Dirigent Semyon Bychkov: Musím mať rozpoltenú osobnosť

Braislavské hudobné slávnosti v sobotu privítali výnimočných hostí. Pod taktovkou ruského dirigenta Semyona Bychkova (63) v Redute vystúpil renomovaný holandský orchester Royal Concertgebouw Orchestra.

21.11.2016 13:00
31 bychkov 4x Foto:
Ruský dirigent Semyon Bychkov sa v sobotu predstavil na Bratislavských hudobných slávnostiach.
debata

Okrem nich sa na pódiu predstavili aj takmer dve desiatky vybraných poslucháčov konzervatória a VŠMU. Ich spoločné naštudovanie predohry k Weberovej opere Oberon bolo súčasťou európskeho turné projektu Side by Side (Bok po boku), ktorý postupne dáva mladým hudobníkom šancu predstaviť sa. Bychkov pri tejto príležitosti prezradil, aké je to spolupracovať s mladou generáciou, ako sa pozerá na interpretáciu hudobného diela, ale aj to, či nikdy nesníval o skladateľskej činnosti.

S pribúdajúcim vekom vraj pociťujete čoraz väčšiu potrebu odovzdať svoje skúsenosti mladšej generácii. Nielen čo sa týka interpretačných schopností, ale najmä to, ako si mladícky zápal a entuziazmus udržať počas celej kariéry. Aj preto ste sa rozhodli pre projekt Side by Side?
Je to jeden z dôvodov. Je to ako rozvíjanie hudobnej a celkovo kultúrnej DNA. A ako sa to dá urobiť bez kontaktu s mladými ľuďmi? Hudba s nimi naozaj vzniká bok po boku.

Získavate tým niečo aj vy? Je to obojstranne výhodné?
Samozrejme. Každý učiteľ vie, že pri práci so študentmi sa sám mnohému naučí. Rovnako ako rodičia, ktorých svojím spôsobom často vzdelávajú ich deti. Často nás nútia uvažovať o veciach, ktoré považujeme za samozrejmé, o ktorých si myslíme, že im rozumieme. No deti nás nútia znovu si klásť otázky. A to isté platí aj o hudbe. Preto je to veľmi dôležité.

Je niekedy ťažké tú energiu zvládnuť, viesť ju správnym smerom?
Je to ten istý prípad ako aj pri ostatných kolegoch. Ide len o to, že im chýba skúsenosť. Ja sa im snažím pomôcť pochopiť, kde napríklad spomaliť, čo počúvať. Každý má tendenciu počúvať len sám seba. Vždy však musíte počúvať aj ostatných hudobníkov v orchestri. V tomto viem byť pre nich veľmi nápomocný. Aj tu na Slovensku som mal šancu spoznať mladých nadaných hudobníkov, s ktorými spoločne s orchestrom odohráme našich 14 minút z Weberovej opery Oberon. A viem, že ak im poviem: tu sa neponáhľajte, reagujú okamžite, pretože sú muzikálni.

Za každým hudobným skladateľom sa skrývajú jeho životné peripetie, jeho osobitý príbeh. Do akej miery je pre vás pri interpretácii hudby dôležité stotožnenie sa s jej autorom?
Má to absolútnu prioritu. Vezmite si veľkých dramatických hercov ako napríklad Daniel Day-Lewis alebo Anthony Hopkins. Všimli ste si, že keď hrajú rôzne úlohy, stávajú sa z nich takisto iné osoby? Alebo si zoberte hercov, ktorých skutočne obdivujete. Stane sa z nich niekto iný, pretože je to úloha, ktorú musia hrať.

Slovenskí poslucháči Konzervatória a VŠMU,... Foto: Jan F. Lukas
70 BHS Semyon Bychkov 19 11 2016 jan.f.lukas Slovenskí poslucháči Konzervatória a VŠMU, ktorí participovali na uvedení predohry s orchestrom v rámci projektu Side by Side.

Na druhej strane je však 100-percentné stotožnenie sa nebezpečné, pretože herec už v podstate prestáva hrať.
Aby to fungovalo, nielen v herectve, ale aj hudbe, musíte mať rozpoltenú osobnosť. Jedna polovica reprezentuje určitý stvárňovaný charakter alebo hudobné dielo. Druhá polovica to zase všetko absorbuje a analyzuje. Je to otázka hľadania harmónie medzi emocionálnou a racionálnou stránkou. A to si vyžaduje tvrdý tréning, pretože ak sa zameriame výhradne na emócie, samozrejme, bude to pre nás veľmi silné, ale nikto iný nebude rozumieť tomu, čo sa deje. Ak zas budeme príliš lipnúť na racionálnej stránke, nikoho to neosloví, pretože to bude chladné ako kus ľadu. Vždy sa snažím nájsť cestu, ako to skĺbiť dokopy.

Takže sa pri jednotlivých skladateľoch snažíte priznať aj ich korene.
Určite. Sú to predsa deti svojej kultúry. Deti svojho času aj národa. Sú tam veľké rozdiely. Čo je však zaujímavé na všetkých tých skvelých autoroch ako Wagner, Mahler, Beethoven, Bach… Dôvod, prečo sú takí výnimoční, je ten, že sú pre nás dôležití aj v súčasnosti. To, čo nachádzame v ich hudbe, má na nás účinok aj dnes, vieme sa s tým stotožniť.

Ako koncept otvoreného diela.
Presne tak. A preto je to dielo nadčasové.

S projektom Side by Side uvádzate diela troch skladateľov. Okrem Webera aj Mozarta a Mahlera. Je pre dirigenta zložité stále sa pohybovať medzi svetmi jednotlivých skladateľov? Plne sa ponoriť do jedného a potom si zase odskočiť do druhého?
Ako vravíte, je to nesmierne namáhavé. Dá sa to zvládnuť opäť len tréningom. Ak prechádzate z jedného diela do druhého, od skladateľa k skladateľovi, ale tiež z jedného štýlu do druhého, musíte mať veľmi silný "mentálny prepínač“. Nemôžeme hrať Stravinského rovnakým spôsobom ako napríklad Brahmsa. Je to úplne odlišné dielo, s inou štruktúrou. To je veľká výzva pre každého dirigenta.

Vy sám ste nikdy o kariére skladateľa nepremýšľali?
Keď som bol veľmi mladý, zložil som nejaké piesne, ale nikdy som na to nemal vlohy. Dokážem hudbu iných skladateľov naozaj dobre napodobniť, ich štylizáciu, či už ide o Mozarta, Schumanna, Chopina, alebo Rachmaninova. Je naozaj dôležité uvedomiť si povahu tvorivého procesu, porozumieť tomu, čo znamená byť skladateľom. Oni vytvárajú z ničoho niečo, hudbu. Ako to vlastne robia? Ako nájdu správnu melódiu, harmóniu a rytmus? A ako s tým materiálom ďalej pracujú? Nikdy som nemal ilúzie o tom, že tento vzácny dar mám. Na druhej strane som nikdy ani nepociťoval túžbu stať sa skladateľom. Vždy som chcel hudbu interpretovať. V mojom prípade tak, že som sa stal dirigentom.

Zaujímalo by ma, či napríklad v súkromí počúvate aj iné hudobné žánre.
Milujem rôznu hudbu. V každom jednom žánri sa nájde aj dobrá, aj zlá. Je jedno, ako to pomenujete – klasika, džez či pop. Musí vás zasiahnuť. Iba na tom skutočne záleží.

Semyon Bychkov

Jeden z najžiadanejších súčasných svetových dirigentov ako dvadsaťdvaročný v roku 1974 emigroval zo Sovietskeho zväzu do Viedne, neskôr odišiel do Spojených štátov. Počas svojej kariéry spolupracoval s mnohými prestížnymi orchestrami v Amerike aj Európe a tiež s opernými domami v New Yorku, Miláne, Paríži či vo Viedni. Pravidelne spolupracuje s BBC Symphony Orchestra, v Bratislave sa v premiére predstavil so svetoznámym Concertgebouwor­chesterom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #dirigent #Royal Concertgebouw Orchestra #BHS 2016 #Semyon Bychkov