Max de Esteban: Portrét je už dlhé roky v kríze

Svetlo na portrétoch španielskeho fotografa Maxa de¤Esteban vyvoláva predstavu barokových obrazov.

18.07.2012 14:00
Max de Esteban: Vertige
Max de Esteban: Vertige
debata

„Milujem barok, netajím, že najviac ma ovplyvnila baroková maľba. Caravaggio, Rubens či Rembrandt boli super chlapíci. Snažím sa však reflektovať barok očami súčasníka,“ povedal rodák z Barcelony. Výber z najnovšej tvorby vystavuje v Stredoeurópskom dome fotografie v Bratislave. Kolekciu nazval Elégie oslobodzovania – Výzvy.

„Portrét ako žáner je už dlhé roky v kríze. Venujem sa mu, lebo považujem za výzvu urobiť portréty, ktoré sa vyslovujú k problémom dneška. Zároveň sú pre mňa aj nositeľmi posolstiev,“ pokračoval absolvent vysokoškolských štúdií na univerzitách v Barcelone a Baltimore. Roky sa venoval komerčnej fotografii, v poslednom čase sa sústreďuje len na voľnú tvorbu. „Je veľmi náročné skombinovať umeleckú tvorbu s komerčnou. Keď som si v roku 2009 mohol dovoliť venovať sa len umeniu, s komerčnou fotografiou som skončil,“ spomenul Max de Esteban.

Jeho komentovaná prehliadka vlastnou výstavou pritiahla koncom týždňa veľa záujemcov. Aj zvedavých, mali totiž plno otázok. Rozprával o tom, ako vznikajú jeho cykly. Vystavuje výber z troch – Vertige, Súkromné utópie, O neistote bytia. Spája ich žáner, ktorým je portrét. Každý je však venovaný inej téme.

„Nikdy som nepoužíval profesionálne modelky či modelov. Všetkých ľudí, ktorých fotografujem, osobne poznám. Sú medzi nimi moji priatelia, ľudia, s ktorými ma oni zoznámili, alebo ktorých som v živote stretol a spoznal. Nepokúšam sa zachytiť ich individualitu či obnažiť ich vnútorný svet. Cez ich tváre a telá vyjadrujem sociálne a politické myšlienky,“ uviedol španielsky fotograf, ktorý roky pracoval v Palo Alte, New Yorku, Madride a Londýne. Pred tromi rokmi si otvoril ateliér v Barcelone. Ovplyvnený myšlienkami Emila Ciorana začal pracovať na cykle Vertige. „Cioran hovorí, že pochybnosti, neistota a podozrievavosť sú východiskovým bodom civilizácie a zároveň zdrojom tolerancie a kreativity. V súčasnosti je aktuálny konflikt medzi civilizáciou a ideológiami či extrémistickými náboženskými hnutiami, s ktorými sme dennodenne konfrontovaní,“ osvetlil autor myšlienkový koncept tohto projektu.

Druhý – Súkromné utópie – sú reflexiou úlohy a postavenia umelcov v dnešnom svete. Prináša obrazy smútku a sklamania. „Každý z umelcov, ktorých som portrétoval, vo svojej tvorbe neuspel. A preto jedného dňa s umením skončili. Dennodenne sa však musia konfrontovať s inými umelcami, ktorí sú slávni a bohatí. Im sa niečo také nepodarilo,“ pokračoval vo výklade Max de Esteban. Hrdinov tretieho cyklu O neistote bytia už nazahaľuje odev, sú nahí.

„Je o kulte mladosti, ktorá je už desaťročia postavená na piedestál. A je aj o našom strachu z inakosti,“ dodal španielsky fotograf. Svoju tvorbu začal prezentovať len pred tromi rokmi, ale na konte už má šesť sólových a desiatky kolektívnych výstav. Bratislavská výstava Maxa de Esteban Elégie oslobodzovania – Výzvy bude v Stredoeurópskom dome fotografie v Bratislave do 2. septembra.

debata chyba