Recenzia: Sila Melancholie

Dánsky režisér Lars von Trier súťažil v máji na festivale v Cannes s filmom Melancholia. Viacerí tvrdili, že s ním mohol pomýšľať na hlavné ocenenie, ale pokazil si to výrokmi o Hitlerovi a nacistoch. Dokonca ho za ne zo slávneho festivalu vyhostili. A odvtedy sa o tom dokola hovorí.

14.10.2011 09:00
Kirsten Dunstová vo filme Melancholia Foto:
Kirsten Dunstová vo filme Melancholia

Von Trier sa najprv ospravedlňoval, potom skonštatoval, že je skrátka taký a nakoniec oznámil, že už radšej nebude robiť žiadne verejné vyhlásenia. Dobre teda, „kauzy“ už stačilo. Venovať sa treba Melancholii. Pretože je to pozoruhodný film. Na Slovensku ho uvádza putovná prehliadka Projekt 100, ktorá potrvá do konca roka. V programe má desať celovečerných snímok a najnavštevovanejšia je zatiaľ Melancholia.

Sestry
Na počiatku je Justine (hrá ju Kirsten Dunstová). V extrémne spomalených záberoch, v podivuhodných situáciách. Znie Wagnerova hudba, z oblohy padajú nevládne vtáky a ona sa snaží kráčať, hoci sa na ňu upínajú korene a konáre stromov. Pripomína to sen, v ktorom by chcel človek utekať, ale nemôže. Aj Justine čosi ťaží a brzdí. Ale chce vôbec utekať?

Keď sa rozprávanie presunie na svadobnú hostinu, ukáže sa, že Justine uniká. Mala osláviť začiatok nového života po boku manžela, ale nedokáže sa z toho tešiť. Mizne v útrobách obrovského vidieckeho sídla alebo v starostlivo udržiavaných záhradách. Plánovanie a vkladanie vecí do organizovaného systému, to je výsada jej sestry Claire (Charlotte Gainsbourgová). Snaží sa, aby aj svadba Justine mala príťažlivý program a aby to pekne fungovalo. Napokon, jej manžel za to zaplatil nemalé peniaze. Justine sa však nespráva tak, ako by očakávala. To Claire znervózňuje. Diváka vlastne tiež.

Lenže na tej svadbe sa objaví viacero zádrhov. Na Justine tlačí šéf, aby vymyslela slogan pre novú reklamu. A keď nevesta hľadá oporu u svojich rodičov, sklame sa. Akoby ju už vytesnili z vlastných životov a nechali ju napospas sebe samej. Zostáva jej iba Claire, ktorá nemá rada sestrinu neovládateľnosť.

Sestry 2
Justine je na tom duševne čoraz horšie a Claire sa podujme, že sa o ňu bude starať. Von Trier však v súvislosti so svojimi hrdinkami chystá obrat. Napája ho na planétu Melancholia, ktorá sa blíži k Zemi a nie je isté, či sa s ňou nezrazí. Už predtým ukázal, čo všetko nefunguje vo vzťahoch. Tomu však Claire dokáže odolávať, má predsa vlastnú rodinu – manžela a dieťa. Vydesí ju až možnosť totálneho zániku. To ju skutočne vykoľají. Má čo stratiť.

Naopak, Justine začína byť vyrovnanejšia a silnejšia. Kým Claire prepadáva panike a začína sa zúfalo hemžiť, Justine vie, že akákoľvek snaha uniknúť nemá zmysel. A skôr, než Lars von Trier vynesie nad svetom neľútostný verdikt, dovolí si ešte trpký žart. To keď Claire navrhuje, aby si posledné chvíle aspoň pekne naplánovali. Rozlúčka so životom s pohárom vína v ruke? Aké trápne okázalé, prázdne a zbytočné gesto. Pokus o výkrik, keď nikto nepočúva.

Lars von Trier
Kde sú ľudia, ktorí sa spoja, aby vedno čelili nebezpečenstvu? Kde sú vlády svetových mocností, ktoré hľadajú riešenia? Kde je veľký záchranca, ktorému všetci veria? V Melancholii nič z toho nie je. Len dve ženy a dieťa. Len neveľký priestor, z ktorého niet úniku. Pred časom tam bola svadobná slávnosť, na ktorej už bolo cítiť rozkladné sily. Teraz sa tam v komornom duchu odohráva definitívny zánik.

Dalo by sa hovoriť o tom, aké má Melancholia dobré herecké obsadenie. Kirsten Dunstovú dokonca ocenili v Cannes. Najpodstatnejší je však vklad autora. A Larsovi von Trierovi sa podarilo vytvoriť znepokojivý film so silnou atmosférou. Znepokojivý v tom, ako ukazuje osamelosť a malosť človeka, ktorý je vystavený zániku. Aj v tom, že je tu postava, ktorá cíti, že sú mocnejšie sily ako tie ľudské. Márna snaha.

Predsa ešte návrat do Cannes. Po tom, čím si tam von Trier prešiel, bude zaujímavé sledovať, ako sa na ňom táto skúsenosť podpísala a čo nám ponúkne v ďalšom filme.

Melancholia, Dán­sko, Švédsko 2011
scenár a réžia: Lars von Trier