Donny McCaslin: Bolo vzrušujúce počuť, ako David Bowie v skladbách premýšľa

Album Blackstar by bez neho stratil svoju originálnu atmosféru. Newyorského saxofonistu Donnyho McCaslina spolu s jeho kvartetom oslovil David Bowie, aby s ním nahral jeho posledný album.

28.05.2016 12:00
41 donny bowie 3x Foto:
Donny McCaslin a David Bowie pri nahrávaní albumu Blackstar.
debata

Džezmen, ktorému žánrové presahy nie sú cudzie, túto ponuku okamžite prijal. Donny McCaslin Quartet príde počas festivalu One Day Jazz Fest aj na Slovensko. Muzikanti tu odohrajú dva koncerty v Žiline (16. jún) a Bratislave (17. jún) a svoje skúsenosti odovzdajú aj prostredníctvom hudobného workshopu.

Pamätáte si na vašu prvú reakciu, keď vás David Bowie oslovil, aby ste s ním nahrávali album?

Moja prvá reakcia? Ťažko povedať. Bol som nadšený. Najskôr mi poslal jednu pieseň, aby som si ju vypočul. A to som aj urobil. Viete, keď hrám svoje skladby, dokážem z nich vycítiť všetko, čo som prežíval, keď som ich skladal. Pamätám si, ako som premýšľal o tom, aké je vzrušujúce počuť, čo má David Bowie práve na mysli, čo prežíva.

Usmerňoval vás pri nahrávaní?

Po tom, čo nám poslal jednu skladbu, poslal nám aj ďalšie demonahrávky, ktoré urobil vo svojom domácom štúdiu. Na nahrávkach už boli klávesy, bicie, bolo tam počuť syntetizátor, gitaru a tiež aj jeho spev. Hudba v tých skladbách už bola, mali svoju formu. Takže nám svojím spôsobom nemusel hovoriť, čo máme hrať. Už pred nahrávaním sme si tie skladby naštudovali a v štúdiu sme už boli pripravení zahrať ich. David bol otvorený rôznym interpretáciám, ktoré zneli zaujímavo. Povedal by som, že bol dychtivý po každom jednom tóne.

Takže bolo v štúdiu miesto aj na improvizáciu?

Áno, improvizovalo sa vo veľkom. Napríklad pri piesni 'Tis A Pity She Was A Whore. Sú tam dva saxofóny a obidva improvizujú. Ani jeden z nich nebol pre skladbu napísaný. Snažil som sa hlavne zachytiť dušu tej piesne, toho, čo Bowie urobil v originálnej verzii. Takže to bola akási subjektivizácia pôvodnej skladby. A práve improvizáciou som sa snažil obsiahnuť môj dojem z nej.

Improvizácia a interakcia sú teda pre vás dôležité. Nezáleží na tom, či je to na koncerte, alebo v štúdiu?

Moja kapela prichádza z džezového prostredia. Interakcia a improvizácia sú podstatnou súčasťou toho, čo robíme. Zohrávajú kľúčovú úlohu pri tom, aký dosah a účinok tá hudba má. Na našich reakciách veľmi záleží a improvizácia ide ruka v ruke s tým. David vstúpil priamo do tohto tvorivého procesu, zúčastňoval sa ho v čo najväčšej miere, pomáhal nám, inšpiroval nás svojou energiou, úžasným spevom a vôbec svojou prítomnosťou. Vládla medzi nami akási koexistencia.

Keď hľadáte nové inšpirácie, zvyknete počúvať mnoho iných hudobníkov, klaviristov, bubeníkov. Ako vás a vaše kvarteto ovplyvnila táto spolupráca?

Hudba Davida Bowieho bola minulý rok podstatnou súčasťou môjho života. Počúvaním Davidových skladieb som strávil naozaj veľa času, takže, určite to malo na mňa vplyv. Popritom však stále počúvam aj množstvo iných hudobníkov venujúcich sa prevažne elektronickej hudbe ako Aphex Twin, Skrillex, Boards of Canada a iných. Snažím sa všetku tú hudbu absorbovať a nájsť si vlastnú cestu, ako pretaviť pocity z nej do mojich skladieb prostredníctvom svojho hudobného jazyka. V zásade je to základ toho, čo robím posledných päť či šesť rokov. Bádam v oblasti elektronickej hudby a improvizácie.

Myslíte si, že takéto miešanie žánrov môže zatraktívniť džezovú hudbu aj mladším poslucháčom?

Určite môže. Myslím si, že môžem povedať, že mám všeobecne veľmi priaznivé ohlasy, nielen od mladších, ale aj starších fanúšikov.

Inšpiráciu nenachádzate len v elektronike, istý čas ste sa venovali aj ľudovej hudbe.

Strávil som veľa rokov študovaním a hraním prevažne ľudovej hudby pochádzajúcej najmä z Ameriky. Či už to bola panamská, afrokubánska, brazílska, argentínska, afrokaribská, ale aj africká hudba. V tom období ma veľmi zaujímalo zdokonalenie môjho rytmického cítenia. A tieto hudobné zdroje tomu vo veľkej miere pomohli. Formovali moju hudbu. Urobil som aj pár nahrávok ako Soar (2006) a In Pursuit (2007), ktoré sú s týmto obdobím spojené. Bol to posun vpred. Nasledovali džezové albumy ako napríklad Recommended Tools (2008) alebo Declaration (2009), ktorý som nahral spolu so svojím dychovým kvartetom, a potom som sa začal venovať elektronickej hud­be.

Nemáte chuť spoznať napríklad aj nejakú slovenskú ľudovú hudbu, keď už tu budete?

Bol by som veľmi rád. Áno, určite som veľmi zvedavý. Mám na Slovensko dobré spomienky. Už som tam raz bol v roku 1999. Koncertoval som vtedy s kapelou Steps Ahead. Už si nepamätám, kde to bolo, ale viem, že to bolo vnútri a bola tam skvelá atmosféra. Skupina hrala fantasticky a ľudia tú energiu opätovali. Pamätám si to ako úžasnú noc s úžasným publikom. Takže sa teším, že sa vrátim.

Nejakú slovenskú hudbu predsa len možno už poznáte. V New Yorku dlhodobo pôsobí napríklad trubkár Laco Deczi. Aj riaditeľ One Day Jazz Fest Martin Valihora bol istý čas súčasťou tamojšej džezovej scény…

Priznám sa, že Laca Decziho nepoznám. Martina Valihoru zase síce nepoznám osobne, ale som s ním v kontakte hlavne v súvislosti s festivalom. Tiež som počul, že je to veľmi dobrý bubeník.

Ako v súčasnosti vyzerá váš bežný pracovný deň?

Nedávno sme dokončili novú nahrávku s názvom Beyond Now, ktorá vyjde v októbri vo vydavateľstve Motéma. Takže som práve teraz uprostred procesu postprodukcie. Album sa nahrával v apríli a spolupracoval na ňom aj skvelý hudobník a producent David Binney. Čo sa týka kvarteta, zostava je tá istá ako pri Blackstar. Okrem mňa teda Mark Guiliana, Tim Lefebvre a Jason Lindner.

Prezraďte nakoniec, aké skladby ste si pripravili pre slovenské publikum?

Budeme hrať skladby z nového albumu, ktorý sme nahrávali po Blackstar, takže sú dosť ovplyvnené Davidom Bowiem. Samozrejme budeme hrať aj jeho skladby, neviem, či práve z Blackstar, ale určite Warszawu z albumu Low a ešte niečo z jeho diskografie. Z môjho posledného albumu Fast Future tam pravdepodobne zaznie cover verzia skladby 54 Cymru Beats od Aphexa Twina alebo pieseň No Eyes, ktorú pôvodne nahrala skupina Baths. To je skvelá vec. Takisto zrejme zahráme niečo z albumu Casting For Gravity. Práve po vypočutí tejto nahrávky sa Bowie rozhodol pre spoluprácu s nami.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #David Bowie #Blackstar #Donny McCaslin