Carreras dal publiku krásny predvianočný darček, sám seba

Milánska La Scala, londýnska Royal Opera, Metropolitná opera v New Yorku... Diváci na Zimnom štadióne Ondreja Nepelu v Bratislave sa vo štvrtok na chvíľku preniesli do najslávnejších operných domov sveta. Na svoju bohatú, takmer 50-ročnú, kariéru si totiž prišiel zaspomínať španielsky operný spevák José Carreras. A Live in Music (Život v hudbe) má byť jeho posledným svetovým turné, no večer bol výnimočný aj oslavou jeho životného jubilea. Carreras 5. decembra oslávil okrúhlych 70 rokov.

09.12.2016 18:06
José Carreras Foto:
José Carreras počas bratislavského koncertu na Zimnom štadióne Ondreja Nepelu.
debata

Nie celkom vypredaná, ale aj tak naplnená sála štadióna, si musela na svojho obľúbenca chvíľku počkať. Ľudia tak mali aspoň dostatok času obdivovať vyzdobenú scénu, ktorej dominoval veľký vysvietený vianočný stromček. Celkom na úvod odznela v podaní Komornej filharmónie Pardubice skladba Farandole z Bizetovej suity L'Arlésienne. Taktovky orchestra sa ujal dirigent David Giménez, Carrerasov synovec. Rodolfo z Bohémy, Flavio z Normy, Alfrédo z La traviaty… Jeho životné úlohy počas otváracej skladby premietala veľká plazmová obrazovka. Slovenské publikum však s napätím očakávalo skutočného tenora, ktorý sa v Bratislave naposledy predstavil v roku 2012.

Prizval si posily

Žiadne zbytočné slová. Sprevádzaný potleskom a vítajúcim davom sa Carreras postavil pred mikrofón a hneď spustil skladbu Era de Maggio. Divákov tak namiesto úvodných zdvorilostných fráz vítal tým, čo mu ide najlepšie – svojím spevom. Napokon, na slová nebolo veľa priestoru, Bratislavu čakala bohatá predvianočná hudobná nádielka, ktorá s prestávkou trvala dve hodiny. Na celý koncert však nebol sám. Ako hosťa si prizval mexickú sopranistku Rebecu Olverovú, ktorá ho na pódiu vystriedala. Po bravúrne odspievanom parte z opery Rómeo a Júlia Charlesa Gounoda tento dramaturgický krok určite ocenili aj prítomní diváci. Svoje kvality potvrdila aj v skladbe Me llaman la primorosa. Nebola to operná ária, ale zarzuela – španielska ľudová spevohra, ktorá spája spev aj s divadelným žánrom. Speváčka tak mohla naplno využiť aj herecký talent.

Dvojica sa na pódiu striedala, tlieskalo sa tak dvojnásobne – pri príchode aj odchode. Zrazu sa však na scéne objavili bok po boku. Skladbu Dúo y Jota z opery El Dúo de la Africana si Carreras už predtým zaspieval napríklad so slávnou Montserrat Caballé, no svedčila mu aj nová spolupráca. Duet ocenilo aj obecenstvo, oboch odmenilo silným potleskom.

Hosť večera, mexická sopranistka Rebeca Olverová. Foto: Monika Kúdelová
Rebeca Olverová Hosť večera, mexická sopranistka Rebeca Olverová.

Speváci si na chvíľku odskočili a k slovu sa opäť prihlásil pardubický orchester. Opäť bol čas na krátky exkurz do minulosti. Pripomenúť mal najznámejšie Carrerasove spolupráce. Na obrazovke sa tak postupne objavili fotografie s Lionelom Richiem, Quincym Jonesom, Stingom, Eltonom Johnon, Lizou Minnelliovou, ale aj významnými osobnosťami klasickej hudby ako klavirista Lang Lang, tenor Giuseppe Di Stefano či dirigenti Leonard Bernstein, Zubin Mehta alebo Herbert von Karajan. Na záver nechýbala spolupráca, ktorá ho preslávila po celom svete – projekt Traja tenori, kde stál po boku Plácida Dominga a Luciana Pavarottiho. Prvú, spomienkovú časť koncertu prišiel Carreras ukončiť piesňou z muzikálu Man of La Mancha.

Vianočná časť

Po prestávke sa scéna trochu zmenila, zrazu na nej bolo akosi viac ľudí. Druhú časť totiž sprevádzal chlapčenský spevácky zbor Bonifantes, takisto z Pardubíc. O čo pôjde v druhej časti večera, napovedala aj úvodná skladba s názvom Vianočná medley. K už bohatému počtu svetelných dekorácií pribudli ďalšie, čím sa kontrast javiska a okolitého priestoru zimného štadióna zvýšil na maximum. Akoby sa snažili vianočnú atmosféru preniesť aj do najvzdialenejších kútov studenej haly. Diváci, ktorí tam sedeli, však ocenili skôr silnejší zvuk, ktorý sa v prvej polovici v zadných priestoroch trochu strácal.

Na rad prišli slávne vianočné koledy. José Carreras a Rebeca Olverová si predávali štafetu so skladbami ako Adeste Fideles, Ave Maria, Joy to the World či White Christmas. Obzvlášť precítený až plačlivý bol Carrerasov prejav pri komornej skladbe El cant dels ocells, ktorý však dopĺňal výraznými gestami. Nejeden fanúšik španielskeho tenora by si v tej chvíli želal vidieť mu priamo do tváre, najmä tí vzadu na svoje sklamanie videli len neostrý obraz, ktorý prenášali dve bočné obrazovky.

Opäť však nechýbali ani duetá. Okrem vianočnej The Little Drummer Boy potešila aj skladba Cantique de Nöel, ktorú môžeme (v trochu inom šate) poznať aj zo soundtracku obľúbeného filmu Sám doma. Oficiálny program bol na konci a ľudia sa postupne začali dvíhať zo stoličiek. Aj keď bolo jasné, že Carreras svojich fanúšikov nenechá bez prídavku, nebol dôvod na jeho hru nepristúpiť a nedopriať mu poriadny potlesk. Vrátil sa hneď niekoľkokrát a ľudia sa zakaždým postavili. Ozajstným koncom vianočnej časti bola, ako inak, Tichá noc v nemeckom podaní. Opäť žiadne slová, tenor so šarmom džentlemena len rozdával úsmevy na všetky strany.

Josého Carrerasa ťažko porovnávať s ostatnými opernými spevákmi. Jeho prejav nie je výnimočný svojou intenzitou, ale drobnými odtieňmi, ktoré dodáva do jedinečnej farby hlasu. Je to hlavne skromnosť a úcta k opernému žánru, ktorá z neho vyžaruje dokonca aj vtedy, keď spieva na zimnom štadióne. Nie nadarmo si vyslúžil povesť „najmilšieho človeka v opernom svete“. Bratislavský koncert mal byť hlavne o ňom a o jeho úlohách, no rozhodol sa prispôsobiť ho adventnému obdobiu. Kto doposiaľ nemal tú správnu vianočnú atmosféru, po štvrtkovom koncerte ju určite získal.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #koncert #Vianoce #josé Carreras #David Giménez #Rebeca Olverová