Nehanebný provokatér Balthus

Maliar s poľsko-francúzskymi koreňmi Balthasar Klossowski de Rola (1908–2001), známy ako Balthus, bol jedným z najosobitejších umelcov minulého storočia.

27.04.2016 12:00
debata

O svojich dielach zo zásady nerozprával. Zastával totiž názor, že na obrazy sa má pozerať, nie o nich čítať.

Retrospektívna výstava vo viedenskej Kunstforum odhaľuje tohto jedinečného maliara s osobitým štýlom nazývaným tiež „iný modernizmus“. S kurióznym umelcom sa môžete zoznámiť do 19. júna.

Kráľ mačiek - autoportrét (1935) Foto: KUNSTFORUMWIEN
35 balthus 1 Kráľ mačiek - autoportrét (1935)

Balthus sa síce nevyhol vplyvu avantgardných umeleckých smerov ako surrealizmus či nová vecnosť (smer odkazujúci na hravé a snové „izmy“ ako dadaizmus, surrealizmus a expresionizmus), bol však umeleckým solitérom a neradil sa k žiadnej skupine. Vyrastal v prostredí intelektuálov, milencom jeho matky, tiež maliarky Baladine, bol literát Rainer Maria Rilke. Práve on si všimol kresliarsky talent jedenásťročného Balthasara a inicioval knižné vydanie jeho kresleného príbehu o chlapcovi a túlavej mačke Mitsou. Rilke a Balthasarov otec, historik umenia Erich Clossowski, vymysleli chlapcovi umeleckú prezývku Balthus.

„Ak chce umelec v dnešnej dobe preraziť, musí kričať mimoriadne nahlas,“ vysvetľoval maliar manželke Antoinette dôvod, prečo začal maľovať akty neplnoletých dievčat. Hriech visí vo vzduchu, predznamenávajú ho skazené deti a ich zvrhlí rodičia. Balthus síce pochoval mravnosť, no čierne chute odhalil s elegantnou gráciou. Atmosféru doslova žmýka, dokonca i zdanlivo obyčajné zátišie vyvoláva pocit mrazivého tajomna.

Cathina toaleta (1933) Foto: KUNStFORUMWIEN
35 balthus Cathina toaleta (1933)

Zobrazoval bežný život, otváral dvere do obývačiek usporiadaných mešťanov. Dospievajúce dievčatá leňošia v lascívnych pózach, nie sú deťmi ani ženami, stratili cudnosť i nevinu a obklopuje ich ružová enigma. V Balthusovom podaní sú zvrhlé i rodinné vzťahy a mačka sa stáva sexuálnym symbolom. Umelec provokuje incestom a nemravným erotizmom, no hranicu pornografie neprekračuje. Hra na zvádzanie je neohrabane trápna, ide skôr o „neškodné“ náznaky ako popisný naturalizmus.

„Vinovaté“ výjavy zahalil zákerne do pastelových tónov s odkazom na impresionistov, najsilnejšie sú stopy Paula Cézanna a Edgara Degasa a východné umenie. Balthusova maľba je tradičná, charakterizuje ju geometrická precíznosť a matematicky premyslená perspektíva s dôrazom na stredovú kompozíciu. Charizmatický umelec počas svojho života novinárom neposkytoval rozhovory, no na niekoľko sa predsa len odhodlal. „Šťastlivcom“ bol hudobník a jeho priateľ David Bowie, ktorý ho neskromne nazval „posledným legendárnym maliarom“.

Výstavu dopĺňajú fotografie pózujúcich modeliek aj návrhy kostýmov a scény pre divadlo.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Balthasar Klossowski de Rola #Balthus