Čitateľ z vlaku o 6.27 je o nezvyčajných príbehoch obyčajných ľudí

Odskočiť si z práce na tvorivú dovolenku a napísať knižný debut, ktorý si získa svet, takýto postup zvolil Francúz Jean-Paul Didierlaurent. Jeho prvotina Čitateľ z vlaku o 6.27 sa zameriava na bežný život v spoločnosti takmer neviditeľných ľudí.

12.04.2015 16:00
debata
Foto: Ikar
Čitateľ z vlaku o 6.27 je debutom francúzskeho spisovateľa Jeana-Paula Didierlaurenta.

Kniha vyšla pôvodne v malom francúzskom vydavateľstve Au diable vauvert v osemtisícovom náklade a hneď v prvý deň predaja sa ukázalo, že dopyt ďaleko prevýšil odhad vydavateľstva. Didierlaurentov debut rýchlo prekročil hranice Francúzska. O autorské práva prejavilo záujem 25 zahraničných vydavateľstiev. Na Slovensku vydalo útlu knihu vydavateľstvo Ikar v preklade Alexandra Halvoníka.

Príbehy, na ktoré by sme najradšej zabudli, ale aj tie, ktoré nám nenápadne preniknú do života bez toho, aby sme si uvedomovali ich výnimočnosť. Čitateľom z vlaku o 6.27 je hlavný hrdina Ardlo Buret a je dosť možné, že jeho meno si nebudete správne pamätať ani po dočítaní knihy. Práve kvôli svojmu zvláštnemu menu bol centrom posmeškov už od detstva, keď mu decká hovorili Bulo Retard.

Ardlo pracuje vo fabrike, kde sa šrotujú knihy. Svoju prácu a rovnako smrteľný stroj na ničenie kníh nenávidí. Práve v práci spoznal svojich jediných dvoch priateľov – majstra veršov, vrátnika Yvona a starého Giuseppeho holdujúceho alkoholu. Autor občas sympaticky zachádza za hranice nudnej normálnosti, čo je aj prípad šialeného príbehu, ktorého je stredobodom práve Giuseppe.

„Osemdesiattisíc eur za jeden hnát! Oznámil mu Giuseppe do telefónu uplakaným hlasom. Viac ako peniaze bolo však to, že nakoniec dospeli k akémusi čestnému vyhláseniu korheľa, že už skončil s pitím. Ustavične mu vŕtalo v hlave, akú metódu používali experti na výpočet hodnoty smrti, traumy, končatiny, ako to bolo v prípade Giuseppeho.“

Autor knihy Čitateľ z vlaku o 6.27 kladie dôraz na detaily a tie si vyžadujú väčšiu pozornosť čitateľa. V prípade, že začne knihu čítať v predstave, že ho bude autor zabávať, môže zostať sklamaný. Humor je len vedľajším produktom krutej reality. Kým prvé strany podporujú chuť odhaliť zápletku a nútia čítať ďalej, v priebehu deja prestáva hľadať a v ideálnom prípade sa z neho stáva pozorný čitateľ príbehov, kde hlavnú úlohu hrajú slová ukradnuté z nenásytného stroja smrti či z USB kľúča nájdeného vo vlaku RER o 6.27.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #knižná novinka #Ikar #Jean-Paul Didierlaurent #Čitateľom z vlaku o 6.27