Nová dráma sa nebojí ani bábkovej erotiky

"Nielen štát a polícia sa o vás zaujímajú, ale aj festival Nová dráma," uviedla Vladimíra Fekete 11. ročník unikátneho divadelného festivalu Nová dráma, ktorého je riaditeľkou.

10.03.2011 08:00
Zuzana Kronerová Foto:
Čestná riaditeľka festivalu New Drama, herečka Zuzana Kronerová.
debata

Tematicky aj vizuálne sa chce festival svojským spôsobom pridružiť k májovému sčítaniu ľudu a ponúka aj vlastný dotazník s otázkami ako napríklad: veríte na osud? Divadelný sviatok roka sa tentoraz začne 17. mája.

Na novej pôde
Pred rokom sa predstavenia jubilejného 10. ročníka festivalu odohrávali vo viacerých bratislavských divadlách. Teraz sa bude celý program konať v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava, ktoré práve dnes predstaví svoje sté predstavenie. „Som veľmi rada, že sa stane dejiskom festivalu práve toto divadlo,“ hovorí čestná riaditeľka festivalu, herečka Zuzana Kronerová. „Neubránim sa nostalgii, ale v 50. rokoch minulého storočia sme tu dokonca s rodinou bývali v šatniach a práve tu som aj ja pričuchla k divadlu. Okrem toho je tu však aj jedna z najlepších scén – prinajmenšom v Bratislave.“

To, čo sa divákom a odbornej porote festivalu predstaví v úseku piatich dní, je výsledkom takmer polročného hľadania dramaturgickej rady naprieč slovenskými divadlami s cieľom zvoliť predstavenia do súťažnej sekcie. Na čele s režisérom Patrikom Lančaričom si napokon rada vybrala zo štyridsiatich predstavení, ktoré videli jej členovia.

Rozmanitá šestica
Do samotného boja o ceny napokon vybrali šesťčlennú vzorku, ktorá podľa slov Lančariča výstižne odráža súčasnú realitu slovenského divadelníctva, i keď to nebol ich zámer. Polovica divadiel je bratislavská, ostatné z regiónov. Polovica súborov je od štátu celkom nezávislá, sú to však bez výnimky samí profesionálni divadelníci. Rozmanito budú na festivale zastúpené aj žánre. „Vo svete je bežné, že má každý podžáner drámy svoj vlastný festival. U nás všetky tieto úlohy plní jediné podujatie, Nová dráma,“ objasňuje Lančarič rôznorodosť finálovej šestice.

Divadlo Andreja Bagara v Nitre prispeje svojou veľkorysou dramatizáciou románu Dušana Mitanu Koniec Hry v réžii Romana Poláka. Divadlo Jána Palárika z Trnavy pre zmenu predvedie, ako sa dramatizuje poézia – Viktor Kollár sa odvážne pustil do inscenácie Tajomný pokoj vecí na motívy poézie Milana Rúfusa. Zahraničnú drámu zastúpi Mestské divadlo Žilina vo svojom spracovaní hry Petra Handkeho Podzemné blues, ktoré režíroval Eduard Kudláč.

Súboj v pikantérii
Od tradícií sa trochu viac vzďaľuje druhá polovica súťažných hier. Alternatívne divadlo SkRAT príde s kolektívnym dielom Napichovači a lízači, ktoré pikantne reaguje na súčasné medziľudské vzťahy. Gejza Dezorz a jeho prvá erotická bábková hra na svete pod názvom Gašparkove šibalstvá, alebo erotic dobrodružstvá Bob de Nira však v pikantérii zájde iste ešte ďalej. „Týmto výberom chceme oceniť najmä kus práce, ktorú Dezorzovo lútkové divadlo odvádza pri búraní stereotypu, že bábky sú len pre deti,“ vraví Lančarič.

Posledné miesto v boji o Grand Prix sa ušlo pohybovému divadlu Debris Company, ktoré vyniká na poli progresívnej autorskej tanečnej drámy. Na festivale vystúpia s predstavením Mono v réžii Jozefa Vlka.
Okrem samotnej súťaže festival doplní tradičný Focus, tentoraz sa v ňom predstaví súčasná dráma Slovinska. Festival, ktorý doplnia aj diskusie s odborníkmi a tiež spomienkový večer pri príležitosti 20. výročia založenia dnes už neexistujúceho divadla Stoka, skončí slávnostným odovzdávaním cien 21. mája. Potom sa v skromnejšej podobe presunie do Žiliny a Prešova.

debata chyba