Pulzary sú poslami dobrých správ

Mosty, Pohyby, Špirály, Pulzary... Maliar Marko Vrzgula tvorí v cykloch. Jednu tému rozvíja niekoľko rokov, sústredene skúma všetky jej možnosti.

26.05.2016 14:00
39 marko vrzgula PULZARY  The Crab Nebula... Foto:
Marko Vrzgula: Pulzary (The Jellyfish Nebula)
debata

„Spôsob práce v cykloch som neplánoval, len sa to tak vyvrbilo,“ usmieva sa výtvarník. Po veľkej retrospektíve, ktorú mal na prelome rokov v Tatranskej galérii v Poprade, predstavuje výber z tvorby posledných rokov v trenčianskej Galérii M. A. Bazovského.

Názvom Polčas / Printemps / Prime Time / Part II pripomína, že ide o svojrázne pokračovanie výstavy. „Vizuálne mi pripadal zaujímavý. Sú to slová začínajúce písmenom p a paličky,“ vysvetľuje čerstvý päťdesiatnik. Jedným dychom dodáva, že jeho zámerom tentoraz nebolo bilancovať. Najnovšie maliarske hľadanie prezentuje prostredníctvom päťdesiatich dvoch obrazov. Zväčša z cyklu Pulzary.

„Za tridsať rokov som ani tak ďaleko nezašiel – od čiarky ku krúžku,“ s úsmevným nadhľadom hodnotí svoju maliarsku dráhu. Z času na čas si zvykne „zabehnúť“ k najobyčajnejším vizuálnym podnetom. Vtedy sa na jeho obrazoch objavia náznaky prírodných či figurálnych motívov. Slúžia mu však len na uvažovanie so štetcom alebo ceruzkou v ruke. Netúži „odmaľovať“ skutočnosť.

Marko Vrzgula: Pulzary (The Jellyfish Nebula)... Foto: ARCHÍV MARKA VRZGULU
39 marko vrzgula PULZARY The Jellyfish Nebula 2013 78 x 90 cm Marko Vrzgula: Pulzary (The Jellyfish Nebula) ARCHÍV MARKA VRZGULU

V obrazovom poli rozohráva zážitky, ktorý sa nedajú vtesnať do slov či „odmaľovať“ podľa predlohy. Podľa maliara, ktorý podľahol vábeniu abstrakcie, ide niekedy o esenciu spomienok alebo zážitkov, niekedy sú to zas len veľmi prchavé či mihotavé záblesky, ktoré sa snaží preniesť na plátno. Hľadanie považuje za maliarske zadosťučinenie. Očakáva, že nielen diváka, ale aj jeho samého obraz prekvapí.

„Pulzary sú od slova pulzovať, dokážu vzruchy prenášať, odovzdávať. Chcem od nich, aby boli poslami len dobrých správ. Dobrej energie, ktorá je zachytená vo farebnej hmote bez akéhokoľvek sentimentu,“ hovorí Marko Vrzgula, ktorého téma Pulzarov provokuje už štyri roky. „Raz ich zhliadnete len ako puristicky zjednodušený efemérny farebný fľak, inokedy ako plnokrvnú 3D špirálu,“ pripomína kurátorka výstavy Xénia Bergerová.

Raz roztáča rotujúce tvary v ploche, inokedy tancujú v perspektíve, potom sa zhlukujú okolo centrálneho bodu, aby sa neskôr vydali na cestu až na okraj priestoru. „Pociťujem, že posledný rok vnútorne odchádzam od žiarivých a veľmi efektných farebných kombinácií,“ hovorí Marko Vrzgula.

„Maľba Marka Vrzgulu je monumentálna a veľkorysá, zbavená zemských tlakov aj nátlakov. Preto je aj radostnou a podnecujúcou hrou farby a stále častejšie s jej hmotnou podstatou, teda maliarskou matériou. Zdanlivá maliarova bezstarostnosť je len jednou tvárou jeho tvorby. Ukrýva totiž prvky niečoho, čo možno nazvať sofistikovaným myslením či skôr meditáciou,“ dodáva kurátorka Xénia Bergerová. Výstava Marka Vrzgulu Polčas / Printemps / Prime Time / Part II. bude v trenčianskej Galérii M. A. Bazovského do 5. júna.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #tvorba #Galéria M. A. Bazovského #Marko Vrzgula