Recenzia: Rowlingovej vraždy sú čoraz temnejšie

Pri uvedení titulu V znamení zla sa už nikto nečudoval, že J. K. Rowlingová píše detektívky pod menom imaginárneho Roberta Galbraitha.

15.05.2016 09:00

Tretia zo série kníh o súkromnom detektívovi Cormoranovi Strikeovi a jeho asistentke Robin potvrdzuje, že autorka Harryho Pottera to s novým žánrom myslí vážne. Ak by sa dnes vrátila výhradne k detskej tvorbe, ostalo by po nej vo svete literárneho zločinu prázdne miesto.

Noha v škatuli

Robert Galbraith: V znamení zla

Do kancelárie Cormorana Strikea doručí neznámy adresát netypický balík. V škatuli sa nachádza ľudská noha, pravé lýtko odťaté tesne pod kolenom, teda rovnaký kus končatiny, aká detektívovi s protézou chýba. Hrozivé varovanie svedčiace o praktikách skutočného maniaka vystraší médiá aj políciu. Strikea však, samozrejme, od vyšetrovania nič neodradí. Svoje pátranie zúži na štyroch dávnych nepriateľov. Bývalí zločinci a skrachované existencie, ktoré celý život sprevádza neurčité zlo, postupne odhaľujú svoje motívy k takému odpornému skutku, akým je vražda a následné rozporciovanie tela mladej ženy. Ale kto z nich je schopný takto konať len preto, aby sa pomstil životom skúšanému detektívovi?

Zápletka takmer 500-stranovej knihy pôsobí jednoducho, napriek tomu nenudí ani chvíľku. Dôvodom je najmä Rowlingovej vycibrená spisovateľská zručnosť a pútavé mikropríbehy vsunuté do hlavnej línie. Tie dotvárajú obraz nielen o vrahovi, ale tiež o hlavných postavách a ich minulosti. Pomalé odkrývanie jednotlivých osudov autorka dávkuje až vypočítavo presne, rovnako ako rozvíjajúci sa romantický vzťah medzi Strikeom a Robin.

Zlo, ktoré sa zakráda knihou

V porovnaní s predošlými dvoma knihami Roberta Galbraitha je V znamení zla temnejšia a dejovo prepracovanejšia. Pozornosť si Rowlingová udržiava nielen overenými zvratmi, ale aj dokonalým rozostavením príbehu. Kapitoly písané z pohľadu neznámeho vraha podvedome znervózňujú a dosahujú, že má čitateľ o detektíva a jeho asistentku strach. Príbeh okoreňuje málo známymi indíciami, akou je napríklad akrotomofília, teda sexuálna túžba po človeku s amputovanou končatinou.

Zvrátenosť a temné zlo zakrádajúce sa knihou sa literárne približujú k trendu škandinávskej krimi. Opis typických londýnskych uličiek aj škótskeho vidieka, plus motív lásky medzi robustným detektívom a nežnou asistentkou však naznačujú, že táto detektívka je stále "made in England“. A Rowlingová, teda Robert Galbraith, je aj vďaka nej právom obľúbeným exportným artiklom Britských ostrovov.

• 4,5 hviezdičky z 5
  • Robert Galbraith: V znamení zla, Vydavateľstvo Plus 2016, preklad: Diana Ghaniová

Viac na túto tému: #J.K. Rowlingová #Robert Galbraith #V službách zla