Poetika zločinu. Cinematik upriamil pozornosť na francúzsky film noir

Po skvelej knižke Filmy Jacqua Audiarda, na ktorej sa podieľalo 9 slovenských a českých filmových teoretikov, prichádzajú organizátori nezávislého festivalu Cinematik s ďalšou zaujímavou publikáciou: Poetika zločinu – francúzsky film noir.

12.09.2012 12:00
poetika Poetika zločinu. Francúzsky film noir. Foto:
Poetika zločinu. Francúzsky film noir.
debata

Mladý festival, ktorý sa v týchto dňoch koná v Piešťanoch už po siedmy raz, vydáva tento zborník ako sprievodný text jednej zo svojich programových sekcií. V sympatickom štvorcovom formáte, pripomínajúcom slávnu sériu nakladateľstva Orbis Praha Filmy a tvurci z konca 60. rokov minulého storočia (po ktorej nepochybne získala svoju podobu aj edícia camera obscura, vydávaná Slovenským filmovým ústavom), prinášajú do slovenského audiovizuálneho priestoru širšie formulovanú, odbornú reflexiu jednej zo žánrových foriem, kedysi obľúbených na oboch stranách Atlantiku.

Antológiu opäť tvorí 15 pôvodných českých a domácich filmologických textov, ktoré interpretujú nielen diela uvádzané festivalom, ale ponúkajú aj analýzu ďalších kultových filmov tohto žánru a vybraných dobových statí. Definujú tak podrobne zvolený žáner a poukazujú na jeho základné línie a nevyhnutné pravidlá. Súbor dopĺňajú dve zahraničné štúdie od Ginette Vincendeau a Rolanda-Francoisa Lacka, predstavujúce zvláštne črty a jedinečnosť francúzskej podoby filmu noir, vychádzajúceho pôvodne z francúzskej naturalistickej, neskôr kriminálnej literatúry a jej poetiky, ktorá sa objavila paralelne so vzostupom kapitalizmu, urbanizácie a populárnej kultúry.

Francúzski tvorcovia vniesli do žánru nielen osobitý vizuálny štýl, ale predovšetkým hlboko sociálny pohľad, ktorým pozdvihli obyčajné postavy z ulice a profánne prostredie na úroveň filmovej poézie s jasnou výpovednou hodnotou. Podobný výpovedný presah je typický pre väčšinu dobrých francúzskych filmov stredného prúdu, či už ide o kriminálny („policier"), dobrodružný alebo komediálny žáner. Dokázali v základoch ovplyvniť nielen európsku, ale aj zámorskú mainstreamovú tvorbu.

V tom možno spočíva odpoveď na otázku, prečo sa mladí organizátori festivalu opäť pustili do skúmania francúzskych žánrových modelov. Dnes v dobe, v ktorej nám už niekoľko generácií divákov odrástlo na prázdnych hollywoodskych trojaktovkách a mnohí mladí „autori“ sa púšťajú do ich napodobnenín bez väčších znalostí ich stavby a zákonitostí, o filmárskej profesii nevraviac (a odstrašujú tak nestále slovenské publikum od domácich filmov ešte viac), bude aj tu nutné vrátiť sa k európskej kultúrnej tradícii, z ktorej si práve tá americká pre seba vybrala všetko potrebné.

Poetika zločinu, Francúzsky film noir, ed. M. Kaňuch a M. Michalovič, Edícia Cinematik

© Autorské práva vyhradené

debata chyba