O čase: O porovnávaní

Porovnávanie, teda komparatívny prístup, je jedným zo základných nástrojov práce historika. Napomáha rozoznať zmenu, vývoj, fázové posuny, umožňuje nám vidieť v kontexte a odlíšiť pre danú dobu špecifický jav od bežného. Prispieva k možnosti overiť si platnosť našich hypotéz a v neposlednom rade odhaľuje aj to, či autori historiografických diel prezentujú vlastné myšlienky a výskum alebo si prisvojujú cudziu prácu. Zíde sa teda vždy. A nielen historikom.

11.06.2012 16:00
debata (3)

Keď sa pred dvoma rokmi predseda vlády stojac pod jazdeckou sochou Svätopluka kochal vlastnou veľkosťou, v televíznom prenose ma menej zaujal vizuál celej akcie, ktorá podľa odborníka na štátny protokol pripomínala nacistický fakelmarš (čo je, mimochodom, tiež výsledok profesionálneho využitia komparácie) a viac som sa sústredila na rečníka.

Zdalo sa, že do zbierky propagandistických prejavov, ktoré zvykneme so študentmi rozoberať na univerzitnom seminári, môže pribudnúť nový zaujímavý exemplár. Zdanie však občas klame. Ako ukážka pokusu o ideologickú indoktrináciu bol prejav síce vynikajúcim exemplárom, no nebol nový. Argumentácia kopírovala tézy popredného „domáceho“ nacistického ideológa Štefana Polakoviča z knihy Slovenský národný socializmus (1941). Kto neverí, nájde v knižnici aj a internete. (Tam možno nájsť i sochárovu inšpiráciu – stredovekého jazdca s gardistickým znakom na štíte mal v detstve rovno na obálke ľudáckej učebnice dejepisu.)

Všetky tie nápady o posilňovaní štátnosti skrze dodatočnú korunováciu kniežaťa Svätopluka za „prvého“ „slovenského“ „kráľa“, a dokonca aj mnohé doslovne prebraté formulácie boli na Slovensku súčasťou oficiálnej rétoriky pred sedemdesiatimi rokmi. Túto historickú postavu si ľudáci vtedy celkom utilitaristicky vybrali na dodatočné vytváranie politického kultu, aby mohli „predbehnúť“ Štefana s Václavom, a tak si kompenzovať svoj komplex z Čechov a Maďarov. Zarážajúce však bolo, že staré tézy národného socialistu plynuli roku 2010 z úst nového „sociálneho demokrata“ úplne hladko, bez zaváhania.

Po dvoch rokoch pribudol ďalší komparatívny materiál. Na Devíne sa nedávno konala oficiálna spomienková akcia, organizovaná Maticou slovenskou a bratislavským VÚC, na ktorej hostí vítal herec v kostýme „kráľa Rastislava“. Ak by teda matičiari predvlani mali pravdu a Svätopluk bol „prvým kráľom“ a súčasne vieme, že odvtedy neprezentovali žiadne prevratné objavy historického materiálu, potom Rastislav je koľkým? Nultým? Alebo mínus prvým kráľom?

V niektorých disciplínach sa neoplatí rozpútať politickú súťaž. Mladí matičiari z Košíc už medzičasom vyzvali na postavenie sochy kupca Sama – ako „prvého kráľa starých Slovákov“, prirodzene. A to sa ešte nepustili do výroby kráľovien.

3 debata chyba