Pod čiarou: Občiansky preukaz, prosím!

Film Občanský průkaz zlomil počas úvodného víkendu rekordnú návštevnosť. Na Slovensku ho už videlo vyše 18-tisíc divákov. Snímka Ondřeja Trojana k nám prišla s dobrým chýrom – a s klišé "vyrovnávania sa s minulosťou". Žiaľ, s výnimkou Nvotovej Muziky vyrovnávanie sa vidíme len v Česku, ale na pozadí spoločnej minulosti považujeme aj my takéto filmy za svoje.

17.02.2011 12:00
Anna Geislerová a Martin Myšička stvárňujú... Foto:
Anna Geislerová a Martin Myšička stvárňujú rodičovský pár vo filme Občiansky preukaz.
debata

Dusivú normalizačnú atmosféru zachytil už Jan Hřebejk v Pupende, i keď s typickým obrusovaním konfliktov a „láskavým humorom“. Svoj tieň prekročil v strhujúcej dráme Kawasakiho růže, kde sa hrdinovia vyrovnávajú s praktikami ŠtB. A Radim Špaček, ktorý bol v období socializmu ešte dieťa, v snímke Pouta zas vykresľuje svet disidentov a eštebákov nielen samotným príbehom, ale aj pôsobivým obrazom.

Občanský průkaz zapadá do tohto kontextu, a predsa sa mi zdá iný. Väčšina z nás totiž obyčajne neprichádzala priamo do styku s eštebákmi, disidentskými spisovateľmi či sochármi. Pamätáme si práve to, čo tak presne zobrazuje tento film: agilné učiteľky s ich súdružskou nadprácou, papalášske detičky, rodičovské školenia o tom, čo v škole nehovoriť… A otrasné oblečenie, „konzervové“ dovolenky či ponižujúce čakanie na výjazdnú doložku. Občanský průkaz sa sústreďuje na obyčajných mladých ľudí s ich všednou každodennosťou – práve tým je pre mňa príťažlivý. Iste, súvisí to s tým, že protagonisti filmu sú moji rovesníci, a teda mám zo 70. rokov podobné zážitky ako oni. No ale veď každý film vnímame práve cez porovnanie príbehu s vlastnou životnou skúsenosťou, nie?

debata chyba