Nový organ v Redute zažiaril

Slovensko patrí k európskym krajinám s bohatou organovou tradíciou. Významné organárske rody 17. až 19. storočia zanechali v kostolíkoch na Slovensku aj v okolitých krajinách vzácne, zvukovo originálne nástroje. Dnes sa považujú za súčasť európskeho kultúrneho dedičstva.

24.05.2012 12:00
Organisti (zľava doprava) Ferdinand Klinda,... Foto:
Organisti (zľava doprava) Ferdinand Klinda, Monika Melcová, Ján Vladimír Michalko, Bernadetta Šuňavská, Zuzana Ferjenčíková a Imrich Szabó v nedeľu v bratislavskej Redute predstavili zvuk nového organu slovenských filharmonikov.
debata

V 20. storočí stavbu nových organov už zväčša zabezpečovala firma Rieger-Klos – Továrny na varhany Krnov, ktorá postavila v roku 1956 aj pôvodný organ v Redute. Po dve desaťročia plnil funkciu jediného koncertného nástroja. V chrámových priestoroch koncerty neboli povolené. I keď nepatril ku kvalitným organovým opusom, predsa sa stal inšpiratívnym zdrojom pre slovenských skladateľov, interpretov a stavbu ďalších nástrojov v koncertných sieňach Košíc, Žiliny, Piešťan, Slovenského rozhlasu, Bratislavského hra­du.

Prelomovým sa stal rok 2010 so stavbou katedrálneho organu v Dóme sv. Martina nemeckým staviteľom Geraldom Woehlom. Organ, projektovaný na liturgické i koncertné účely, má všestranné dispozičné zadelenie.

Grandiózny nástroj
Iného charakteru je komponovaný nástroj pre Redutu, ktorý bol projektovaný ako „moderný symfonický koncertný organ s francúzskou charakteristikou“. Z deviatich zahraničných firiem sa víťazom konkurzu stala rakúska dielňa Rieger Orgelbau. Firma, ktorá v roku 1948 musela opustiť Československo a preniesla svoje staviteľské idey do Rakúska. V súčasnosti patrí k najvýznamnejším svetovým organovým dielňam.

S tímom vynikajúcich odborníkov pod vedením Wendelina Eberleho si zabezpečuje objednávky z celého sveta. Organ v Redute je jedným z významných diel tejto prestížnej rakúskej dielne. Odborná komisia z organistov, architektov, ekonómov, zástupcov pamiatkového ústavu, ktorí boli súčasne členmi kolaudačnej komisie, vyhodnotila organ ako majstrovské umelecké dielo. V nedeľu 20. mája poprední slovenskí hudobníci svojím umením dôstojne predstavili tento grandiózny koncertný nástroj.

Tri generácie organistov – Ferdinand Klinda, Ján Vladimír Michalko, Imrich Szabó a vynikajúce reprezentantky slovenského organu v zahraničí – Zuzana Ferjenčíková vo Viedni, Bernadetta Šuňavská v Saarbruckene a Monika Melcová v Paríži – rozozvučali svojím jedinečným majstrovstvom 66 registrov na troch manuáloch s pedálom jedného z najväčších píšťalových organov na Slovensku.

Programom sa prelínali pôvodné organové diela (Bach, Liszt, Bella, Rajter, Messiaen) s modernými prepracovaniami symfonických partitúr (Liszt – Guillou, Musorgskij – Šuňavská). Toccatou a fúgou d mol BWV 565 J. S. Bacha predstavil Imrich Szabó nástroj s mechanickou traktúrou, zabudovaný v podstavci organovej skrine. V Lisztovom Prelúdiu a fúge na B A C H rozozvučal v plnom výrazovom a zvukovom ambite druhý organ – pohyblivý, s elektrickou traktúrou. Sieň Reduty zažiarila pregnantnou technickou brilanciou, stmelená jasom perfektnej profesionálnej dokonalosti.

Zvuk s francúzskym espritom
V duchu pokojného meditatívneho stíšenia znela Bellova Chorálová trilógia v podaní Jána Vladimíra Michalku. S pokorou precítenú partitúru, podčiarknutú hĺbavým textom, vymodeloval krehkosťou zvukovo vyrovnaných registrov. V Rajterovom Prelúdiu interpretačne vypointoval autorovu poctu Franzovi Schmidtovi.

Zuzana Ferjenčíková a Bernadetta Šuňavská stavili na moderné prepracovania orchestrálnych partitúr do symfonického zvuku organu. Obe sú technicky mimoriadne výrazné, muzikálne vnímavé, kreatívne inšpiratívne. Pokiaľ Ferjenčíková do Liszta – Guilloua vniesla silu vlastného emocionálneho zážitku, Bernadetta Šuňavská vo vlastnom spracovaní Musorgského išla pregnantnou cestou racionálnej precíznosti. Obe zažiarili v očarujúcom zvukovom ambite znalkýň nástroja, ktorému rozumejú, vedia s ním prirodzene komunikovať, vdýchnuť dušu slávnostnej atmosfére.

Francúzska hudba vo svojich šarmantných šalmajových registroch vie zažiariť a zaujať. Monika Melcová získala odvahu na najvzácnejších francúzskych organoch, a preto symfonické Allegro Ch. M. Widora sa rozhodla zahrať na mechanickom organe. Svojou istotou, energiou, francúzskym espritom odkryla žalúzie spevu a majestátnosti originálnych píšťalových registrov aj u nášho, francúzsky koncipovaného nástroja. V duchu francúzskej noblesy sa nieslo aj vystúpenie Ferdinanda Klindu, znalca Messiaenovej hudby, ktorou kreoval krehkosť farebnej výrazovosti autorových partitúr. Svojím pokojným gestom prejavil celoživotnú rezonanciu s týmto francúzskym maliarom organovej registrácie.

Nový organ v pripravovanom cykle koncertov má perspektívu pre všetkých slovenských organistov. Aj inauguračný koncert potvrdil, že vynikajúce umenie slovenských organistov patrí do európskej reprezentácie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba