Recenzia: Harry Hole opäť v akcii

Jo Nesbø aktuálne patrí medzi najvychytenejších autorov kriminálnych románov a jeho knihy preložili už do tridsiatich siedmich jazykov. V Polícii používa osvedčené taktiky, ktoré mu zaručili úspech aj v predchádzajúcich deviatich tituloch s Harrym Holem v popredí, a najmä - nezabudol na tú najdôležitejšiu. Vedieť prekvapiť.

15.02.2014 15:00

Napätie v prvej línii

"Kam siaha ľudská zloba a vysnená pomsta?“ pýta sa kniha. "Koľko tiel dobitých až na "huspeninu“ musí polícia nájsť, aby čitateľ skrivil tvár od hnusu a víťazstvo oslavoval na konci knihy rovnako vytúžene ako samotní aktéri?“ akoby sa pýtal sám autor.

Jo Nesbo - Polícia Foto: Ikar
Jo Nesbo - Polícia Jo Nesbo - Polícia

"Alebo sme všetci chorí a líšime sa len tým, či necháme netvorov v sebe vyvádzať, alebo či ich skrotíme?“ zamýšľa sa hlavný hrdina Harry Hole.

Veľa otázok a veľký talent Jo Nesba robia z pútavej kriminálky knihu, ktorá má okrem tradičného dynamického rázu aj množstvo podtextov. Kto má s tvorbou autora skúsenosť vie, že sú často dávkované nenápadne. Množiny jeho myšlienkových pochodov totiž spája jeden hlavný cieľ. Nájsť sériového vraha v prostredí, kde ho nikto nečaká. Vyvolať napätie a strach v momentoch, keď sa v okolí rozprestiera priam "mŕtvolný“ pokoj.

Kde je Harry?

Vyše päťstostranový príbeh sa začína v nemocnici, kde v kóme leží prísne strážený muž. Netrvá to tradične dlho, možno stranu-dve, kým policajti objavia v lesíku za Oslom zmrzačené telo svojho niekdajšieho kolegu. Vrážd strážcov zákona pribúda. A motív je, samozrejme, nejasný. Malá skupinka policajtov sa pre nedôveru v svojich nadriadených rozhodne vypátrať zločiny po vlastnej línii. V tejto partii spravodlivých však nečakajte Harryho Holeho. Ten totiž podľa náznakov rozhovorov jeho kamarátov jednoducho "zmizol“, ale jeho prítomnosť nám autor pripomína príliš často na to, aby sme tomu naozaj verili.

Niekde v tomto momente, keď si je čitateľ už takmer istý, že Nesbø svojrázneho Holeho pretvoril na druhého Jamesa Bonda, ktorý znenazdajky vyskočí z auta a uzemní vraha jedným úderom, však prekvapení pribúda. A už v prvej pätine knihy je jasné jedine to, že všetko bude nakoniec úplne inak.

Ďalšia v poradí

Príbeh sériového vraha bez jednoducho identifikovateľného motívu je v rámci Nesbøvej tvorby veľmi podobný Snehuliakovi či Diablovej hviezde. Autor prostredníctvom osudu Harryho Holeho sám na svoje predchádzajúce knihy odkazuje a vytvára tak pocit akýchsi bližších vzťahov so samotnými hrdinami.

A ako plynie čas od ich prvého zverejnenia na stránkach kníh, všetci sa vyvíjajú. Čo sa stalo s malým chlapcom Olegom, ktorému Hole nahrádzal otca? Ako dopadol pobyt vyšetrovateľky Katrine Brattovej v psychiatrickej liečebni? Čo robí Beate Lønnová po tom, čo jej manžela zabili? Nielen ikonický Hole, ale tiež ľudia, ktorými sa obklopoval, a ich osudy sú prepletené a pridávajú kriminálke na uveriteľnosti, ktorú by si inak v príbehu preliatym krvou vydobyla len ťažko. Na Políciu sa totiž len veľmi rýchlo nalepí označenie "ďalšia v poradí“. Akoby nebola samostatným dielom, ale časťou do série "nesboviek“, ktoré si získali svet.

Spisovateľove triky sa nemenia a vlastne ani nie je dôvod. Má všetky predpoklady na to, aby sa na rozdiel od svojich hrdinov neposúval vpred, nestarol. Nesbø je úspešný a už presne vie, čo na čitateľov funguje. Napätie, dokaličené telá, nejasné motívy, sérioví vrahovia, sympatickí hrdinovia, zákerní a slizkí antihrdinovia. A to najdôležitejšie – prekvapenie.

Aktuálne ho možno považovať za kráľa svojho žánru a svojho postavenia sa zjavne len tak ľahko nevzdá. Po prvotnom ohúrení jeho knihami sa však z neho stáva nielen autor bestsellerov, ale skôr vypísaný scenárista nekonečného seriálu na pokračovanie.

Jo Nesbø/Polícia/ Ikar, 2014
Hodnotenie Pravdy: 3 a pol hviezdičky z 5

Viac na túto tému: #recenzia #detektívka #Jo Nesbo - Polícia