Keď ich nevidíte, nie sú to stradivárky

Znejú legendárne stradivárky naozaj lepšie ako moderné husle vyrobené nedávno? Takúto otázku si položil tím vedcov vedený Claudiou Fritzovou, ktorá sa venuje akustickej fyzike. A dospel k prekvapujúcim záverom. Štúdia, ktorú zverejnil žurnál Proceedings of the National Academy of Sciences, totiž ukázala, že zo samotného zvuku sa nedá s istotou určiť, či ide o stradivárky hodné milióna eur, alebo iné husle.

06.01.2012 16:00
Dirigent Leif Segerstam a husľový virtuóz... Foto:
Ilustračné foto
debata

Stradivárky skončili posledné
Claudia Fritzová previedla experiment na medzinárodnej husľovej súťaži v americkom Indianapolise. Výskumníci požiadali 21 profesionálnych huslistov, aby v sérii testov zahrali na šiestich rôznych husliach. Troje z nich boli moderné nástroje a troje pochádzali z dielní uznávaných talianskych majstrov z 18. storočia. Jedny z dielne Giuseppeho Guarneriho del Gesu a dvoje od Antonia Stradivariho. Huslistom povedali, že aspoň jeden zo šiestich nástrojov pochádza od Stradivariho. V zatemnenej miestnosti so „zváračskými“ okuliarmi na očiach mali podľa britského denníka Guardian postupne vystriedať všetky nástroje a vyhodnotiť, ktoré z huslí majú najlepší zvuk.

Takmer dve tretiny hudobníkov si prekvapujúco namiesto huslí starých majstrov zvolili nové nástroje. Jediným štatisticky zjavným trendom bolo, že účastníci pokusu najčastejšie zvolili jedny z nových huslí, naopak, o stradivárky bol najmenší záujem. „Tieto husle sú pre mňa príliš nové,“ reagoval podľa npr.org na stradivárky jeden z účastníkov testu. „Milujem zvuk týchto huslí, naozaj majú zvuk starého Talianska,“ hodnotil ďalší huslista úplne nový nástroj. „Keď sme ľuďom, ktorí sa na experimente zúčastnili, oznámili výsledky, povedali, že to pre nich bola celoživotná skúsenosť. Predtým boli absolútne presvedčení, že dokážu rozoznať rozdiel,“ citovala Fritzovú vedecká stránka discovermagazi­ne.com.

Podobne ako s vínom
Podľa výskumníčky sa výsledky testu dali očakávať. „Pri hodnotení zohráva obrovskú úlohu vizuálny dojem. Ľudia vtedy jednoducho vedia, že ide o stradivárky a sami seba presvedčia, že sú lepšie,“ vysvetlila Fritzová v rozhovore pre bostonskú rozhlasovú stanicu WGBH. Úlohu podľa nej zohráva aj to, aké meno stradivárky majú. „Samozrejme, sú to krásne nástroje, prežili storočia, majú za sebou dlhý príbeh a hrali na nich mnohí slávni huslisti – a práve to je atraktívne.“ Fritzová vnímanie starých huslí prirovnala k vnímaniu značkových archívnych vín. Ľudia majú tendenciu hodnotiť ich lepšie, keď vidia etiketu alebo vedia, že ide o drahé víno. „Podobne ľudia vnímajú množstvo vecí. Napríklad keď vám niekto ukáže maľbu a potom vám povie, že je to originál Picasso,“ povedala Fritzová pre WGBH.

Niektorí hudobníci však s výsledkami nesúhlasia. Medzi nimi je aj huslista Earl Carlyss, člen renomovaného Juilliard String Quartet. „Je to absolútne neprimeraný spôsob zisťovania kvality týchto nástrojov,“ povedal denníku New York Times s tým, že testy sa konali v hotelovej miestnosti, huslista však potrebuje počuť, ako nástroj znie v koncertnej sieni. „To čo robí staré nástroje jedinečnými, je ich sila v koncertnej sieni,“ povedal Carlyss a testy prirovnal k tomu, ako keby chcel niekto porovnávať Ford a Ferrari pri skúškach na parkovisku. Kvalita jednotlivých huslí starých majstrov podľa neho takisto kolíše, takže test by si zaslúžil väčšiu vzorku huslí. New York Times poznamenáva, že Fritzová si to uvedomuje, na druhej strane je však ťažké presvedčiť majiteľov nástrojov v miliónovej hodnote, aby ich požičali na test, počas ktorého budú na nich hrať cudzí ľudia so zaviazanými očami.

Husliar Sam Zygmuntowicz, ktorý vyrobil nástroje pre hviezdy ako Isaac Stern či Emerson String Quartet a venoval sa aj práci na výskume starých huslí, však Carlyssovi v New York Times oponuje a výsledky Fritzovej testu považuje za veľmi dôveryhodné. „Schladzujú niektoré staré mýty a určite by mali byť dobrou správou pre mladých hudobníkov tužiacich po husliach, ktoré si nikdy nebudú môcť dovoliť,“ povedal Zygmuntowicz, podľa ktorého husle starých majstrov nemajú žiadnu „nadprirodzenú podstatu“. „Sú to jednoducho len hmotné objekty, ktoré za rôznych okolností pracujú lepšie alebo horšie.“

debata chyba