Najstarší fotograf sa stovky nedožil, zostali po ňom tisíce záberov

Výstavou, ktorú minulý týždeň sprístupnili v Kúpeľnej dvorane, si Trenčianske Teplice pripomínajú tvorbu Viliama Malíka, priekopníka slovenskej žurnalistickej fotografie a najstaršieho profesionálneho fotografa na Slovensku. V novembri by sa dožil 100 rokov.

Malik V 2 Viliam Malík
Fotoaparátu Leica bol Viliam Malík verný takmer 70 rokov, do konca života nepresedlal na digitálnu techniku.
Autor: ,

Tohto jubilea sa však Viliam Malík nedožil, zomrel 20. januára 2012. Zostali po ňom desaťtisíce fotografií, ktoré zachytávajú dianie na Slovensku od medzivojnového obdobia až po súčasnosť.

„Keď mal 95 rokov, tak sme mu sľúbili, že mu k jeho storočnici urobíme oslavu. Život to zariadil inak, a tak namiesto oslavy organizujeme výstavu jeho fotografií,“ povedal Štefan Škultéty, primátor Trenčianskych Teplíc.

Rodák z Bratislavy žil dlhý čas vo Vysokých Tatrách, posledné roky strávil v Trenčianskych Tepliciach. Trvalé bydlisko si však do konca života ponechal v Tatrách.

„Odborná verejnosť ho pozná ako spoluzakladateľa sociálnej a žurnalistickej fotografie. V 30. rokoch fotil fantastické scény z Bratislavy, prerod mesta z Prešporka na Bratislavu. Niektoré jeho fotografie sa stali doslova ikonami, zľudoveli tak, ako zľudoveli niektoré skladby. Z roku 1936 pochádza jeho mierne tragikomická fotografia z otvorenia obchodného domu Brouk a Babka. Ľudia sa vtedy vrhli na obchodný dom, vidno obrovský strapec ľudí, ako sa dobýja dnu. To nám veľmi pripomína dnešné výjavy z výpredajov, nedá sa teda povedať, že konzum je choroba len dnešných čias,“ vraví Miloš Nemeček, prezident občianskeho združenia Bagar, ktoré spolu s Malíkovou rodinou a mestom Trenčianske Teplice zorganizovalo výstavu.

Viliam Malík začal fotografovať, keď mal 20 rokov. Fotoaparát si kúpil hneď z prvej výplaty v roku 1932. K fotografii ho priviedlo osudové stretnutie s Karolom Plickom.

„Náhodou som ho stretol na ulici, ako fotí s aparátom na statíve, hlavu pod čiernym plátnom. Od neho som získal vzťah k folklóru, ľudí v krojoch som veľmi rád fotografoval. Okrem to som si bral za námet aj ulicu, jej chudobu, žobrákov, bezprizorné deti. To bol opak takzvanej panskej fotografie, pre ktorú boli typické zátišia s hrnčekom a obrúskom, novinami a horiacou cigaretou v popolníku,“ hovoril o svojich začiatkoch Viliam Malík.

Začal sa venovať sociálnej fotografii, známy je jeho cyklus venovaný repatriantom, ľuďom, čo prichádzali z Maďarska alebo odchádzali za Dunaj, fotografoval rómsku komunitu aj chudobu zo slovenských lazov.

Stal sa agentúrnym fotoreportérom. V medzivojnovom období pracoval pre Československú tlačovú agentúru. Nafotené filmy posielal polnočným rýchlikom do Prahy a ráno už boli jeho snímky v agentúrnej ponuke pre české aj slovenské redakcie. Fotiť pre „četku“, to bola čestná funkcia, za to nedostával žiadny honorár. Cez vojnu sa stal zmluvným fotoreportérom Slovenskej tlačovej kancelárie. Svojím objektívom zachytil prvú bombu, čo dopadla na Bratislavu, aj bombardovanie rafinérie Apollo.

V Trenčianskych Tepliciach sa stal neodmysliteľnou súčasťou filmového festival Art Film, fotografoval každý jeho ročník, všetky jeho osobnosti. Na vlaňajší ročník už nevládal ísť, zdravie mu to nedovolilo. Podľa Štefana Škultétyho by si priekopník slovenskej fotožurnalistiky zaslúžil, aby jeho meno zostalo zachované pre budúcnosť, napríklad v názve pravidelnej fotografickej výstavy či súťaže.

„Vítame tento nápad, myslíme si, že by to bola pekná príležitosť, ako si každý rok pripomínať odkaz Viliama Malíka a zároveň podporovať mladých ľudí, ktorí by išli v jeho šľapajach a rozvíjali slovenskú fotožurnalistiku. Ak by súťaž spoluorganizovalo mesto, mohla by sa cena udeľovať aj v Trenčianskych Tepliciach,“ zareagoval na túto myšlienku Tomáš Halász, predseda Asociácie obrazových novinárov Slovenska.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
33 z cechocej truhlice BB3W5609

Cechové truhlice boli trezor aj archív v jednom

30.07.2016 12:00

Prvá písomná zbierka o cechu, ktorý vznikol na území dnešného Slovenska, pochádza z roku 1307.

Jan Kollar. Legenda o velkom Slovanovi. Frontispice  kapitolova dvojstrana. 1. zvaezok edicie Sondy  1973

Peter Ďurík: Láka ma pracovať s textom na hrane

27.07.2016 12:00

V letnom seriáli Pravdy s názvom To najlepšie, čo doma máme prinášame rozhovory s osobnosťami slovenskej kultúry. V tejto časti predstavíme grafického dizajnéra a typografa Petra Ďuríka.

Orfeica Metamorfózy

Bulharskí umelci v Galérii v podkroví: Metafyzika aj protiklady

25.07.2016 15:28

Dvaja Bulhari, dve rôzne kategórie, dve umelecké zamerania a silne emotívne zážitky. Galéria v podkroví vystavuje diela Nikolaja Koleva a Donča Dončeva.

Súťaž - Cestovateľské leto s Pravdou
fico

Dúhová vlajka na našom veľvyslanectve je neprijateľná, tvrdí Fico

30.07.2016 16:26

Premiér Robert Fico považuje vyvesenie dúhovej vlajky na veľvyslanectve SR v Budapešti za neprijateľné.

Kancelaria verejneho ochrancu prav, pride, lgbti,

SNS je proti oficiálnej podpore pochodu Dúhový Pride

30.07.2016 15:29

SNS "dôrazne protestuje proti záštite Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR nad Dúhovým pochodom 2016, ktorý sa koná v Bratislave.

Seehofer, Merkelová

Seehofer sa dištancoval od Merkelovej vety 'Dokážeme to'

30.07.2016 14:50

Horst Seehofer sa jednoznačne dištancoval od postoja spolkovej kancelárky Angely Merkelovej k problematike utečencov.

Dúhový PRIDE Bratislava 2016

Šiesty Dúhový Pride v Bratislave sprevádzajú prísne bezpečnostné opatrenia

30.07.2016 13:57, aktualizované: 16:52

Dúhový Pride Bratislava 2016 sprevádzajú prísne bezpečnostné opatrenia. Hviezdoslavovo námestie, ktoré je dejiskom podujatia, je ohradené kovovými zábranami.