Recenzia: Federálna kapela, internacionálny zvuk

Pre nie celkom zainteresovaných poslucháčov sa sledovanie stôp niekdajšej bratislavskej kapely Rara Avis stalo v posledných rokoch asi dosť veľkým problémom. Gitarovka, ktorá kedysi začínala na klasických miestach hlavného mesta ako Propeler alebo DK Lúky, aby ju neskôr objavilo aj indie-rockové publikum, na ktoré mala logicky namierené, sa totiž presunula do Prahy. Tu obmenila zostavu natoľko, že dnes už štvorica, vedená frontmanom Danielom Galbom, je vskutku federálna - tvoria ju dvaja Slováci a dvaja Česi. A ich zvuk je skôr internacionálny ako federálny.

12.04.2010 17:10
Rara Avis
Rara Avis

Album The Portrait vznikal takmer dva roky, materiál tak znie nielen dozreto, pričom prekvapením je, že po skladateľskej a hudobníckej stránke sa oň postaral v podstate len spomínaný Daniel Galba, jediný pôvodný člen Rara Avis, spolu s basgitaristom Lukášom Sovom. Rara Avis sa tak do uší slovenských fanúšikov vrátili so silným materiálom, miešajúcim vplyvy britskej gitarovej vlny tohto i minulého desaťročia s modernejším indie-elektrom.

Pritom výstavby skladieb sú oveľa zložitejšie, ako by sa podľa zmieňovaných žánrov mohlo zdať. Teda žiadna forma „sloha-refrén-sloha-refrén“ dokola. Špinavé gitary sú tu podkuté nápaditými basovými a klávesovými linkami a naliehavým spevom, ktorý v mnohom asociuje napríklad Briana Molka z Placebo alebo Matta Bellamyho z Muse.

Postupujúc albumom skladby nestrácajú živosť ani nepokojnú atmosféru, nepretŕčajú cez seba, preto všetky spomenuté charakteristiky platia pre každý jeden z desiatich songov. Vyzdvihovať niektorý z nich by bola zbytočnosť, The Portrait je skôr celok ako kompilát niekoľkých piesní.

Bratislavské časy Rara Avis sú dávno preč, kapela je dospelejšia a presun do hudobne vyspelejšej českej metropoly bol dobrou voľbou. Exportné úmysly tejto platne sú oprávnené, veď kapela je spomedzi slovenských a, bohužiaľ, stále príliš lokálne znejúcich skupín raritou, ktorá nie je trendovou záležitosťou, ale projektom s budúcnosťou. Pomôcť by im mohol okrem početných koncertov po oboch republikách aj prepracovaný ilustrovaný obal. To je totiž tá vec, ktorá často predáva najviac. V tomto prípade je však čo kupovať.

Rara Avis: The Portrait, X Production, 2010