení, jeho meno už nebolo na českej výtvarnej scéne neznáme. Vstúpil na ňu v polovici deväťdesiatych rokov ako člen umeleckej skupiny Bezhlavý jazdec (spolu s Josefom Bolfom, Jánom Šerýchom a Tomášom Vaněkom).

„Odkedy som začal spolupracovať s newyorskou galériou, môj život sa totálne zmenil. Predtým som žil hlavne z grantov a ešte pred rokom som sa živil aj kašírovaním kulís pre hollywoodske filmy, ktoré sa nakrúcali v Prahe,“ priznal Ján Mančuška pred desiatimi rokmi v rozhovore pre Pravdu. Onedlho si našiel aj galeristu v Berlíne. „Mám totiž v Európe veľa výstav a záležitosti ako posielanie obrázkov, prevoz, čakanie, kým prídu do skladu, a tisíce iných ,drobností' ma oberajú o čas, ktorý chcem venovať tvorbe,“ spomenul.

„Bol veľmi presný a presvedčivý. Aj keď to raz bola kresba, raz divadlo, raz diaprojekcia, raz film, vždy presne sledoval veľmi úzku líniu svojho záujmu. Zároveň bol nesmierne talentovaný, tvrdohlavý a navyše mal šťastie, čo nie je prípad všetkých umelcov,“ sformuloval Vít Havránek charakteristiku Mančuškovej výnimočnosti.

Ján Mančuška: Laptop (Divadlo X), 2010 Foto: KHB
jan mancuska laptop Ján Mančuška: Laptop (Divadlo X), 2010

Umenie spochybňuje istoty

Možno napraviť chyby minulosti návratom v čase? Aj o tom uvažuje hrdina Mančuškovej divadelno-tanečnej performance Hra pospiatky. Rozpráva príbeh, v ktorom sa vracia do minulosti, tanečníci na pódiu ho však stvárňujú z opačného konca. Návštevníkovi chvíľu trvá, kým si pri sledovaní videa všimne, že nejde o záznam pustený jednoducho odzadu, ale reálny (a dokonalý) pohyb účinkujúcich. „Tanečníci Kráľovského divadla v Kodani, s ktorými hru realizoval, sa na Mančušku veľmi sťažovali. Niekoľko mesiacov museli nacvičovať a trápiť svoje telá, aby si uvedomili, ako vykonávať pohyby pospiatky. Aj pre profesionálnych tanečníkov to bola veľmi zložitá úloha,“ uviedol kurátor na adresu videa Hra pospiatky.

K príprave retrospektívy viedli Víta Havránka aj osobné dôvody. Dlhé roky s Mančuškom spolupracoval, niektoré texty dokonca písali spolu. „Druhý dôvod bol ten, že jeho tvorba mi otvára nové pohľady na umenie. A zároveň si kladiem otázky, prečo ma vlastne súčasné umenie baví. Najskôr asi preto, že spochybňuje istoty, s ktorými hľadíme na svet okolo seba. Nejedno z vystavených diel zohráva úlohu spúšťača pochybností alebo záujmu, ako je vlastne svet okolo nás usporiadaný a ako mu porozumieť. Umenie rozleptáva jasnosť každodenného stereotypného pohľadu,“ dodal kurátor.

V bratislavskom Dome umenia/Kunsthalle bude Prvá retrospektíva Jána Mančušku do 14. februára.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ján Mančuška #Vít Havránek #Prvá retrospektíva