Recenzia: Na mamuta! - veľký muž, malý rozum a stará motorka

Komédia zavedenej francúzskej filmárskej dvojice Gustave de Kervern a Benoît Delépine Na mamuta! je sympatickou francúzskou parafrázou na legendárneho Easy ridera. Gérard Depardieu v úlohe veľkého chlapa s malým mozgom na starej motorke predvádza jednu zo svojich mnohých tvárí a diváka iste pobaví. Film však v prvej polovici sľubuje omnoho viac, než je následne schopný a ochotný splniť. A tak, i keď má byť pre hlavného hrdinu cestou k duševnej slobode, zvrtne sa skôr na prehliadku duševných porúch.

08.05.2011 14:00
Gérard Depardieu sa na starej motorke ženie po... Foto:
Gérard Depardieu sa na starej motorke ženie po potvrdenia, bez ktorých nedostane dôchodok.

Serge Pilardosse po desiatich rokoch končí s prácou na jatkách. Vlastne nielen s tou na jatkách, na Sergea už skrátka prišiel dôchodkový vek. Aby však okrem celodenného voľna mal z dôchodku aj to najdôležitejšie, teda peniaze bez práce, potrebuje si zohnať poriadnu kopu potvrdení od predchádzajúcich zamestnávateľov. A tak Serge vyzbrojený manželkiným mobilom sadá na svoju motorku Munch Mammuth z roku 1973 a vyráža na návštevy ku kolotočiarom, krčmárom či pekárom, u ktorých si pred desaťročiami narobil pár mozoľov. Nie je však ničím nezvyčajným, že väčšina z jeho zamestnávateľov už dávno nežije alebo nepracuje, a tak sa jeho výlet začne vyvíjať celkom iným smerom. Stane sa cestou do minulosti, na ktorej sa zjaví aj dávno mŕtva milenka či zľahka nenormálna neter.

Serge spočiatku vyzerá ako absolútny mamľas, ktorý nemá úctu k veciam a dokonca ani životom – pokojne obíde mŕtveho človeka ležiaceho na podlahe supermarketu, v ktorom pracuje jeho žena. Čierny a absurdný humor funguje dobre a zdá sa, že aj dej sa uberá sľubným smerom. Prapodivné stretnutia a inovatívne spôsoby, ako uspokojiť francúzsku byrokraciu, sa na seba príjemne nabaľujú a Serge, ktorý spočiatku pôsobil ako obyčajný hlupák, je čoskoro vlastne skôr dojemný hlupáčik.

V istom bode sa však náhle a bez varovania z filmu vytráca jeho pôvodná zápletka a s ňou aj čokoľvek, čo by takpovediac spelo odniekiaľ niekam. Nie že by film prestal byť zábavný, ale začína byť trochu zbytočný. Pointa Sergeovho oslobodenia sa dá očakávať od začiatku. Absurdné spôsoby, akými k nemu dospeje, však diváka skôr obídu, než oslovia.

V konečnom dôsledku je vlastne film Na Mamuta! akousi novodobou, jemne psychedelickou verziou klasických letných komédií, v ktorých najviac aj tak záleží na jednotlivých gagoch. Tie sú – opäť najmä v prvej časti snímky – skutočne dobré, a dá sa povedať, že práve kvôli nim sa film vidieť napriek všetkému oplatí. Za cestu do kina tiež stojí možnosť pozorovať veľaváženého Depardieuho v situáciách, ktoré je neslušné čo i len opisovať, nie to ešte prežiť. Hlavná postava a jej herecký predstaviteľ je napokon rozhodne tým najlepším, čo tento film divákovi ponúka.

Na mamuta!, Fran­cúzsko 2010
réžia a scenár: Gustave de Kervern, Benoît Delépine
hudba: Gaëtan Roussel