Rowlingovej Hodvábnik viaže čitateľa zvedavosťou

Pod pseudonymom Robert Galbraith napísala spisovateľka J. K. Rowlingová voľné pokračovanie detektívneho románu Volanie kukučky s názvom Hodvábnik. Kniha z vydavateľského prostredia vyšla v pondelok 16. februára aj na Slovensku vo vydavateľstve Plus v preklade Diany Ghaniovej.

17.02.2015 05:00
Robert Galbraith: Hodvábnik, Plus, 2015 Foto:
Robert Galbraith: Hodvábnik, Plus, 2015

Krvavá vražda bez dôkazov

Detektív Cormoran Strike si získal slávu vďaka vyriešeniu prípadu Luly Landry v románe Volanie kukučky. Už tu sa autorka nebála vykresliť krvavé scény do živých obrazov, od ktorých neušetrila ani Hodvábnika. Tentoraz sa však k prípadu plného zvláštnych tajomstiev a dlhoročnej nenávisti dostáva Strike celkom náhodou. Čitateľ v úvode správne tuší, keď za detektívom príde manželka spisovateľa Owena Quina, aby našiel jej manžela, že pôjde o viac ako len neposlušného muža, ktorý zdrhol z domu, aby mal pokoj od ženy a postihnutej dcéry.

Owen Quine je samoľúby spisovateľ milujúci publicitu a ženy. Úctu medzi autormi si získal pred mnohými rokmi svojou jedinou úspešnou knihou a odvtedy sa brodí nechutnými témami, čakajúc na svoj ďalší veľký úspech. Quine má rôzne záľuby, ktoré neskôr zohrajú podstatnú úlohu vo vývoji prípadu jeho, na prvý pohľad rituálnej, vraždy. Neúspešný spisovateľ práve dopísal svoje vrcholné dielo s názvom Bombyx Mori (Hodvábnik) a dúfa, že sa mu opäť podarí získať úctu a slávu.

Autorka odhaľuje zákulisie sveta kníh a intríg. Vražda Owena Quina otvára staré rany a načína taktickú hru, kde nikto nepozná nepriateľa ani priateľa. Pred Cormoranom Strikeom, ktorý je odhodlaný veriť svojmu inštinktu aj napriek dôkazom polície, stojí náročná úloha nájsť motív a páchateľa v takmer dokonalej vražde bez dôkazov. V neľahkej úlohe mu je nápomocná jeho krásna asistentka Robin, ktorá príbehu dodáva aj isté napätie vzťahu muža a ženy.

Čitateľ v úlohe detektíva

„Hodvábnik je metafora pre spisovateľa, ktorý musí pretrpieť hotové muky, aby zo seba dostal to najlepšie,“ prezrádza v knihe Cormoranovi Strikeovi jedna z postáv. Rozhovory detektíva s podozrivými a jeho úvahy nútia čitateľa uvažovať a raziť si vlastnú cestu pri hľadaní páchateľa, no takisto trpezlivo nasledovať detektívove kroky a s napätím očakávať rozuzlenie prípadu.

Na 475 stranách dokáže Rowlingová udržať pozornosť jediným kriminálnym prípadom. Prepletené medziľudské vzťahy však všetko komplikujú a dávajú čitateľovi falošné indície, odlákavajú jeho pozornosť a stále mu ponúkajú nové riešenia.

V poďakovaní na záver autorka uvádza, že písať pod menom Robert Galbraith bolo pre ňu čírym potešením a v tomto prípade sa jej pocity zhodujú s čitateľom, pre ktorého je potešením Roberta Galbraitha čítať. Dobrou správou je, že Cormoran Strike pravdepodobne v počte kníh prekoná aj obľúbeného Harryho Pottera. „Nebude to sedem kníh, bude ich viac,“ prezradila spisovateľka na festivale kriminálnej literatúry v Harrogate. Podľa oboch románov, Volanie kukučky aj Hodvábnik, plánuje britská televízia BBC nakrútiť televízny seriál.

Robert Galbraith: Hodvábnik, Plus, 2015

Hodnotenie Pravdy: 4,5 z 5 hviezdičiek

Viac na túto tému: #detektívka #Cormoran Strike #Hodvábnik #Robert Galbraight #J.K. Rowlingová