Lucrezia Borgia na BHS – dráma bez kulís

Zatiaľ čo operné predstavenia SND sa po období formálnej prítomnosti opodstatnene vytratili z ponuky Bratislavských hudobných slávností, festival založil tradíciu vlastných produkcií v koncertnej verzii. Zatiaľ zakaždým s Editou Gruberovou. Dlho očakávaný operný večer BHS načasovali na piatok 2. decembra.

05.12.2011 12:19
Mladý slovenský svetobežník Pavol Bršlík bol... Foto:
Mladý slovenský svetobežník Pavol Bršlík bol Edite Gruberovej v Lucrezii Borgii rovnocenným partnerom.
debata

Po ročnej odmlke (v roku 2009 sa hrala Belliniho Norma) nadišiel čas na slovenskú rehabilitáciu drámy Gaetana Donizettiho Lucrezia Borgia. Nie je to síce premiéra absolútna, no po krátkom a nie najšťastnejšom živote na doskách SND pred štyrmi rokmi po prvý raz zaznel skvost bel canta v podobe, akú si zaslúži. Navyše, v pôvodnej milánskej verzii so strhujúcou finálovou áriou protagonistky. Ňou bola Edita Gruberova, dnes jedna z najvzácnejších špecialistiek na tragické opery Donizettiho a Belliniho.
Od čias ich novodobého vzkriesenia v polovici minulého storočia zažil svet vari pol tucta primadon bel canta. Najväčšie z nich – Maria Callasová a Edita Gruberova Dva diametrálne odlišné hlasové typy, ktorých porovnávanie je principiálne nenáležité. A predsa sa natíska. Obe totiž neinterpretujú len noty, ale hlasom s jeho nekonečnými farebnými a výrazovými modifikáciami tvoria živú drámu. Nemusí byť každý tón dokonalý, divák však musí uveriť, že pred ním stojí hrdinka z mäsa a krvi.

A Lucrezia Borgia Edity Gruberovej takou aj dnes, po 43 rokoch na javisku, nepochybne je. Koľkože láskavej nehy, mrazivej tvrdosti, vrúcnych emócií vyčaroval jej stále kovovo jasný, v pianissimách pavučinový, vo forte rázny, o famóznu dychovú techniku opretý hlas!

Víťazkou večera však nebola sama. Mladý slovenský svetobežník Pavol Bršlík bol Gruberovej rovnocenným partnerom. Z typického mozartovského materiálu dozrel na tenor ideálny pre bel canto, hlas s vrúcnou a zmyselnou farbou, vzácnym citom pre frázovanie a potrebným jasom výšok. Na týchto danostiach sa dá stavať výraz, kreovať charakter. Bršlík nepotreboval divadelný kostým, barličky v kulisách či svietení, bol Gennarom každým pohybom na pódiu, gestom či mimickým prejavom. Charizmatický mladík pripravil nezabudnuteľný zážitok. Nesklamalo ani domáce obsadenie ďalších hlavných i menších postáv, najmä Terézia Kružliaková ako Orsini a Jozef Benci v roli Alfonsa.

Popri Gruberovej a Bršlíkovi tretím hrdinom večera bol dirigent Andriy Yurkevych, jeden z najkompeten­tnejších znalcov predverdiovského slohu. Pod jeho taktovkou vyčarila Slovenská filharmónia veľkú škálu dynamických a farebných kontrastov, ako aj optimálnych temp. Slovom, festival zažil strhujúcu drámu aj bez kulís.

debata chyba