Recenzia: Desať rokov s Deadredom

Uplynulý rok bol na slovenskej hudobnej scéne zaujímavý napríklad aj tým, že hneď dve nezávislé vydavateľstvá oslávili svoju desaťročnicu. To známejšie – Slnko Records – postupne, počas celého roka, zverejňovalo celý svoj katalóg na bezplatné stiahnutie, naopak, trenčiansky Deadred, vydal na jeho sklonku výpravný kompilačný album.

08.01.2012 09:00
Rôzni interpreti: Ten Deadred Foto:
Rôzni interpreti: Ten Deadred

Ten Deadred spája v sebe dve veci – jednak je vydarenou nahrávkou a rovnako pôsobí ako skvelý reprezentačný materiál pre poslucháčov, ktorí sa so slovenskými a českými interpretmi z vydavateľstva ešte nestretli. Hudbu totiž dopĺňa malá knižka s ich profilmi.

Pri bližšom skúmaní pôsobí Deadred ako kompaktná rodina spájajúca niekoľko zaujímavých osobností. Na jednom disku sa tak stretávajú napríklad ostrovnou hudbou inšpirovaný pesničkár Karol Mikloš, známy už od deväťdesiatych rokov a Martin Hůla, sólovo vystupujúci ako Bonus, inak aj člen kapely Sporto, teda raz hip-hoper, raz elektro-poper a hyperaktívny reprezentant scén našich západných susedov. Hneď v úvodnej skladbe kompilácie zase počujeme v málo známej polohe Slivku z kapely Puding pani Elvisovej v dlho hibernujúcom projekte Ettella Diamant a svoju elektroniku tu prezentuje aj šéf verejnoprávneho Rádia_FM Dušan Vančo pod menom Foolk.

Takýto mix by celkom jednoducho mohol znieť nesúrodo, no aj napriek náladovým výkyvom sa Ten Deadred počúva dobre i ako jeden celok. Až na priamočiare výnimky v podobe znovuobnovených Nylon Union, mimochodom zakladateľov celého vydavateľstva, a spomínaného Karola Mikloša ho charakterizuje jemný opar zasnenosti a gumovanie deliacej čiary – medzi sviežimi živými kapelami ako Youcoco či Jelly Belly a elektronikou The Autumnist alebo šušlavým hip-hopom Peťa Tázoka a Karaoke Tundru.

Ten Deadred je šikovným pozastavením sa nad desaťročnou činnosťou vydavateľstva. Prináša množstvo kontrastov, ale aj mnoho personálnych i zvukových prepojení. Je dobré, že sa v jednom vydavateľstve stretávajú väzbiace gitary s beatmi i rapom, čeština, slovenčina aj angličtina alebo reprezentatívny zovňajšok kompilácie s „urob si sám“ princípmi. Zároveň tu nejde o sentimentalitu. A to je mimoriadne sympatické.

Rôzni interpreti: Ten Deadred, Deadred/Wegar­t, 2011

Hudobné novinky

Rôzni interpreti: Hudba pre masy
Rádio_FM, 2011
Hoci je kompilácia Hudba pre masy Rádia_FM primárne vianočným darčekom pre poslucháčov, aktuálna je i po Novom roku. Skladby The Uniques, Puding pani Elvisovej, Noisecut, Diego či ďalších totiž s Vianocami nemajú nič spoločné. Hudba pre masy sa dá zadarmo stiahnuť z profilu Rádia_FM na stránke Soundcloud.com.

Martyn: Ghost People
Brainfeeder/Wegart, 2011
Novinka z vydavateľstva Flying Lotusa – Brainfeederu, pochádza od v Spojených štátoch usídleného Holanďana Martyna. Album Ghost People priamočiaro prepája zvuk súčasnej (dubstep) i retro (techno alebo drum & bass) elektroniky a jeho žánrové zaradenie je preto takmer nemožné.

Charlotte Gainsbourg: Stage Whispers
Because Music, 2011
Charlotte Gainsbourg, dcéra herečky a speváčky Jane Birkin a hudobného skladateľa Serga Gainsbourga, úspešne pokračuje v stopách svojich rodičov. Po dvoch mimoriadne vydarených albumoch v posledných piatich rokoch, na ktorých spolupracovali aj Air, Jarvis Cocker z Pulp, prípadne Beck, vydáva Gainsbourg živý album Stage Whispers. Ten spája materiál z oboch albumov, dopĺňa ho aj o nové skladby či coververziu Dylanovej Just Like A Woman.