Z hudobného experimentu sa vykľula svetová šou

Seriál Pravdy s názvom Ako sa robí... postupne nazerá do zákulisia umenia a kultúry. V dnešnej časti si priblížime, ako sa robí klasika inak.

28.04.2015 14:00
Vivaldianno foto 2 Foto:
Tvorcovia projektu Vivaldianno Jaroslav Svěcený a Michal Dvořák.
debata

Túžba splniť si hudobný sen, ale tiež chuť objavovať nové možnosti, priviedli husľového virtuóza Jaroslava Svěceného a hudobníka Michala Dvořáka k myšlienke dodať klasickej hudbe Antonia Vivaldiho novodobý, rockovejší šat. „Náš projekt je pokusom upraviť Vivaldiho klasickú hudbu tak, ako by to možno urobil on sám, keby mal nástrojové a technologické možnosti, ako máme dnes my. V tomto prípade pôjde o Vivaldiho v roku 2015,“ hovorí Michal Dvořák, manažér projektu Vivaldianno – Město zrcadel.

Hudobný experiment

Projekt Vivaldianno vznikol ako hudobný experiment pre menšiu skupinu divákov v roku 2008. Odvtedy prešiel viacerými úpravami a dnes vypredáva divadelné sály. Pražský koncert organizátori pre veľký záujem divákov premiestnili z priestorov Forum Karlín do O2 Areny s upravenou kapacitou 7-tisíc miest. „Záujem publika je úžasný. Je to dôkaz, že naše experimenty sa nepáčia len nám v štúdiu,“ povedal Dvořák, ktorý si užíva najmä prácu v štúdiu, kde známa Vivaldiho hudba nadobúda nový zvuk.

Prvým podnetom na vznik Vivaldianna bolo nakrúcanie dokumentárneho seriálu pre Českú televíziu Pandurango s podtitulom Cesta za bohom hudby o vplyve globalizácie na hudbu v jednotlivých častiach sveta. Hudobník začal uvažovať nad tým, ako sa dá uchopiť klasická hudba inak a s vkusom. „Hudba sa musí predovšetkým hrať a skúšať. Snažíme sa energiu Antonia Vivaldiho, ktorú má v skladbách, umocňovať súčasnými výrazovými prostriedkami – hudobnými aj technologickými,“ hovorí hudobník. Pritom až 70 percent nahratého materiálu tvorí nadprodukcia a zvyšných 30 percent je výberom toho najlepšieho, čo dokázali vytvoriť.

Celý tvorivý proces vzniká v nahrávacom štúdiu na Barrandove. „Musel som sa opäť učiť čítať dirigentské partitúry a začať používať noty, pretože v Lucii noty nepoužívame a hráme tak, ako to počujeme. Bol som nútený prehodnotiť aj môj prístup k hudbe,“ spomína Dvořák, ktorý minulý rok na istý čas pozastavil prípravy projektu Vivaldianno 2015 pre turné so skupinou Lucie.

Príbeh Antonia Vivaldiho

O spoluprácu na projekte prejavili záujem aj uznávaný čínsky huslista Li Chuan Yun a americká violončelistka Tina Guo, ktorá je sólistkou filharmónie v San Diegu, ale je známa aj vďaka spolupráci s Petrom Gabrielom, Stevem Wonderom či so skupinou Foo Fighters. „Každý človek v orchestri prináša do hudby svoje ego, svoje schopnosti, náladu, energiu a zanecháva nejaký odtlačok. Hudba je esperanto. Nepotrebujete slová, aby ste sa s ľuďmi dohovorili. Stačí začať hrať,“ rozpráva hudobník.

V prípade Vivaldiho hudby sú dané partitúry, ktoré muzikanti poznajú a musia dodržiavať. Stále však projekt ponúka dostatok priestoru na realizáciu vlastných nápadov. „Pracujeme s ďalšími melódiami, harmóniami a rytmom. Všetci vedia, čo majú hrať a už je len na nich – na ich spracovaní, výraze, energii, ktorú do toho vložia, aby to vo finále pomohlo celku. Mám veľkú radosť, že to spoločnými silami posúvame vpred a každý po svojom,“ vysvetľuje Dvořák. Vivaldianno Město zrcadel ponúka nielen slávnu hudbu talianskeho skladateľa, ale zobrazuje aj jeho životný príbeh o obrovskom talente, ktorým očaril svet, a napokon zomrel v chudobe a v zabudnutí rovnako ako Mozart. Libreto ku koncertu napísal Tomáš Belko – je aj autorom libreta k muzikálu Lucie, větší než malé množství lásky. A hoci prvotným zámerom tvorcov bolo zveriť projekt do rúk divadelného režiséra, napokon sa rozhodli, že úlohu režiséra prevezmú supervízori – Tomáš Belko a Michal Dvořák, dohliadajúci nad celým priebehom príprav.

Skúšky na diaľku

Okrem spojenia dvoch zdanlivo vzdialených žánrov, ako je klasická hudba a rock, tvorí dôležitú súčasť koncertu jeho vizuálna stránka. Tú má na starosti japonský výtvarník Kosuke Sugimoto. „Nerobíme z toho film. Stále to zostáva koncertným zážitkom. Je to koncert dokreslený príbehom s vizualizáciami,“ hovorí Michal Dvořák.

Príprava Vivaldianno 2015 trvá už jeden a pol roka a tvoria ju dve fázy. Prvou fázou bolo vymýšľanie hudobných aranžmánov a druhú predstavuje technické a technologické zabezpečenie projektu. „To sú veci, s ktorými tu nemá skoro nikto skúsenosti, pretože takéto veľké projekcie v kombinácii so synchronizáciou dvoch pláten vlastne v Čechách ani na Slovensku ešte nikto nerobil,“ povedal Dvořák, ktorý prezradil, že do vizuálnej stránky koncertu investovali 6 miliónov českých korún. „Bude to veľká audiovizuálna šou. Trvá veľmi dlho, kým dokážete vytvoriť trojdimenzionálny priestor. Sú to staré metódy premietania, ale vďaka novým zobrazovacím technikám to bude naozaj veľký audiovizuálny zážitok,“ sľubuje autor projektu Vivaldianno.

Účasť vyťažených zahraničných umelcov a následne aj boj s časom spôsobili, že hudobné skúšky realizujú zahraničné hviezdy na diaľku. Prostredníctvom hudobného počítačového programu zaslali hudobníkom nahraté stopy. Tie si najskôr vypočujú, aby vedeli, ako majú danú skladbu hrať, potom si vypnú stopu, na ktorej bol nahratý ich nástroj, a môžu tak cvičiť spolu s orchestrom aj v domácich podmienkach. Tesne pred začiatkom koncertného turné potom budú skúšať skladby spolu s orchestrom, no namiesto toho, aby skúšali 14 dní, im stačia na zladenie len tri dni.

„Je to hudobný experiment, ktorý nám teraz prerástol cez hlavu, v tom najlepšom zmysle slova, a stáva sa z neho svetový projekt,“ uviedol Michal Dvořák. Dodnes sa predalo z dvoch albumov Vivaldianno viac ako 40-tisíc nosičov. Tretí album z programu Město zrcadel sa bude nahrávať priamo na koncertoch počas turné, ktoré odštartuje 4. júna v bratislavskom Istropolise a následne sa premiestni do Ostravy, Prahy, Brna, Plzne a bude pokračovať koncertmi v Ázii. „Máme veľkú výhodu, že Li Chuan Yun je v súčasnosti jeden z najlepších huslistov na svete. V Číne vypredáva športové haly na svoje husľové recitály. S týmto človekom v tíme sa niet čoho obávať,“ dodal Dvořák.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Michal Dvořák #Vivaldianno #Jaroslav Svěcený