Ferdinand Hložník: Z tvorby 1960 - 2005

Prelomová v poznávaní a hodnotení diela Ferdinanda Hložníka. Taká je podľa jej kurátora profesora Ľudovíta Petránskeho aktuálna výstava v Banskej Bystrici.

26.09.2016 09:00
debata (1)

Spoluorganizujú ju Galéria v podkroví Štátnej vedeckej knižnice a galerista Peter Kubaško. Návštevníkom ponúka návrat do maliarovej tvorby z rokov 1960 až 2005.

Ferdinand Hložník.
Ferdinand Hložník Ferdinand Hložník.

„Hoci Ferdinand Hložník patrí k najvýznamnejším príslušníkom Generácie umelcov druhej svetovej vojny a Skupiny 29. augusta a jeho prínos do vývoja slovenského výtvarného umenia je mimoriadny a špecifický, jeho dielo doteraz nie je zodpovedajúco zmapované a zhodnotené,“ vysvetľuje historik umenia Ľ. Petránsky, prečo sa podieľa na výstave. Príležitosťou na jej zorganizovanie práve teraz je blížiace sa umelcovo jubileum – nedožité 95. narodeniny.

Bojovníci (1978), olej na lepenke Foto: Reprodukcie diel uverejňujeme s láskavým súhlasom ich majiteľov i dedičov autorských práv.
web-hloznik04 Bojovníci (1978), olej na lepenke

Často sa uvádza, že Ferdinand Hložník hľadal vlastný spôsob umeleckej výpovede v kubizme. Čerpal z neho, lež iba v začiatkoch tvorby. Postupne sa inšpiroval v modernejších smeroch, a zavše sa vracal aj k tradičnejšiemu spôsobu vyjadrenia, k realite. Súčasne ho však vábila aj imaginácia a fantázia. Z tohto mixu sa zrodil svojský štýl – voľná, figuratívno-krajinárska abstraktná výpoveď. Výpoveď skratkovitá až intímna. F. Hložník predmety štylizuje rázne, dramaticky, kde-tu expresívne či surrealisticky, akurát ich popritom vkladá medzi farebné plochy, ktoré vnášajú do obrazov pokoj, ba dokonca nehu. Zrkadlia sa v nich láskavé spomienky na maliarske pobyty so starším bratom Vincentom na Orave či Kysuciach.

„Na tvorbe Ferdinanda Hložníka ma zaujala progresívnosť a pozoruhodná logika,“ tvrdí Ľ. Petránsky. „Jeho príspevok do formovania nefiguratívneho umenia u nás považujem za taký rozsiahly, náročný a pôvodný, že ho považujem za jednu z vrcholných hodnôt našej výtvarnej kultúry.“ Uznávaný kunsthistorik tiež upriamuje pozornosť na uvoľnené a citlivé výtvarníkove ťahy štetcom, ktoré pretavili maliarske motívy do symbolov a archetypov. Výtvarný teoretik hovorí, že je to moderné a súčasné. Úcta k tradičným hodnotám i progresívnosť v jednom.
Hlavy (1990), olej na  kartóne
Biele slnko (1968), olej na plátne
+4Jazdec (1976), tempera na papieri
Na obrazoch žiari Slnko alebo Mesiac, na stráži stojí jazdec na nepokojnom koni či bojovník meravý ako totem, spoza obzoru vytŕča hrdá drevená dedina… To je esencia vystavených obrazov Ferdinanda Hložníka.

„Oleje a tempery Ferdinanda Hložníka sú pre mňa rýdzimi symbolmi slovenskej krajiny. Azda až penátmi, starovekými bôžikmi ochrany domova,“ uvažuje Ľ. Petránsky.

Akademický maliar Ferdinand Hložník (* 18. 11. 1921 – † 27. 2. 2006) sa narodil vo Svederníku pri Žiline. V rokoch 1942 až 1946 študoval u profesorov Jána Mudrocha, Dezidera Millyho, Gustáva Mallého a Maximiliána Schurmanna kresbu a maľbu na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave. Tak prečo je táto výstava práve v Banskej Bystrici?

„Je to prosté. Zrodila sa tam silná a vášnivá skupina milovníkov diela Hložníkovcov, Ferdinanda i jeho oveľa známejšieho brata Vincenta. Nesmierne pekné veci sa tam nachádzajú aj v súkromných zbierkach,“ objasňuje Ľ. Petránsky. „Prezentujeme zhruba polstovku olejov a tempier,“ dopĺňa maliarov syn Juraj Hložník. „Výstava potrvá do 14. októbra. Na budúci rok by sme radi otcove obrazy pripomenuli aj v Bratislave, kde žil a tvoril takmer celý život.“ Na začiatok budúceho roka je naplánované aj vydanie prvej veľkej monografie o Ferdinandovi Hložníkovi. Pripravuje ju Ľudovít Petránsky a jej súčasťou budú aj reprodukcie v súčasnosti vystavovaných diel.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #výstava #Ferdinand Hložník