Recenzia: Glen Hansard pozýva ticho sa zamilovať

Už v deväťdesiatych rokoch založil kapelu The Frames, no svetový úspech mu priniesla až skladba Falling Slowly k nízkorozpočtovému filmu Once (2006), za ktorú získal Oscara spolu s českou speváčkou Markétou Irglovou. Tri roky od sólového debutu Rhythm and Repose (2012) prichádza Glen Hansard so svojím druhým štúdiovým albumom Didn't He Ramble.

28.01.2016 16:02
32 album Glen Hansard 1x Foto:
Glen Hansard predstaví svoju albumovú novinku Didn't He Ramble v bratislavskej Starej tržnici 7. marca.

Nahrávka berie poslucháča do Hansardovho súkromného priestoru plného pocitov vykreslených krásnymi pesničkovými melódiami. Fanúšikovia sa v priestoroch bratislavskej Starej tržnice, kde sa írsky hudobník predstaví 7. marca, majú naozaj na čo tešiť. Organizátori len včera prezradili meno špeciálneho hosťa, ktorým je Markéta Irglová, a teda je možné, že zaznie aj ich spoločná oscarová pieseň.

Inšpiráciou Orwell aj Leonard Cohen

Glen Hansard nie je v hudobnom svete žiaden nováčik, no napriek tomu sa zdá, akoby od svojho sólového albumového debutu nadobudol istotu, hudobne sa odviazal a je odvážnejší. Výsledkom je 39 minút hudby, ktorá plynie ako pútavé rozprávanie o momentoch, keď máte chuť niekam ujsť a byť sám, o láske a osamelosti. O výnimočnosti tejto nahrávky vypovedá aj samotný fakt, že získala nomináciu na Grammy v kategórii najlepší folkový album.

Za každou skladbou stojí príbeh. Úvodná Grace Beneath the Pines vznikla v Rakúsku, keď Hansard hľadal únik z festivalového chaosu a zašiel do neďalekého lesa, kde napísal v bubline vlastného sveta slová pesničky. Bolo to v čase, keď tvoril aj pre americkú speváčku Mavis Staplesovú a v hlave si prehrával spôsob, ako by to spievala ona, čo ovplyvnilo aj jeho verziu.

Jednou z najvýraznejších kúskov je Her Mercy s povznášajúcimi fanfárami. Hudobníka v tomto prípade inšpirovala biografia Leonarda Cohena. „Čítal som biografiu Leonarda Cohena I'm Your Man od Sylvie Symmons a slovo mercy zostalo vo mne visieť. Spomínam si, ako som si pomyslel, že by som rád napísal niečo pre Leonarda. Veľká myšlienka a napísal som pre neho skladbu s láskou a rešpektom,“ uviedol pre kanadské rádio CBC Glen Hansard. Práve literatúra bola štartérom aj pri sklabe Paying My Way, ktorá vznikla po prečítaní knihy Cesta k Wigan Prier od Georgea Orwella o živote baníkov v severnom Anglicku.

Írska stopa

Sám Hansard hovorí, že Didn't He Ramble je o objavovaní, chce, aby si poslucháči hľadali vlastné cesty a významy. Hoci ide o folkový album, skrýva sa v ňom množstvo ďalších odtieňov džezu, blues, ale aj írsky folklór, ktorým je poznačená aj pesnička McCormack's Wall či do country ladená Lowly Deserter. V niektorých momentoch stavil na inštrumentálne minimum, ako je to pri Pay My Way s jednoduchým gitarovým motívom, ale na druhej strane dokáže texty zaobaliť do hudobnej okázalosti. To je prípad Her Mercy či Just To Be One.

Didn't He Ramble je album plný sentimentu, pokoja, ktorý vyžaruje už z hlasu samotného Hansarda. Pomalé tempo sa nesie celou nahrávkou, no poslucháča celkom nenápadne vtiahne do počúvania a dokáže viazať jeho pozornosť po celý čas. Je to album, ktorý vás prenesie do vymedzeného priestoru bez časových obmedzení a je veľká šanca, že sa k počúvaniu budete chcieť vrátiť.

4,5 hviezdičky z 5

Viac na túto tému: #Bratislava #koncert #album #Glen Hansard #Grammy #Stará tržnica #Markéta Irglová #Didn't He Ramble #folkový album #7. marec