Milan Adamčiak vytvoril niečo pre Johna Cagea

Vzťah hudby a vizuálneho umenia zaujíma Milana Adamčiaka aj ako muzikológa, aj ako umelca. Tvorba amerického skladateľa, spisovateľa a vizuálneho umelca Johna Cagea ho zaujala už v čase, keď sa o ňom v našich zemepisných šírkach nehovorilo. Inšpirovala ho aj v tvorbe - ako dokumentuje výstava Something for John Cage v bratislavskej Design Factory. A zároveň pripomína 100. výročie narodenia originálneho a všestranného amerického umelca.

13.09.2012 08:00
adamciak Milan Adamčiak: Meditation Foto:
Milan Adamčiak: Meditation
debata

„Projekt Milana Adamčiaka je poctou Johnovi Cageovi a väčšina vystavených diel vznikla práve pre priestor Design Factory,“ povedal Michal Murín, ktorý sa spolu s Katarínou Trnovskou podpísal pod výstavu ako kurátor. „Mnohé vystavené práce sú citátmi alebo ponáškami na Cageove diela,“ pokračoval Michal Murín.

V japonskej kultúre objavovali inšpiračné zdroje obaja, Cage aj Adamčiak. Americký experimentátor vytvoril pred štyrmi desiatkami rokov grafiky a maliarske cykly, inšpirované japonskou kaligrafiou, zenom, riekou a kameňmi, ktoré nazval watercolors. Adamčiakovo dielo Ad Honorem John Cage IV/ In C, In A, In G, In E je ozvenou týchto Cageových cyklov. Na štyroch preglejkách inštalovaných na stene je biela vlnovka, pripomínajúca zvukový záznam šumu. A písmená – inak aj noty – sú metaforou kameňov.

Magnetofónové pásky padajú ako prúd rieky zo steny na zem, kde sa hadia okolo najrozmanitejších prekážok. Podľa kurátorskej dvojice zaradil Adamčiak Fonopád do koncepcie výstavy „jednak pre Cageov aj vlastný blízky vzťah k hnutiu Fluxus, ale aj kvôli ich spoločnej záľube v hudbe pre magnetofónovú pásku“. Divák tuší, že „staromódne“ pásky sú nosičom hudby, nevie však, akej.

V roku 1992 sa John Cage a Milan Adamčiak stretli aj osobne v Bratislave. Skladateľ aleatorickej experimentálnej hudby bol hosťom festivalu Večery novej hudby. „Keď mi jedna z organizátoriek festivalu povedala, že Cage nemôže priletieť do Bratislavy, poslal som mu fax, aby predsa len prišiel. Nikdy predtým som nič podobné neurobil. Faxom mi potom prišla odpoveď, že príde,“ zaspomínal si Milan Adamčiak. V Slovenskej národnej galérii pripravil v tom čase ako kurátor aj výstavu Cageových diel. Tri mesiace po návšteve Bratislavy John Cage zomrel.

„Tvorba Milana Adamčiaka je o hraní, o detských hrách aj hrách života,“ dodal Michal Murín. Potvrdením jeho slov sú viaceré vystavené objekty. Sklenené guľôčky v drevenom boxe (Gliss Glass) čakajú na ruku, ktorá sa s nimi zahrá. V inom drevenom boxe sú rozhodené hracie kocky (Alea iacta est), väčšina z nich má na vrchnej strane šestku. Predstavu zenovej záhrady vyvoláva objekt Meditation. A objekty pred vstupnými dverami – Gorodky a Mikado – sú hrami pre veľkých aj malých.

„Nechávam na divákovi, aby si vymyslel, ako sa bude na moje diela dívať, o čom bude pri nich premýšľať, o čom snívať,“ vysvetlil bytostný experimentátor Milan Adamčiak. Jeho výstava Something for John Cage, ktorá je súčasťou festivalu komornej hudby Konvergencie, bude v bratislavskej Design Factory do 23. septembra.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba