Plagát je papierovou históriou doby

Vtipné, hravé, hýriace farbami a nápadmi. Občas aj erotikou. Aj také sú plagáty, ktoré viac ako dve desaťročia súťažili o víťazné vavríny na medzinárodnom Trienále plagátu Trnava.

16.07.2012 14:00
drevinski Lex Drewinski, Nemecko (výrez) Foto:
Lex Drewinski, Nemecko (výrez)
debata

Reprezentatívny výber z nich prináša výstava ?Plagát: Poster! v trnavskej Galérii Jána Koniarka. Zároveň je „pútačom“ pre 8. ročník renomovaného podujatia, ktorý odštartuje v novembri. Mohlo by sa zdať, že vybrať stovku najlepších bude hračka. „Keď sa však ponoríte do unikátnych zbierok medzinárodného projektu, pohybujete sa medzi viac ako piatimi tisíckami diel špičkových, ba výnimočných umelcov dizajnu druhej polovice 20. a začiatku 21. storočia. Urobiť výnimočné z výnimočného nie je také jednoduché. Napokon sa mi kolekcia stovky vybraných diel zdala malá,“ povedal kurátor výstavy a výnimočný grafický dizajnér Dušan Junek.

Stena súvislostí
Ako spoluzakladateľ medzinárodného projektu pozná trienále detailne od jeho vzniku. A svet plagátovej tvorby – ako v celom svete oceňovaný grafický dizajnér – oveľa skôr. „Len v priebehu môjho "života s plagátom“ sa vo svetovej grafike vizuálnych komunikácií prejavili viaceré ideové prúdy a výtvarné smerovania, ba vznikli výrazné školy plagátu – z najznámejších sú to švajčiarska, poľská, francúzska či japonská. Vybral som charakteristické a zaujímavé diela umelcov, ktorí už dnes tvoria novodobé dejiny súčasného plagátu," pokračoval Dušan Junek, majiteľ viac ako tridsiatky prestížnych medzinárodných ocenení.

Kolekciou stovky plagátov predstavuje tvorbu 82 autorov. Naozaj hviezdne mená ako K. Nagai, M. Katsui, A. Le Quernec, H. Matthies. S. Sagmeister, J. Rajlich či Ziegler. Nezabudol ani na legendy, ktoré už nežijú, ako Shigeo Fukuda, Alan Fletcher, Pierre Mendell. Inštaláciou vytváral plagátové celky, ktoré majú vnútorné aj vonkajšie väzby.

„Chcel som dať pekný priestor aj jednému z najlepších divadelných plagátov aké poznám – Antony and Cleopatra od Lexa Drewinského. Nakoniec som vytvoril "stenu“ s jeho plagátom a dvoma nemenej skvelými džezovými plagátmi Waldemara Swierzeho. Dvaja úplne iní autori, hoci krajania, žiak a jeho profesor s dvadsaťročným vekovým rozdielom, dnes rovnocenné a neprehliadnuteľné legendy svetového grafického umenia plagátu. Práve táto „stena súvislostí“ mi pripomenula, že umenie – aj výtvarné – je nielen zážitkom pre oko a myseľ, ale tvorí aj príbehy a pravdivé mýty. Bez nich by bol náš život oveľa chudobnejší," uviedol kurátor.

Seizmograf zmien
Jeho výber napovedá, že ani v 21. storočí nepatrí plagátová tvorba do múzea. „Plagát je akousi papierovou históriou doby, jej kultúry. Je seizmografom zmien i premien času, myslenia aj konania ľudí a v ideovej i vizuálnej podobe sa stáva trvalým svedkom a výraznou kultúrnou stopou moderných čias. Aj plagát zasiahol a ovplyvnil drvivý nástup nových technológií, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou vývoja. Môj výber však poukazuje na to, že napredovanie či určujúce smerovanie sa vždy odohráva v priestore autenticity tvorby, individuálnosti umeleckej osobnosti a jej osobitom videní sveta,“ dodal Dušan Junek.

Výstava ?Plagát: Poster!, ktorá predstavuje to najlepšie z medzinárodnej scény plagátovej tvorby, bude v trnavskej Galérii Jána Koniarka do 5. augusta.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba