Recenzia: Keď sú hračky mimo hry

Toy Story je zavedená značka a najnovšia tretia časť série animovaných komédií sa do kín dostala v 3D formáte, ktorý je v súčasnosti obľúbenou atrakciou. Pred slovenskou premiérou sa teda núkala otázka, či sa Toy Story 3 stane jedným z ťahúňov tohtoročnej návštevnosti. Vo svete sa film osvedčil a stal sa z neho obrovský hit. Na Slovensku skončil po úvodnom víkende na prvom mieste v rebríčku, ale výsledok 15-tisíc divákov nepatrí k najlepším. Veď štvrtá časť Shreka nedávno pritiahla za rovnaké obdobie 42-tisíc ľudí. Kvalitatívne však podliezla úroveň prvej a druhej časti, čo sa o Toy Story nedá povedať.

25.08.2010 08:00
V detskom centre očakávajú hračky svetlejšiu... Foto:
V detskom centre očakávajú hračky svetlejšiu budúcnosť, opäť sa však potvrdí, že zdanie klame.

Starým známym hračkám ide tentoraz o veľa. Stali sa nepotrebnými. Andy, ktorý sa s nimi kedysi zabával, vyrástol a chystá sa na vysokú. V ideálnom prípade si so sebou vezme aj škatuľu s hračkami. V tom horšom ich odloží na povalu. Stále by to však bolo oveľa lepšie, ako keby ich vyhodil do odpadkov. Andy sa rozhodne zobrať si šerifa Woodyho a ostatné figúrky chce dať na povalu. Skončia však v detskom centre. Medzi nespratníkmi, ktorí s nimi narábajú surovo. A zákerne sa k nim správa aj skupina hračiek na čele s dobrácky vyzerajúcim medvedíkom Lacom. Woody sa bude musieť vrátiť a pomôcť priateľom.

Tretia časť úspešnej série sa nesie v trúchlivom duchu. Tvorcovia to zdôraznili hneď v úvode. Expozíciu filmu venovali fantastickému dobrodružstvu detskej hry, aby to vzápätí spláchli studenou (alebo skôr vlažnou) sprchou do podoby spomienky na lepšie časy. Z hračiek sa stávajú obete, zdá sa, že bezmocné. Hlavným motívom ich rozhovorov sú obavy. A váha tých obáv úplne nemizne, aj keď sa divákom núkajú vtipné situácie a zábavná akcia.

Príbehová kostra snímky je veľmi jednoduchá a kým sa Andyho hračky dostanú do nepríjemnej konfrontácie s konkurenciou v detskom centre, ubehne dosť času aj rečí na rovnakú tému. Keď však tvorcovia menia atmosféru a ponárajú hrdinov do čoraz temnejších vôd, je to nevídane pôsobivé. Obavy a neistota, o ktorých bola reč, sa premenili na priamu hrozbu umocňovanú tiesnivým svietením a zákernosťou gangsterských hračiek. Slová oveľa účinnejšie nahrádza obraz a samotná povaha situácií. V animovanej komédii sú hrdinovia zahnaní až na okraj ako stratené existencie, zaniknuteľné figúrky. A ich boj o život nepôsobí ľahkovážne ani smiešne.

Pri gangsterských hračkách sa pritom oplatí pozastaviť a pochváliť výbornú prácu dizajnérov a animátorov. Ružový medvedík s prívetivým hlasom vyzerá, že by muche neublížil, ale zdanie klame. A za pozornosť stoja aj jeho poskokovia, predovšetkým bábätkovská bábika, ktorej stačili len drobné úpravy na to, aby pôsobila hrozivo. Takže frčka do nosa – neoplatí sa veriť tým, čo vyzerajú nevinne.

Po zaujímavo vyhrotenej pasáži nastáva uvoľnenie. Samozrejme, nie je to nič nečakané, ale aj tak mohli tvorcovia pri zahladzovaní problému šetriť sentimentom a umierniť radostné šantenie s poučkou. Snímka by si v niektorých častiach naozaj zaslúžila skrátenie. Napriek tomu je Toy Story 3 dôstojné oživenie série, ktorá sa zrodila ešte v 90. rokoch minulého storočia.

Toy Story 3, USA 2010
scenár: Michael Arndt
réžia: Lee Unkrich