Ďalšie prvenstvo, nie však víťazstvo

Dramaturgia banskobystrickej Štátnej opery dlhodobo žne obdiv za búranie stereotypov. Nie vždy však honba za prvenstvom musí znamenať víťazstvo. Najmä ak zvolený titul je raritou aj vo svete, nielen u nás.

21.10.2014 07:00
31 priatel fritz    20141015 014 Foto:
Mascaniho Priateľovi Fritzovi prisúdila režisérka Dana Dinková bohémstvo, maliarsky salón a nahú modelku.
debata

Mascagniho Priateľ Fritz sa objavuje na plagátoch zriedka. Nekrivdia mu. Po prototype verizmu, akým je Sedliacka česť, druhá skladateľova opera (dovedna ich napísal pätnásť a operetu navyše) sa vyjadruje zväčša lyrickým a nezáživne konverzačným slovníkom. Chabý text, neraz takmer triviálne a sladkasto nalinkovaná hudba, naberajú šťavu až v treťom dejstve.

Režisérka Dana Dinková rýchlo uverila Verdiho výroku o „idiotskom librete“. Z dvoch únikových ciest – buď ísť priamočiaro a modelovať zo simplexnej predlohy charaktery, alebo hľadať ilustračné barličky – si vybrala druhú. Fritzovi prisúdila bohémstvo, maliarsky salón a nahú modelku, javisko zaplnila tanečníkmi a deťmi, vykresľovala vidiny. Tým však väčšmi odpovedala na gýčové výzvy. Zmeniť v závere nohavičkovú postavu Beppeho na ženu nemalo žiadnu pointu. Ešteže hudba v poslednom dejstve graduje.

S partitúrou si statočne zmeral sily dirigent Marián Vach. Kde sa dalo, farbil, kde sa ozvala vášeň, orchester ňou sýtil. No zázraky sa v tomto diele (vrátane intermezza) nedejú. Zo sólistov česť premiéry obhajoval Michal Lehotský, ktorého tenor stupňoval titulný part do lesku výšok, dlhých fráz a vrúcnej farby stredov. Patrícia Macák Solotruková (Suzel) vlastní soprán menej vášnivý, navyše vrchnú polohu spieva silene a rozkolísane. Marián Lukáč vytvoril rolu Davida skôr komplexne, než upútavkou na čisto vokálny prejav. Sľubný, ale v polohách ešte nie celkom vyrovnaný mezzosoprán ukázala mladá Alena Kropáčková ako Beppe.

Vďačné premiérové publikum tlieskalo postojačky. Žiadne kritérium, u nás nepochopiteľné klišé. Či sa Štátnej opere v Banskej Bystrici oplatilo ísť do dramaturgického rizika, ukážu až reprízy.

Hodnotenie Pravdy: 3/5

Pietro Mascagni: Priateľ Fritz / dirigent: Marián Vach / réžia: Dana Dinková / scéna: Jaroslav Valek / kostýmy: Adriena Adamíková / premiéra: 17. októbra v Štátnej opere Banská Bystrica

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Štátna opera Banská Bystrica #Pietro Mascagni #Priateľ Fritz