Recenzia: Iron Man 2 medzi vtipmi rozohráva hi-tech orgie

Príbeh miliardára Tonyho Starka, ktorý prostredníctvom multifunkčného brnenia bojuje proti zlu, zatriasol v roku 2008 pokladnicami. Potvrdil nesmiernu popularitu komiksových adaptácií a vyleštil hrdzavejúcu hviezdu herca Roberta Downeyho jr. Na rozdiel od ostatných diel svojho žánru neponúkol komplikovanú dejovú štruktúru, upriamil sa skôr na vykreslenie svojrázu hlavného hrdinu.

29.04.2010 07:00
Scarlet Johanssonová si v pokračovaní Iron Mana... Foto:
Scarlet Johanssonová si v pokračovaní Iron Mana zahrala Natašu Romanoff, prezývanú Čierna vdova.

Zbrojársky magnát a vynálezca Stark totiž prekvapuje „charakterovými chybami“, ktoré sa vymykajú superhrdinskému stereotypu. Je to megaloman a zhýralec, lásku k ľudstvu zaobalil do ležérneho cynizmu. Po tom, čo verejne odhalil svoje schopnosti a privatizoval svetový mier, musí okrem skandujúcich davov čeliť aj nepríjemným faktom. Vláda plánuje znárodniť jeho železný oblek na vojenské účely. Žiarlivý konkurent Justin Hammer sa sprisahal s ruským fyzikom Ivanom Vankom (démonický Mickey Rourke), u ktorého sa nenávisť ku klanu Starkovcov dedí z generácie na generáciu. Skutočnú hrozbu však predstavuje vlastné telo – časté nosenie superobleku mu spôsobuje intoxikáciu krvi. Odhadzuje zvyšky sebazáchovného pudu a čoraz viac prepadá adrenalínovému hýreniu.

Oproti svojmu predchodcovi nový Iron Man ešte viac napĺňa podstatu rutinne skonštruovaného výnosného stroja na zábavu. Výskyt akčných scén sa znížil, dejové zvraty prebiehajú skôr v oznamovacej, konverzačnej polohe. Namiesto nápaditých fyzických potýčok sú to práve dialógy, kde protagonista rozohráva jeden svižný súboj za druhým. Záplava ironických štekov od scenáristu Tropickej búrky však nestačí prekrývať riedkosť obsahu. Rozprávanie stráca v polovici filmu tempo, hollywoodske stálice nemajú čo hrať (Scarlett Johanssonová funguje len ako vnadná atrakcia, Samuel L. Jackson počas dvoch krátkych výstupov sedí a vysvetľuje). Napätie sa rozplynulo vo vzájomnom doťahovaní, čo síce neprekáža bujarej zábave, ale divák prejde vrcholom filmu bez väčšieho pohnutia.

Zdrojom rozkoše by preňho mohlo byť aspoň mystérium výroby a dolaďovania výzbroje. V týchto scénach si uvedomíme, že Stark je pod rockovou glazúrou skutočným workoholikom oddaným svojmu poslaniu. Jeho Iron Man žije technológiou, ktorá mu je rovnocenným partnerom a akoby ho izolovala od spoločenstva ostatných ľudí – to je fenomén seriálov typu CSI alebo Kosti. Charizma a bezprostrednosť Roberta Downeyho jr. našťastie mnohé zachraňujú.

Na druhej strane tu vzťah k technike do istej miery nahrádza väzby medzi postavami, tie pôsobia podobne strojene ako ich nablýskané makety. Porciu zábavy si možno užijete, ale zážitok treba hľadať v inej kinosále.

Iron-Man 2, USA 2010
scenár: Justin Theroux
réžia: Jon Favreau