Kniha týždňa: Po trase ležatej osmičky

Texty Tomkuliakovej debutu ma ako feministu nanajvýš uspokojujú svojou obsahovou rovinou. Vlastne, tým je povedané takmer všetko. Sie forma je totiž kniha, ktorá systematickejšie ako ktorákoľvek iná zbierka našej poézie tematizuje rodové, feministické otázky. Problém nastane, keď si uvedomíme, že ide práve o zbierku poézie. A tej sa mi v knihe dostáva primálo.

14.10.2014 14:00
kniha tyzdna Foto:
Eva Tomkuliaková: Sie forma
debata

Nebolo to také vypuklé v autorkiných textoch publikovaných časopisecky či v zborníku Básne 2012. V samos­tatných básňach totiž vynikne najmä ich (u nás ešte stále) odvážny rodový odkaz, viac-menej funkčné pohrávanie sa s paradoxom, chvíľkový vtip, vyhýbajúci sa skĺznutiu do aforizmu, či programový poetický odstup. To všetko môže zatieniť minimum poetickej vzrušivosti, lebo sa dá, pochopiteľne, a často účinnejšie, docieliť bez tradičných poetických inštrumentov. Pokojne i prostredníctvom takzvaných sterilov (povedzme v textoch Petra Macsovszkého). V Sie forme však s pribúdajúcimi stranami nielenže nenachádzam poéziu, ktorá by sa ma zásadnejšie dotkla, ale absentujú aj komplikovanejšie semiotické rozpory či konotačno-asociatívne podnety. V konečnom dôsledku je zbierka i myšlienkovo monotónna, do značnej miery predvídateľná. V mnohých prípadoch len ilustruje známe feministické tézy.

Aby mohla robiť, musí byť lepšia ako on

Čítame v nej o rodovo stereotypnej socializácii a o súvisiacich očakávaniach (pozri vydarený text na s. 38) a predsudkoch („musí si dávať pozor / aby nevedela všetko o ľuďoch / ktorých vôbec nepozná“, s. 19). O rodovo podmienenej (nielen) profesijnej neférovosti: „aby mohla robiť / to čo robí on / musí byť lepšia / ako on“ (s. 86). O materstve „na spoločenskú zákazku“: „materstvom urobí mame radosť (…) čo by mala byť / normatívne / podľa pravítka / by mala byť matkou“ (s. 28). Ďalej autorka spochybňuje automatické rodové rozvrstvenie: „obvinil ju / nevie si postaviť racionálny múr / ako on // povedala mu / jej emócie patria k nej // pocity ako racionálny dôvod / oddeliť sa“ (s. 18).

Relativizuje rozdelenie na súkromnú sféru, prináležiacu ženám, a verejnú oblasť, prislúchajúcu mužom: „verejný život / posvätný domov / verejný dom“ (s. 29). Reflektuje direktívnu moc jazyka („pani alebo stále slečna“, s. 26) a disciplinačných mechanizmov (i kontroly: „slečna v čakárni je ona / čakáreň ako predsieň“, s. 26), mýtus krásy („ženy zabalzamované / denným a nočným krémom“, s. 23), ktorý zasahuje čoraz mladšie ročníky (s. 54). Zamýšľa sa nad komplexnosťou identít („ona sa nechce zredukovať na jednu tému“, s. 47), tematizuje problém transrodovosti: „obrys nekopíroval jej potreby (…) povedala o sebe / že je chlapec / obrys absurdne zmizol (…) obrys daný zvonka“, s. 15). V intímnejšej rovine sa stretávame s partnerskými nezhodami spôsobenými opäť rodovo podmienenými očakávaniami: „snažila sa zmeniť / keď čokoľvek naznačil / keď niečo povedala ona / o obchádzaní po trase ležatej osmičky / on sa nezmenil“ (s. 27; tu som si mimovoľne spomenul na objavné a dodnes svieže verše Taťjany Lehenovej) atď.

Ako dokazuje prax, adekvátne reprezentovať „ženské“ je síce nemožné, no je prospešné sa o to pokúšať, rozrušovať dominantný diskurz, hľadať (sa) v trhlinách, negatívoch a absenciách, jednoducho, nerezignovať a neuspokojiť sa s popisom tejto nemožnosti. Názov knihy navyše sľubuje „jej formu“, zostáva však iba avízom rodovo citlivého prístupu autorky k okoliu, ktorej lyrická subjektka síce píše z pozície ženy problematizujúcej rodovo stereotypné usporiadanie sveta, robí tak však „mužskými“ jazykovými postupmi. Pokiaľ nejde o žáner eseje či odborného textu, ešte stále od umeleckého výstupu očakávam keď už nie (spolu)vytváranie, performovanie, tak aspoň evokovanie toho, o čom autorka píše. Namiesto iba „o tom“ by som rád čítal aj „to“.

Len zdanlivo inak

Aby nedošlo k omylu, byť priamočiaro feministickou vo výpovedi sa s kvalitnou literatúrou nevylučuje – napríklad zbierka Nahá v tŕní Stanislavy Repar. V tej síce čítame (chvíľami doslova) vykričanie neprávostí, ktoré subjektka pociťuje z dôvodu, že je žena. Súčasne nám však básne sprostredkúvajú umelecky presvedčivý a neprvoplánový veršový kontext, ktorý sa nielen inšpiroval rodovými otázkami, ale ktorý ich teoretické postuláty pretavil do verbálne invenčnej, filozoficky dotovanej a básnicky presvedčivej podoby.

V Sie forme nie je problémom len prebásnenie známych rodových tém. Pričasto tiež čítame o dualitách, ktoré autorka sama len zdanlivo využíva inak („modrá vlastnosť / ružová antivlastnosť“, s. 45; vie to i lepšie: „ružová modrina“, s. 81), o rodových klišé s pomocou dualít jazykových a myšlienkových: „jediná osoba / ktorá ju nikdy neopustí / je ona sama“ (s. 63). Problémom je aj polopatizmus („muži pre ňu nie sú / automatická autorita“ (s. 57) a dopovedúvanie toho, čo stačilo naznačiť: „kozmetický priemysel / si zatiaľ žije / z ich pribúdajúcich vrások“ (s. 37; tu odporúčam – hoci tiež nie bezproblémovú – zbierku práce & intimita Nóry Ružičkovej). Občas zarazia aj debutantské klišé typu: „jej hlava je cintorín nápadov“ (s. 48); „je život strata času v kruhu“ (s. 55).

Tomkuliaková však účinne dokáže využiť obojsmerné komunikovanie verša: „pretvarovanie je pre ňu / fyzicky náročné / je pre ňu zjednodušiť sa“ (s. 17). Tento postup je spolu so zapájaním paradoxov jedným z mála nástrojov, ktoré do autorkiných textov vnášajú relatívne zneistenie a ambivalencie nielen smerom k mimotextovej realite, ale aj dovnútra jej (inak skôr schematického) spochybňovania.

Vyhnúť sa stereotypom nestačí

V spojení s touto knihou sa mi žiada poznamenať, čo som roky považoval za samozrejmosť. Iba (akokoľvek z môjho pohľadu dôležité) vyhnutie sa rodovým stereotypom (v rovine témy aj jazyka) na kvalitnú poéziu nepostačuje – tobôž po silných generáciách poetiek (okrem už spomenutej Lehenovej, Repar a Ružičkovej ide o Katarínu Kucbelovú, Máriu Ferenčuhovú a iné), ktoré výrazne narúšali tradičné predstavy o poézii písanej ženami, no nie v rovine opisu, ale dekonštrukciou tak myšlienkovej roviny, ako aj (nielen rodovo) stereotypných poetických inštrumentov. Vytvorili tak myšlienkovo a semioticky komplexnú, umelecky hodnotnú a často ANesteticky podmanivú alternatívu k dominantnému poetickému prúdu, pričom sa v ostatnej tvorbe posunuli zasa o kus inam.

Napriek všetkému pripúšťam, že menej rodovo poučení čitatelia a čitateľky budú knihou zasiahnutí aspoň v rovine jej myšlienkového odkazu, že nimi pohne a prinúti ich zamyslieť sa nad realitou, ktorej komplexnosť sa knihe síce – okrem pár miest – nepodarilo zrkadliť, no už odkázanie na ňu je prospešné.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kniha týždňa #Eva Tomkuliaková #Sie forma #Vlna / Drewo a srd