Recenzia: Mamut rozpráva obrazom o rodičoch a deťoch

Mal dvadsaťdeväť, keď si koncom 90. rokov podmanil svet filmom Láska je láska. Vtedy už mal Lukas Moodysson za sebou kariéru spisovateľa aj fotografa. Hoci švédskeho filmára sprevádza prívlastok kontroverzný, diváci aj kritici tlieskali jeho ďalšej vtipnej komédii Je láska láska? aj krimidráme Lilja 4-ever. Jeho zatiaľ posledný film Mamut síce vyvoláva rozdielne reakcie, ponúka však silný zážitok.

10.02.2011 08:00
Michelle Williams a Gael Garcia Bernal Foto:
Michelle Williams ako chirurgička Ellen a Gael García Bernal ako jej manžel Leo v komornej dráme Mamut.

Ústrednou témou Moodyssonovho šiesteho celovečerného filmu – prvýkrát nakrúcal v angličtine – je zodpovednosť rodičov za výchovu svojich detí. Rozohráva ju v troch líniách. Prvá sa odohráva v New Yorku. Majiteľ a tvorca webových stránok hier Leo Vidales je zaujatý svojou prácou. Jeho žena Ellen, chirurgička, pracuje na nočnej pohotovosti. Na sedemročnú dcéru Jackie im zostáva primálo času. Stará sa o ňu filipínska pestúnka Gloria, ktorá nechala doma dvoch synov.

Príbeh malých chlapcov, ktorých v Manile vychováva stará mama, tvorí druhú líniu. Matka im chýba a nevedia pochopiť, že v USA zarába, aby im mohla poskytnúť lepšiu budúcnosť. Tretia línia sa odohráva v Thajsku, kam priletel Leo kvôli obchodu. Keďže o financie sa stará jeho priateľ, nevie, ako v luxusnom hoteli zahnať nudu. Odletí z Bangkoku na vzdialenú pláž a hoci sa bráni, podľahne napokon miestnej predajnej tmavovláske.

Mobil spája Gloriu s jej synmi, slová však neprítomnosť matky nenahradia. Aj Leo s Ellen komunikujú hlavne cez mobil, aj keď adresátom ich momentálnych pocitov, vyznaní a túžob je často len odkazovač. (Scénu, v ktorej prostitútka spieva uspávanku svojej dcére – batoľaťu, si mohol režisér odpustiť.) Musí sa stať tragédia, aby sa hrdinovia pokúsili zmeniť svoj život.

Mozaikovité filmové rozprávanie rozvíja Moddysson v pomalom tempe. Ale nenudí. Necháva vyznieť každú scénu, každý záber. Nepotrebuje veľa slov, duševné stavy svojich hrdinov zachytáva obrazmi. Civilnými, intímnymi a pôsobivými. Jackie (Sophie Nyweide) sa túli k pestúnke, zaujatá učením jej jazyka. Po tvári Ellen (Michelle Williams) sa mihne ľahký tieň, keď dcéra odmietne jej spoločnosť. Gloria (Marife Necesito) pozerá na domáci oltárik s fotografiami svojich synov. Leo (Gael García Bernal) hľadí na zapadajúce slnko, rozhodnutý ujsť pred povinnosťami a užívať si svet so ženou a dcérou. Herci sa so svojimi postavami vyrovnali na jednotku.

Je dobré, že komornú drámu Mamut priviezla Asociácia slovenských filmových klubov do slovenských kín, hoci s takmer dvojročným oneskorením. A aj keď je tak trochu moralitou, ponúka okrem silného zážitku i podnety na zamyslenie. A prečo názov Mamut? Kúskami z mamutieho kla je vyzdobené luxusné pero, ktoré skončí v thajskom bazáre.

Mamut, Švédsko/NSR/ Dánsko 2009
scenár a réžia: Lukas Moodysson
kamera: Marcel Zyskind