Recenzia: Žbirkova Empatia funguje

Miro Žbirka sólovo debutoval platňou Doktor sen v roku 1980. Aj po tridsiatich rokoch na scéne dokáže nahrať platňu, ktorá nie je zaseknutá v minulosti. Dokazuje to aj na albume Empatia. Poslucháčom sa ním pripomína po štyroch rokoch od svojej poslednej štúdiovej nahrávky Dúhy.

21.11.2009 09:00
Miro Žbirka: Empatia
Miro Žbirka: Empatia
debata

Pesničky na predchádzajúcej platni v produkcii Davida Kollera pôsobili na prvé počutie výraznejšie. Na novinke, ktorú okrem dvoch skladieb produkoval člen Žbirkovej kapely Aleš Zenkl, sa na rozdiel od predchádzajúcej platne nespieva len o láske a vzťahoch muža a ženy.

„Dám jediný tón / s viac už nič, Len pred ním sa skloň / ostatné znič, Nádherný chór / unisono, V tom duchu tvor / to je ono,“ spieva ironicky v skladbe Jediný tón, aktuálnej pesničke s takmer politickým podtónom. Na doby minulé spomína zase v skladbe Dávno, keď spieva: „Da da dávno / bol iný svet, Len jedna pravda / Několik vět, Za oknom šedá / chiméry, blud, Na to sa nedá / Hneď zabudnúť.“ Spevák tu šikovne kombinuje posolstvo o nebezpečnom sľubovaní raja s vyznaním lásky.

Okrem týchto dvoch piesní napísal Žbirka texty aj k ďalším piatim skladbám na albume, ďalšími prispeli Kamil Peteraj, Vlasta Brezovská alebo Jozef Urban. Žbirka je pri väčšine pesničiek aj autorom hudby. Výnimkou je coververzia hitu skupiny The Kinks I Need You a dve pesničky Janka Lehotského. Práve jeho Stratený sen ozdobený sláčikmi a klavírom patrí k najchytľavejším nahrávkam, ktoré sa vám „zaseknú“ v hlave. Takisto ako dueto s Magdalenou Šalamúnovou Tento song.

Hudobne platňa pripomína britské gitarovky, asi najvýraznejšie to počuť v bohatých aranžmánoch piesne Jesenný deň plný dymu. V skladbe Pár slov si zase Žbirka vystačí s akustickou gitarou a sláčikovým sprievodom. Žbirkova Empatia ponúka súčasný zvuk, je poprocková, ale nie jednoducho podliezavá či vypočítavá. Funguje aj bez toho.

Hodnotenie Pravdy: 4 hviezdičky z 5

Miro Žbirka: Empatia
Universal Music, 2009

debata chyba