Matej Krén:Taliani sa Scanneru najskôr báli

V predvečer otvorenia veľtrhu detskej knihy v Bologni bude vernisáž inštalácie Mateja Kréna Scanner z vyše 90-tisíc kníh. V bolonskej galérii moderného umenia MAMbo práve dokončuje dielo široké osemnásť a vysoké takmer jedenásť metrov.

10.03.2010 12:06
Matej Krén Foto:
Matej Krén v útrobách svojho Scannera.
debata

Kedy ste začali na Scanneri v Bologni pracovať?
Prišli sme v piatok 26. februára, ale práca samotná sa začala takmer pred rokom. To, že sme už tu, je finále. Už predtým sme boli v múzeu, museli sme si dohodnúť technické a iné podmienky a ako sa teraz prirodzene napĺňajú, tak neprirodzene zo začiatku vznikali. Akí boli v galérii spočiatku ustrácaní, takí sú dnes úžasní a vo všetkom pomáhajú.

Scanner ste už koncom roka predstavili v Galérii mesta Bratislavy. Tam bol z vyše 13-tisíc kníh.
V Bratislave som v názve mal „fragment z diela“, pretože GMB má obmedzené priestory. Scanner je vlastne prvýkrát vystavený tu. A pri tvorbe vždy počítam s priestorom. Keď mám veľký priestor, použijem viac kníh. V Bologni použijeme vyše 90-tisíc kníh. Dielo reaguje na architektúru múzea, je vkomponované do jeho priestoru. Má polomer, pretože je to polkruh či polelipsa, 18 metrov a výšku asi 11 metrov.

Takže to nebude zväčšenina z Bratislavy?
Bude to nové dielo, a bude aj úplne inak pôsobiť. Priestor galérie MAMbo umožňuje, že ho uvidíte z diaľky, takže sa celkom mení aj jeho účinok.

Vo svojich „sochách“ používate knihy, ktoré nesú príbehy alebo poznatky. Dalo by sa povedať, že staviate vežu príbehov či ľudskej pamäti?
Kniha ma zaujíma vo svojej komplexnosti, pričom roztvára vnútro spektru významov, pôsobení či účinkov. Je doslova stelesnením našej potreby navzájom komunikovať naprieč priestorom a časom. Ich použitím vzniká v mojich prácach akýsi zvláštny druh posolstva, ktoré prebieha súčasne vo viacerých rovinách. Od vnímania kníh ako nástroja premeny „plnosti skutočnosti“ na nehmotnú sústavu znakov až po ich neskrývané použitie iba ako stavebného materiálu.

debata chyba