Zabudnite na Aurela, slovenská IFPI končí

Tak ako majú českí hudobníci Anděla, mali slovenskí ešte donedávna Aurela. Vlani sa najmä z finančných dôvodov nekonal. Ocenenia sa slovenská mainstreamová scéna nedočká ani tento rok.

19.04.2010 08:10
Martin Husovský Foto:
Spevák Martin Husovský z Komajoty pózuje s dvoma soškami Aurelov.
debata

O držiteľoch Aurelov rozhodovala slovenská Akadémia populárnej hudby, ktorá sa každý rok vytvárala ad hoc práve pre tieto ceny. Aurelov organizovala slovenská pobočka Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu (IFPI). Tá už nefunguje. „Od 1. januára 2010 sme prebrali jej povinnosti. Firma je v likvidácii, zanikne koncom apríla,“ povedala Petra Žikovská, riaditeľka českej pobočky IFPI, ktorá sa teraz stará aj o Slovensko. Pripustila, že zánikom domácej pobočky sa aktivity IFPI na Slovensku môžu utlmiť. „Budeme čiastočne suplovať jej úlohu, ale vzhľadom na naše personálne možnosti to, samozrejme, nebude stopercentné,“ dodala.

O obnovení cien Aurel zatiaľ neuvažuje. Ceny sa naposledy udeľovali pred dvomi rokmi v komornej atmosfére. Namiesto obvyklého televízneho prenosu udeľovanie vysielalo len rádio. „Snažili sme sa tým nájsť pre Aurelov inú podobu, bohužiaľ, v posledných dvoch rokoch nám už finančné dôvody nedovolili organizovať ich ani touto úspornejšou formou,“ povedala Žikovská. Obnovenie Aurelov sa zatiaľ nechystá. „Je to trošku problém vzhľadom na to, aký malý je slovenský trh a ako sa vyvíja. Iste, jeho vývoj pozorne sledujeme a pokiaľ by to situácia umožnila, ceny by sme obnovili. V tejto chvíli však o tom neuvažujeme,“ povedala Žikovská. Česká cena Anděl môže podľa nej fungovať nielen vďaka väčšiemu trhu, ale aj vďaka strategickému partnerovi, firme Lewron music center, ktorá má na Andělov licenciu a v Česku ich organizuje. Jej riaditeľom je Lešek Wronka. Prostredníctvom agentúry ZetMedia & Petarda Production ovládal na čas aj Aurelov.

Ceny od ich vzniku v roku 2001 až do roku 2004 produkčne zastrešovala Forza. Na roky 2005 – 2014 sa realizátorom ich slávnostného vyhlasovania stala ZetMedia & Petarda Production. Jej vstupom do Aurelov malo ísť o „odštartovanie úplne novej, kvalitatívne výraznejšej etapy v histórii tejto ojedinelej hudobnej udalosti v SR,“ uvádzala vtedy agentúra vo svojom vyhlásení. Udeľovanie cien sprístupnila verejnosti a pribudli aj ocenenia v žánrových kategóriách. Po dvoch ročníkoch súťaže však slovenská IFPI a agentúra spoluprácu po vzájomnej dohode skončili. Dôvody nezverejnili.

debata chyba