Recenzia: Katarine Korcek sa trpezlivosť vyplatila

Už dlho sa o tom hovorilo v kuloároch, pošuškávalo na koncertoch, zasvätenci sa na tom zhodli takmer vždy... To, že speváčka Katarina Korcek je prvou dámou slovenského funky, sa teraz potvrdilo aj oficiálne.

05.03.2017 09:00
Katarina Korcek Foto:
Katarina Korcek vydala koncom minulého roka album 21st Century Movie.

Za týmto sebavedomým tvrdením stojí jeden rukolapný a nespochybniteľný dôkaz – jej debutový album 21st Century Movie, ktorý po takmer 25 rokoch kariéry vydala koncom minulého roka a do života priviedla na nedávnom bratislavskom krste plnom hostí a priateľov.

Akékoľvek otitulovanie, aj keď výstižné či úctivé, je pre poslucháča, ktorý tvorbu daného hudobníka nepozná, len prázdnou frázou. Aká je teda Katarina Korcek na svojej prvej štúdiovke? Zvodná, roztopašná, hravá, vážna aj melancholická. Na priestore 13 skladieb ponúka samu seba – osobu, ktorá sa formovala nielen spolu s jej kariérou, ale aj dávno predtým. Niekto by povedal celý život, Korcek by povedala jednoducho 21st Century Movie.

Svetová Slovenka

„To sú amíci?“ pýta sa dievča na úvod videoklipu ku skladbe Do You Love Me? z roku 1996. O žiadnych zahraničných interpretov však nešlo. Reč je o jednej z najvýraznejších slovenských kapiel 90. rokov Made 2 Mate, ktorá svetovo „len“ znela. A to aj vďaka prejavu Katariny Korcek, vtedy ešte začínajúcej speváčky, ktorá sa vďaka formácii preslávila.

Uplynuli dve desaťročia a speváčka na svojom debute znie rovnako svetovo ako v skupine Made 2 Mate. Samozrejme, veď ide o funk, pôvodom americkú černošskú hudbu, a dokonca spieva aj po anglicky, mohol by niekto pripomenúť. Nejde však o žiaden kalkul. Angličtina je jej prirodzenou súčasťou. Katarina Korcek je pôvodom Slovenka, no dlhé roky prežila v USA, kam jej rodičia emigrovali po roku 1968. Do rodnej vlasti sa vrátila v roku 1990.

Počiatočný pocit samoty a neistoty vystihla aj vo svojom singli Darkness (Temnota). „Táto pesnička vznikla v období, keď sa mi všetko naokolo zdalo cudzie. Mala som pocit, že musím všetko akosi prežívať sama,“ priznala Korcek, ktorej kariéru neskôr paradoxne poznačilo množstvo spoluprác. A takisto jej album, ktorý je plný autorských, ale aj spoluautorských piesní.

Ťaživej atmosféry sa však vôbec netreba báť. Stačí si vypočuť úvodnú skladbu albumu Far Away (Ďaleko), ktorej vďaka výraznej basovej linke a svižnej rytmike postupne podľahne aj ten najneochotnejší „zatvrdilec“. Aj keď sa funky nálada tiahne celým albumom, určite ho nepohlcuje. Basgitara aj bicie sa nesnažia jednotlivé nálady v skladbách prekričať, skôr s nimi spolunažívať v harmónii. Rovnako, ako si na celom albume podávajú ruky funky, soul, blues, ale aj popová hudba. Vítaný je aj priestor pre inštrumentálne sóla či bohatú dychovú sekciu v podaní Swing Society Orchestra.

Čakať sa oplatilo

Debut Katariny Korcek nie je tradičným debutom. Mnohí hudobníci sa vo svojich prvotinách hľadajú, často neskôr celkom zmenia smer. Albumu 21st Century Movie predchádzalo štvrťstoročie prípravy, počas ktorého sa zo speváčky stala zrelá autorka s jasnou víziou. Mnohé skladby vznikali v rôznych obdobiach a mali tak čas „vykvasiť“. Je to napríklad skladba Strawberry Kisses (Jahodové bozky), ktorú vytvorila ešte s kapelou Lady Kazoo.

K celému albumu, ale aj príbehu, ktorý sa za ním skrýva, dokonale pasuje prirovnanie k trpezlivosti a k ružiam, ktoré prináša. V tomto prípade však namiesto ruží viac sedia kvety čerešňových stromov, o ktorých spieva v skladbe Cherry Tree. A s nimi aj príchuť ich sladkých plodov a začiatok jari. Nie nadarmo si Korcek zvolila filmový názov albumu. Rovnako ako svet kinematografie, aj ona vie dej preniesť nielen do minulosti, ale aj vpred k prvým jarným dňom, možno práve k májovému dňu pod rozkvitnutou čerešňou. K takémuto scenáru však už treba prispieť vlastnou fantáziou.

• Katarina Korcek: 21st Century Movie
  • Vyd.: Katarina Korcek/2016

Viac na túto tému: #debutový album #Katarina Korcek #21st Century Movie #Made 2 Mate