Vystavujú architektonické diela, ktorých vznik ovplyvnila totalita

Sedem slovenských výnimočných architektonických diel 20. storočia, ktorých vznik a formu ovplyvnili totalitné režimy, predstavuje výstava Moderné a/alebo totalitné v slovenskej architektúre 20. storočia, ktorú otvorili v budove Ústavu stavebníctva a architektúry (ÚSTARCH) Slovenskej akadémie vied (SAV) v Bratislave.

09.12.2012 12:00
Slovenský rozhlas, SRo Foto:
Najmladším objektom na výstave je obrátená pyramída Slovenského rozhlasu. Ilustračné foto.
debata (5)

„Vybrali sme 20 krátkych filmov z archívu Filmového ústavu, ktoré dokumentujú atmosféru spoločenského ovzdušia, kedy projekty od konca 30. do konca 80. rokov vznikali,“ povedal na tlačovej konferencii Peter Szalay z oddelenia architektúry ÚSTARCH.

Výstava v kruhovej expozícii architekta Martina Jančoka v chronologickej postupnosti vzniku predstavuje vybrané objekty či mestské celky. V tohtoročnej podobe ich čierno-bielymi zábermi zvečnila fotografka Olja Triaška Stefanovič a nechýbajú základné textové informácie. Najstaršia budova je bývalá Národná banka Československa realizovaná v Bratislave v rokoch 1937–1938, kde teraz sídli Generálna prokuratúra SR. Vo výbere je Reprezentačný dom v Žiline (1941–1946) a Socialistické mesto Nová Dubnica (1952–1956).

„Bratislavské Námestie slobody (1979–1980) bolo budované ako najväčší mestský priestor. Bývali tam manifestácie a bola plánovaná ďalšia výstavba, ku ktorej nedošlo. Teraz sa diskutuje, čo s týmto prázdnym priestorom,“ konštatoval Szalay.

Jedna z dominánt hlavného mesta – Most SNP (1968–1973) je socialistická stavba, podobne ako obytný súbor Petržalka (1973–1980). Návštevník sa dozvie, že jeho výstavba bola najväčším stavebným podujatím v histórii Slovenska, keď do urbanistickej súťaže sa zaregistrovalo 310 účastníkov z 28 krajín sveta. Najmladším objektom je obrátená pyramída Slovenského rozhlasu (1969–1984).

Objekty sú súčasťou medzinárodného projektu Architektúra totalitných režimov v mestskom plánovaní (Architecture of totalitarian regimes in urban management) ATRIUM. Výber diel je založený na ich kľúčovom postavení v rámci architektúry Slovenska. V európskom kontexte budú tvoriť jednotlivé zastavenia kultúrnej cesty architektúrami totalitných režimov, ktorú vo vzájomnej spolupráci pripravuje 11 európskych krajín tohto projektu.

5 debata chyba