Katarína Mišíková skúma filmové melodrámy 70. rokov

Filmová vedkyňa Katarína Mišíková vyučuje na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. V lete sa venuje projektom, ktoré počas školského roka odkladá.

31.08.2012 06:00
Katarína Mišíková Foto:
Katarína Mišíková
debata

"Pre časopis Kino-Ikon, ktorý vyjde v septembri, sme pripravili blok venovaný normalizácii v československej kinematografii. Spolu s Evou Filovou a Monikou Mikušovou máme za sebou prípravu ďalších dielov rozhlasového seriálu o dejinách kinematografie Kino-Ucho, ktoré Rádio Devín odvysiela na jeseň. Zároveň pre študentov našej fakulty pripravujeme skriptá z dejín filmu. A čaká ma aj dopisovanie štúdie o sentimente a filmovej melodráme 70. rokov. Leto sa pomaly chýli ku koncu, ale Letné kino v SNG premieta až do polovice septembra, čo je skvelá šanca pozrieť si dobré filmy pod holým nebom. Tiež dúfam, že A4 sa podarí od jesene pokračovať v Kine pre deti a mamy a otcov, lebo vidieť kvalitnú animovanú tvorbu na plátne je pre dnešné deti už takmer raritný zážitok.

ASFK čoskoro odštartuje ďalší ročník prehliadky Projekt 100, ktorý si nedám ujsť. Obzvlášť odporúčam iránsky neo-neorealistický Rozchod Nadira a Simin, ktorý je trpkou sondou do každodennosti medziľudských vzťahov. Teším sa na najnovší film bratov Dardennovcov Chlapec na bicykli. Ich filmy mám rada pre priezračnú, zdanlivo jednoduchú formu a pre sústredenú a realisticky nesentimentálnu analýzu humanizmu v súčasnom svete.

Filmové festivaly, žiaľ, od narodenia dcéry zanedbávam. O to viac si užívam rodinné návštevy výstav, napríklad Prerušenej piesne v SNG. Naivnému detskému pohľadu ulahodili realistické krajinky, na mňa kolekcia diel, ktoré tvorili obraznosť socialistického realizmu, zapôsobila skôr mrazivo. Ešte mrazivejšie bolo sledovať turistov, pózujúcich pred Stalinovou sochou podobne ako pri Čumilovi či Schöner Nácim.

Výtvarný vrchol tohto leta na nás čakal v Picassovom múzeu v Malage a prekvapujúco to nebola stála zbierka múzea, ale dočasná výstava európskeho plagátu rokov 1888–1938, ktorá mapuje vznik nového umeleckého média, jeho väzieb k moderne a avantgardám.

Keďže počas roka čítam najmä odbornú literatúru, v lete sa zo mňa stáva obsedantná čitateľka beletrie, bedekrov a máp. Pri vode som sa nevedela odtrhnúť od Ženy, ktorá uteká pred správou od Davida Grossmana a zbierky poviedok Edgara Kereta Zrazu ktosi klope na dvere. Na nočnom stolíku na mňa čakajú poviedky Ivany Dobrakovovej. Teraz sa snažím preniknúť do tajomstva vzťahov rodičov a detí spolu s Naomi Aldortovou a jej priekopníckou knižkou Vychovávame deti a rastieme s nimi a postupne sa začítavam do monografie Štepána Hulíka o začiatkoch normalizácie na Barrandove Kinematografie zapomění. Z filmologickej literatúry sa ešte chystám na zborník štúdií Naplánovaná kinematografie o českom filmovom priemysle 1945–1960 a teším sa na vydanie druhého zborníka z edície festivalu Cinematik, ktorý je venovaný francúzskemu film noir.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba