Nová výstava v SNG Adamčiak, začni! zasiahne všetky zmysly

Vedieť mnoho o niečom aj niečo o mnohom. Tak znelo krédo všestranného umelca Milana Adamčiaka. Odišiel nečakane v polovici januára uprostred príprav veľkej retrospektívy svojho mnohovrstevnatého diela v Slovenskej národnej galérii. Jeho hravosť, nápaditosť a tichý úsmev na štvrtkovej (23. 3.) vernisáži výrazne chýbali.

24.03.2017 12:00
debata
Prerušená pieseň, 1978 Foto: SNG
Prerušená pieseň Milan Adamčiak Prerušená pieseň, 1978

Názov Adamčiak, začni!, ktorý si vymyslel, však zostal zachovaný. „Vyjadruje pioniersku povahu autorových tvorivých snažení a zároveň obsahuje aj autobiografický motív. Začínal stále. Už ako školák bol ,pri vyvolávaní prvý na rane'. A v záujme o všetky oblasti kultúry sa stal bytostným intermedialistom,“ spomína kurátorka Lucia Gregorová Stach.

Muzikológ, violončelista, skladateľ, výtvarník, básnik, performer, ktorý bol všestrannou tvorivou osobnosťou, sa stal legendou. Aj proti vlastnej vôli. Programovo totiž proti všetkým legendám bojoval.

Partitúrami provokoval aj hudobníkov

Originálne partitúry, z ktorých mnohé dostali aj zvukovú podobu. Neobyčajné hudobné nástroje, vytvorené z najobyčajnejších predmetov. Experimentálna poézia, ktorú komponoval na písacom stroji. Fotografie, dokumentujúce udalosti z akčných happeningov, ale aj z umelcovho života. Neobyčajná kartotéka, naukladaná do prázdnych obalov od cigariek. Inštalácia z hadiacich sa magnetofónových pások. Autorské zápalkové škatuľky. Videá, zaznamenávajúce umelcove autorské vystúpenia. To všetko a ešte viac prináša retrospektíva, ktorá predstavuje autorovu tvorbu v nesmierne širokom zábere.

Zo série Sizyfovské roboty, 1965 Foto: SNG
Sizyfovské roboty Milan Adamčiak Zo série Sizyfovské roboty, 1965

„Adamčiakova tvorba a umelecká kariéra sa úspešne začala v šesťdesiatych rokoch 20. storočia, keď sa veľmi mladý autor aktívne zapojil do neoavantgardných tendencií v slovenskom výtvarnom umení. V normalizačnom období sedemdesiatych a osemdesiatych rokov voľne tvoril skôr skryte, neverejne,“ pripomína kurátor Michal Murín. Záujem o Adamčiakovu tvorbu sa podľa neho vynáral vo viacerých vlnách – od začiatku deväťdesiatych rokov, keď vznikla Spoločnosť pre nekonvenčnú hudbu, až po dynamicky sa rozvíjajúce obdobie spolupráce s mladými výtvarníkmi, ktoré predčasne „stopla“ autorova nečakaná smrť.

Na prvý pohľad pripomínajú Adamčiakove partitúry nevšedné kresby. Nešlo však o samoúčelnú „zábavku“. Provokovali domácich i zahraničných hudobníkov, ktorí ich neraz využili ako voľné podklady pre autorské interpretácie. A napovedali im popisy, pre ktoré nástroje sú určené. Výsledok si možno vypočuť v slúchadlách, ktoré návštevník objaví pod tou-ktorou partitúrou. Nepripomína hudbu, ktorá zvyčajne znie v koncertných sálach, ale ponúka dobrodružnú výpravu do „iných“ svetov.

Šuflíková citara č. 3, 1991 Foto: SNG
Šuflíková citara Milan Adamčiak Šuflíková citara č. 3, 1991

Už ako študenta ho fascinovala tvorba Johna Cagea. Skôr, ako jeho hudbu, si vypočul rozhlasový rozhovor, ktorý americký skladateľ a vizuálny umelec poskytol Československému rozhlasu počas svojej návštevy Prahy. Hold mu zložil viacerými prácami. Partitúru, ktorú si od neho vypýtal, autorsky dotvoril. Ani tá na výstave nechýba. Bol dokonca kurátorom Cageovej výstavy v SNG.

Hravosť a nápaditosť

„Prehliadka je určená pre všetky zmysly návštevníkov,“ teda presne tak, ako si svoju retrospektívu predstavoval sám Milan Adamčiak. Rozozvučať dokázal všetko, čo mu prišlo pod ruku. Od pletacích ihlíc, cez motyky, špachtle, rýle až po kravské zvonce, z ktorých dokázal vyskladať najneobyčajnejšie zvukové objekty. Priložené paličky priam lákajú, aby návštevník vyskúšal, akú hudbu možno s ich pomocou vytvoriť.

Dráždili ho ornamenty a čipky. Aj nekonečné možnosti, ktoré ponúkala poetická hra s písmom a jazykom. Ako vyštudovaný muzikológ a hudobný interpret s vášnivým zápalom teoreticky skúmal vzťahy medzi hudbou a výtvarným umením, ale zároveň v tejto oblasti aj experimentoval. „Bol intermedialistom. Tvorba Milana Adamčiaka je nielen prienikom výtvarného umenia a hudby, ale aj vedy, poézie, konceptu a akčného umenia. Bez neho by umenie takzvanej veľkej konceptuálnej generácie slovenskej výtvarnej scény nemalo tú tvár, ktorú má. Možno povedať, že práve vďaka nemu má slovenský konceptualizmus vo svete ,zvuk',“ zdôrazňuje kurátorka Lucia Gregorová Stach.

Pre znalcov Adamčiakovej tvorby bude výstava prechádzkou po dôverne známom teréne, ktorá vytiahne z ich pamäti spomienky na rôzne udalosti a stretnutia. Kto však do tejto kategórie nepatrí, mal by sa radšej pri prvom kontakte spoľahnúť na príležitosti, ktoré ponúka sprievodný program. Napríklad už na budúci štvrtok (30. marca o 18. hodine) ich kurátorská dvojica prevedie zasväteným výkladom celou expozíciou.

Retrospektívna výstava intermediálnej tvorby Milana Adamčiaka bude v SNG do 4. júna.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #výstava #SNG #konceptuálne umenie #Milan Adamčiak #Adamčiak začni!